HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Speakerbuilder.net Har någon byggt Dayton II e.d.?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/08/12 :  10:09:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Jag var inne på Speakerbuilder och kolla en del nybörjar projekt. Men vill gärna veta om någon av Er har byggt något av hans projekt.

Han skriver med många superlativ, men jag lita mer på Era omdömen.

Jag skulle vilja bygga Dayton II och ha till monitorer till grabbens Cubase Studio 4. Vi har bara ett par enkla "datorhögtalare" idag.

Lyckas det väl vore det intressant med ett projekt för att ersätta mina gamla Hitachi-högtalare från mitten av 70-talet. Men jag måste "lyckas" med ovan nämnda först.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/12 :  10:41:05  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Blottar min okunnighet i ämnet: Dayton element finns väl bara på Parts Express (USA)?

Jag skulle bygga med något som finns lite närmare.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/08/12 :  12:38:08  Show Profile Send classe a Private Message
frakten kostar en hel del därifrån.

18 ska de va.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/12 :  13:37:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
HFLS-1 är väl annars ett alternativ, eller är dom för stora?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/08/12 :  21:28:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Som gammal utvecklingsingenjör blir man imponerad av Ert arbete med HFLS-1. Jag har läst många trådar i ämnet, mycket "impad". Systematiken, dokumentationen och utvärderingen i Ert arbete är hur proffsigt som helst.
Hoppas det blir fler DIY-projekt, kanske en enkelt rörpreamp, Pas 3 som förebild.
Men runt 4000:- SEK i material ska/kan det jämföras med högtalare i prisklassen 9000:- till 14000:- ?
I vilket fall som helst gör jag en "strategisk reträtt" Nä, nä, ingen Dayton II. Vi tar sikte på HFLS-1 i stället.

Tack för Era kloka ord!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/13 :  16:27:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Oj - tack säger jag på alla inblandade HFLS-1-konstruktöres vägnar. Välformulerat och trevligt, Gubben i Kalmar (förresten bara 10 mil från varandra!).



Jag tror HFLS-1 blir superbra. Att jämföra mot olika prisklasser är svårt och tenderar främst handla om marknadsföring, system/rumsanpassning/missanpassning eller liknande. HFLS-1 är en ritkigt bra högtalare, punkt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/08/13 :  22:06:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

10 mil säger Du. Då hamnar vi i Växsjö eller "Kallekrona" (Stockholmsslang för Karlskrona om man inte vill säga "Pinan"). Hur eller hur, är det trevligt hjälpsamma på nära håll.

Jag sitter och ritar på en god väns nya "snickeri", övervåning på ett garage. Och har jag tur kanske han kan hjälpa mig med högtalarlågan. Ek solid finns att köpa ca:450-500 kronor, 18 mm tjockt. Har man tillgång till maskiner och kan göra det snyggt är det värt att köpa det dyrare alternativet.

Men vist är det roligt att göra saker och ting på egen hand. Det finns många bilder på fina byggen att "inspireras" av.
Jag får väl återkomma om jag kör fast.

Vänligen



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000