HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bästa kondingen för högtalarfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:14:21  Show Profile Send regner a Private Message
snart dax för nya diskanter. Med andra ord även nya filterkomponenter och när det är 1a ordningen som gäller så blir det enkelt, billigt och bra. :)
såå.. vilka ska jag välja? Vilka är bäst? Eller snarare, när det inte finns någon absolut sanning inom hifi, vilka tycker ni är bäst?

edit: Det blir ju ny delningsfrekvens också så nya spolar behövs så tips på dessa även tack. :)


Konding: runt 7uF
Spole: från 1.2 till 1 mH (bara att linda av några varv om det skulle vara så)

Har ni några RIKTIGT bra komponenter med dessa värden att sälja så hör gärna av er.

edit. efter lite närmare efterforskning så visar det sig att jag behöver 7uF kondingar och inte 20.

Edited by - regner on 2007/07/25 14:27:01

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:22:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ryska papper i olja är en stark kandidat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:28:08  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hallåj,
Kopparfolie i olja eller vad de heter är nog enligt mig det bästa man får. Har inga goda råd att ge annat än att om plånboken håller så testa Jensen eller varför inte duelund audios kondingar. Billiga är varkendera men man behöver inte uppgradera i första taget.

/Zoggy
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:29:12  Show Profile Send regner a Private Message
tack för tipset bernt.

är det sån här du menar?
http://cgi.ebay.com/022uf-630v-paper-in-oil-russian-capcitors-tone_W0QQitemZ170129719113QQihZ007QQcategoryZ71573QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:31:16  Show Profile Send regner a Private Message
zoggy, har du möjligtvis någon aning om vart man hittar dessa Kopparfolie i olja kondingarna från jensen eller duelund?
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/15 :  01:41:15  Show Profile Send Zoggy a Private Message
http://diyparadiso.com/price/stock-capacitor.htm är ett ställe iaf.
Men t.ex. en 4.7uF konding för 68euro e inte en budgetvariant direkt. Kanske ryska kunde vara mera budgetvariant?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/07/15 :  02:13:59  Show Profile Send regner a Private Message
zoggy, det var väl kanske lite väl magstarkt prismässigt. ryska eller jensen är helt klart ett bättre alternativ isåfall.

Jag har surfat runt ett tag nu men jag har inte lyckats hitta vare sig några papper eller kopparfolie i olja kondingar. (22uF) Finns det över huvud taget?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  02:31:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, jag menar såna. Men de där har ju väldigt små värden.

De större kan se ut så här:

Mayday säljer några på 30uF men du skulle ha 22...

(Jag har förresten ett par Duelund i mina filter, parallellkopplat med papper i olja och teflonkondingar.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/15 :  09:08:38  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Ho ho,tjoa till så får du några ryska pio av mej.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/15 :  09:34:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
De bästa är de med rätt värde - mät upp dem :)

Edit: Vad är det för högtalare/element?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/07/15 09:35:11
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/15 :  11:54:35  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag har mycket goda erfarenheter av dom ryska papper i olja kondningarna.
Dom som Bernt visar bild på finns även som 20uf så med nån ytterligare så
skall det väl lösa sig. Både jag och Stefan på akkelis har dom till försäljning
styckevis i mindre värden.

Dom större finns styckevis hos ett företag i Holland som heter machmat.

http://www.machmat.com/sales/indexc.htm Större värden nedtill på sidan.
Klicka på paper/oil till vänster.

Annars så går dom att hitta i storpack på nätet. I större värden är
dom lite svårare att hitta. Har en kartong av 30uf/160V som inte är till
salu av just den anledningen.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/15 :  13:29:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Bytt samtliga kondingar i mina filter till PIO...blev mkt bättre, då hade jag ändå ganska bra polypropylen kondingar där innan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:26:53  Show Profile Send regner a Private Message
20uF fungerar också när jag ändå måste köpa nya spolar till basarna.
pio låter ju verkligen intressanta så vad tror ni om 20uF/400V kondingarna på machmat sidan? De verkar iof ha ett antal år på nacken....

kaffekoppen, det är ett par diy högtalare bestyckade med 2 st T&P c92or och en newform research R30 banddiskant per sida. (30" modellen)

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:30:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som kaffekoppen påpekade så är värdet noga, och jag tycker det är viktigt att men ser till att man matchar så att det blir lika på höger och vänster.

Vad gäller sorter så kan det lätt bli så att man börjar med svindyra komponenter utan att veta vad man betalar för.
Jag har provat en del olika, SCR, Musicap, MCap standard/supreme och Audyn kommer jag att tänka på nu, det har
passerat fler här. De kan ha en aning olika sound så här finns saker att upptäcka. Min favorit är de här relativt billiga
ryska kondingarna och ser man pris/prestanda-mässigt så är det min ständiga rekommendation.
Kvaliteten är på topp som alltid med militärkomponenter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:35:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul Regner att du har Newform Research! Jag är bandfreak själv och tycker mina Dahlbergare låter kanonbra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/15 :  17:04:57  Show Profile Send Peter S a Private Message
Så bara precis att Jensen börjat producera flata högtalatkondingar "Duelunt-type"!!
https://audio.jensencapacitors.com/products/speaker/speak-cufl/

HÄFTIGT!

