HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanera - hur gör ni i kanterna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:16:37  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Tjena!

Tänkte testa och fanera lite men har tänkt mycket på hur man ska göra i överlappet mellan t.ex. sida och topp på en låda. Gör ni så att ni sätter på t.ex. faner på toppen först och sedan slipar ner det på kanterna så att det kommer precis kant i kant med lådan och sedan sätter på sidofaneret?
Det känns ju inte som om man kan göra några 45 graders vinklar på faneret och passa in det så precis eftersom det är så tunt.
Tacksam för tips!

Mvh Anders

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:25:22  Show Profile Send knutte a Private Message
Jag har bara fanerat en gång, men då gjorde jag som du beskrev först. Jag upplevde dock att det var ganska svårt att få limmet att fästa riktigt bra vid kanterna, så det sprack på ett ställe, men det syns knappt.

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:56:17  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message
Jag hade gjort tvärtom, fanerat sidorna först,slipat ner dessa och sedan fanerat toppen. Om man fanerar bör man använda kontaktlim som man har förtunnat med kontaktlimsförtunning. Ett extra lager lim på kanterna är inte fel. Kontaktlimmet sitter mkt bra ,har inga sprickor i faneret på mina 6 år gamla högtalare.
Mvh

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:57:09  Show Profile Send frez a Private Message
Man gör precis enligt metoden du beskriver. Det är inte alls svårt. Jag föredrar kontaktlim som utstrykes tunnt med limstrykare jämnt över hela ytan. Var speciellt noga i hörn och kanter så att du får lim överallt. Efter att faneren lagts på plats och är jämn pressar man lätt med hand och ficgrar längs kanter och hörn tills man är säker på att det sitter.

/Frez

PS: Lim strykes förstås på både låda och faner.


"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:09:23  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Någon som använder en kantfräs ( se tex nr 30-7693 i Clas Ohlson ) för detta? Jag har fått för mig att det skulle vara bra.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:55:30  Show Profile Send frez a Private Message
Jepp, använder kantfräs. Viktigt att påpeka är att om man fanerar med trä med porösare ytor (tex ask) bör man skära bort överflödigt materail så att max 2-3 mm sticker utanför kanten innan man fräser. Annars kan det flisa sig, även med bra fräsar. Efter fräsning får man i de flesta fall jämna till lite med sandpapper efteråt. Men det är en väl värd investering som besparar en hel del slipande.

/Frez (Fräs?)

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/06 :  19:40:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!
Kantfräs är en lösning. Man måste vara otroligt försiktig när man använder den och stöder emot fanéren under. Om man inte håller stödlagret emot fanéren som man stöder emot utan råkar komma ifrån den så går stödlagret upp i varv och när man åter stöder det emot fanéren så bränner man lätt fula märken när lagret varvar ner igen....

Men visst, är man noggrann är det ett bra verktyg. Om det är en snabbstålsfräs du köper så, glöm inte att slipa den ibland bara. Välhållna verktyg fungerar hur länge som helst.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/12/07 :  09:56:14  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Tack för hjälpen grabbar. Då är det väl bara att sätta igång och testa lite.

Mvh Anders
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/07 :  15:43:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
I de fall jag känner mig tvungen att använda faner så fanerar jag alltid träskivorna innan jag bygger själva lådan. På så vis blir det lättare att få till kanter och hörn ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:17:33  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message
Ett alternativ till fräs är naturligtvis att använda en sk japansåg och såga faneret med. Den fintandade modellen ger ett otroligt fint snitt och fungerar väl ihop med tunt faner.
Mvh

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/12/08 :  10:24:48  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Man kan också använda en liten putshyvel (finns billigt på tex Biltema) i fibrernas riktning på fanéret. Fungerar mycket bra.
Tvärs fiberriktningen använde jag en universal kniv med nytt vasst blad. Slutklämmen blir att slipa med fint slippapper.
För att vara en hemmapulare/amatör, så blev det riktigt bra.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:16:06  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Stephan O

Man kan också använda en liten putshyvel (finns billigt på tex Biltema) i fibrernas riktning på fanéret. Fungerar mycket bra.
Tvärs fiberriktningen använde jag en universal kniv med nytt vasst blad. Slutklämmen blir att slipa med fint slippapper.
För att vara en hemmapulare/amatör, så blev det riktigt bra.
Mvh Stephan



Jag brukar också göra på det sättet, blir toppen...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000