HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Var på nätet kan man provlyssna på musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/09 :  23:45:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Kanske en dum fråga enligt en del, men för en sådan som mig som inte är så förtjust i datorer och därmed inte har använt burken mer än nödvändigt och därmed inte lärt mig fullt ut att använda den som ett verktyg att hitta info så hoppas jag att denna fråga okej.

För att nu komma till kärnan i frågan så skulle jag vilja hitta sajter där man kan lyssna på olika artister/grupper för att kunna avgöra om det kan vara något som är intressant att köpa. Det är ju inte svårt att hitta ny musik här på musik avdelningen som kan vara intressant för egen del, men det skulle ju vara trevligt att kunna provlyssna hemma utan att behöva springa i skivaffärer för att provlyssna. Sedan så köper jag musik helst på nätet då jag tycker att skivbutiks priserna är för höga för min del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/10 :  00:09:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.allmusic.com är mycket bra.

Tror du måste registrera dig för att provlyssna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/08/10 :  00:34:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
http://www.lastfm.se/

..har blivit min favorit på senare tid. där kan du också få förslag på liknande band.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:21:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med om Allmusic, en strålande sida på alla sätt och om man registrerar sig (vilket är gratis) kan man provlyssna en hel del.

Även på CDON.se kan man provlyssna snuttar av låtar innan man köper skivorna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/08/10 :  10:07:03  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Last FM har jag använt också och tycker det är bra, sen finns www.cdconnection.com som är helt ok samt http://cdbaby.com/ där man kan hitta lite mer okända artister också genom att söka i rutan "Sounds Like" och skriva in sin favoritartist t.ex.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/10 :  10:14:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
amazon.com har också möjligheter för provlyssning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/10 :  11:08:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag brukar ofta använda www.myspace.com för att provlyssna.
Många artisters videor finns utlagda på www.youtube.com

I övrigt så brukar jag googla mig fram till artistens egen hemsida, där brukar ju oftast lite smakprov vara utlagda.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/08/10 11:08:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/10 :  11:24:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Man får tacka så hemskt mycket för alla svar!Finns visst en del sidor att använda Får börja testa lite i nästa vecka, nu är det dator löst under helgen så ha en trevlig helg på er!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/08/10 :  12:09:03  Show Profile Send johmi a Private Message
På artisternas egna hemsidor brukar det ofta finnas sunttar att provlyssna på.

/mikael
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/12 :  14:57:34  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Använder också LastFm. Deras "radio" är fantastisk tycker jag. Har hittat många nya favoriter genom den.

När jag hör ngt jag gillar, kilar jag in på iTunes och letar upp skivan där. Dock är det ju bara klipp på 30sek/låt, men man får ändå en uppfattning.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/12 :  18:25:37  Show Profile Send rolnor a Private Message
iTunes har ju en väldigt stor databas, där har jag hittat det allra mesta, om man står ut med 128kb komprimering så kan man ju köpa också.

rolnor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000