Förresten kan man ringa direkt till Tobias Jensen eller brorsan, dom bruker vara snälla mot DIY:or.
Om man har vägen genom "Huvudlandet" kann man ju också svänga förbi Bröndby lite söder om Köbenhavn.

Edited by - Peter S on 2007/07/15 17:10:14
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:03:36  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej på er,
Är det nånting som skiljer sig ljudmässigt vad gäller dessa runda och platta kondingar? Båda två är väl kopparfolie i olja(Jensen).

mvh
/Zoggy
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:43:39  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jensen skrivar att dom är "stackade", innebär väl att dom inte är "lindade". Mindre induktans, eller...

Vad säger expertarna?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/25 :  17:47:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Med stackade menar man nog att man tar ett gäng småkondingar och parallellkopplar dem för större värden.
Det ä'r inte så lite svårt att göra "olindade kondingar".
Siemens gjorde plastkondingar med en unik lindningsmetod. Man lindade upp plast/metalliserad plast på ett stort hjul så att de olika lagren metall stack ut på ena resp andra sidan lite grann. Sedan klippte man upp ringen i småsnuttar och så sprutade/svetsade man fast anslutningstrådarna på ömse sidor om klumparna (klimparna). På det viset fick man en bra kontaktering och ingen linda, alltså detinduktiva tillskottet minimerades.
De absolut bästa kondingar gör du i metallfolie och polyprop som du bakar med något högre temperatur och lite längre tid än normalt. Vi labbade och experimenterade med sådana när jag jobbade på RIFA. Extremt låga förluster och mekaniskt superstabila.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/26 :  08:22:04  Show Profile Send Peter S a Private Message
soundbrigade: Ett lagom DIT-projekt kanske, olindade kondinger

Edited by - Peter S on 2007/07/26 08:23:05
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/26 :  11:27:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En plattkondensator kanske?
Men som sagt du kan bara linda eller skiva kondingar. Skivade kondingar är typ Siemens (säkert utgången sedan löänge) samt keramiska och micakondingar.
Alla papper/plast/ellyt osv är lindade. Problemet är att du genom den här konstruktionen får en spole. Dessutom, om du inte har bra kontaktering, t ex om du svetsar en anslutningstråd i ena änden av ena foliet och en annan i andra foliets andra ända, får du ett tillskott till tgd (tan(delta)) - förlustfaktor vilken är den faktor som påverkar kondensatorns kvalitet mest.
Metalliserade kondingar är alltid, i detta avseende, sämre än metallfoliekondingar. Metallen på metalliserade kondingar är mycket tunt vilket ger avsevärd resistans.
Hur är det med papper-in-oil-kondingar. Är de metalliserade eller foliekondingar?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/26 :  12:30:25  Show Profile Send Peter S a Private Message
Nog ofstast folie..
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/26 :  12:33:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Nyligen bytte jag et par utgångskondingar i ett steg från metalliserade till folie, och upplevde en ökning i dynamik samt starkare bas, fast dom hade samma värde.

Kan förklaringen vara mindre resistans ??

Edited by - Peter S on 2007/07/26 12:36:18
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/26 :  12:41:11  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hur då med högre spänningstålighet?
Klart att isoleringen mellan folierna är bättre/tjockare, men kan även folien vara tjockare också, med mindre resistans?

Edited by - Peter S on 2007/07/26 12:41:39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/26 :  12:44:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
ESR eller det som man benämner som tgd för småkondingar (ESR är termen för elektrolyter).
Man kan betrakta kondingen med parasitelement i form av ett R i serie med kondensatorn. Detta R ger upphov till en fasförskjutning mellan ström och spänning (TAN(delta) där delta är fasförskjutningen.). Ju större delta destu sämre konding, borde i extremfall ge hörbara förändringar.
Annars vill man hos avstörningskondingar ha der tgd för att minska värmeförlutser.
Go to Top of Page

Duelund Coherent Audio
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/07/31 :  11:07:49  Show Profile Send Duelund Coherent Audio a Private Message
Til Peter S:

Jensen sælger dem nu ikke... Det gør vi. Vores skæbnefællesskab strækker sig bare til brug af hjemmesiden.

For the record laves disse VSF kondensatorer ikke ved at sætte flere kondensatorer sammen. De er heller ikke lavet i olie som en vanlig Jensen. Vi har dog også en speciel model, hvor olie blandt andet indgår i dielektrikummet.

Med venlig hilsen
Frederik Carøe
Synkront? Hvorfor ikke?
Duelund Coherent Audio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000