HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Att samla skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:12:47  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Hej,

jag har just fått upp ögonen för vinyl och den härliga känslan av upptäckarglädje som uppstår när man går bland skivbackarna i de små butikerna. Fram tills nu har mitt (cd)-skivköpande varit kaotiskt eller hur man ska uttrycka det...köpt utifrån rekommendationer, det man läser om, det man hör osv. Detta har naturligtvis varit bra eftersom jag upptäckt mycket fint. Nu har jag emellertid börjat fundera på att starta samla mer strukturerat och fokusera på de band och tidsperioder jag tycker är mest intressanta, vilket är framförallt amerikanska band/personer som dök upp på 60-och 70-talen och satte tonen för en ny era. Eagles, CSNY, The Band, Neil Young, Love, Simon & Garfunkel med många flera.

Vore kul att höra hur andra medlemmar på forumet har strukturerat sitt samlande och varför; är det specifika band? specifika genrer? fokus på så många olika utgåvor som möjligt av ett visst album? Etc.!

Edited by - Gustaf on 2007/08/04 19:14:16

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:39:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har gett upp planerna på på något konsekvent skivsamlande, jag har varken råd, tid eller plats.
Tillfälligheter får avgöra om jag anser att en skiva är värd sitt pris och tillräckligt intressant för att pressas in i mina överfyllda hyllor.
Dessutom har jag sedan många år en regel för mig själv; nyinköpta skivor får inte sorteras in i samlingen förrän jag spelat igenom dem 3 gånger och memorerat dem. Står det alltför många LP och CD vid respektive spelare och väntar på genomlyssning fungerar de som broms för vidare inköp.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/04 :  21:02:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag antar att det är musiken och inte den fysiska produkten du är mest intresserad.
Flyttar därför från "HiFi-diskussion" --> "Musik".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/08/04 :  22:27:04  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Förr i tiden hade jag dille på att ha allt vad en artist/grupp gett ut, och självfallet orginal i den mån det var möjligt, det fick bara vara gammal psychedelia eller progressiv rock.

Idag bryr jag mig inte om sånt utan köper det jag gillar och inte för att försöka få något komplett eller stila med någon speciell genre.

Är dock väldigt svag för annorlunda utgåvor av kända band, typ japanska med OBI och extra inserts, franska utgåvor av 60-talsplattor är oftast bara för härliga med flikar och laminat och inte sällan med helt andra motiv på omslagen

När jag tänker efter har min skivsamlarnördighet nog bara bytt riktning.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/08/06 :  09:37:28  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Nähä...inte många skivsamlare här...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/08/06 :  09:52:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag samlar CD, och är som Comus också svag för japanska pressar. Köper allting oavsett genré, bara det är bra. Har långa listor på skivor jag ska köpa, och köper det mesta. Hittar jag det inte så fortsätter jag leta efter 2:a handskopior på eBay - ni som trodde audiofili var en sjukdom, tuché!!!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:00:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag samlar på allt med OPETH och KATATONIA.
CD och vinyl, olika pressar och importer, demos, promos osv...
Även sidoprojekt som Bloodbath, Diabolical Masquerade, Bewitched, October Tide...
Samt även andra relaterade skivor som medlemmarna i banden gästar på - Ayreon, Swallow The Sun, Dream Theater, Edge Of Sanity... allt som går att lyssna på - inte T-shirts eller posters, mössor och annat trams.
Samlar även lite halvseriöst på Therion, Mastodon, Ozzy Osbourne och Iron Maiden - vill ha allt, men inte nödvändigtvis alla olika varianter.
Det finns ju många sätt att samla, men sedan jag åter blev med (vinyl)skivspelare så har det urartat. Att jag dessutom lade ner en annan hobby gjorde ju att jag fick loss både pengar och tid till detta.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:19:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är inte problemet med "seriöst" samlande just att de flesta samlar på "viktiga" grupper/artister vilket så att säga med automatik gör att särskilt de äldre skivorna (förstautgåvor från 70-talet etc) blir mycket dyra?
När skivorna börjar kosta många hundra kronor så blir det väl lätt att man knappt vågar spela dem, och då är det i mitt tycke mer samlande av objekt än av musik.
Inget fel i det iofs.

Då och då går jag och rotar i backarna i välgörenhetsbutikerna i närheten av jobbet, och ibland hittar jag en del kul LP. Men ex. Oxfam verkar ha ganska bra koll på vad skivorna egentligen är värda, det är inte alltför ovanligt att de vill ha £25-40 för vissa skivor och det tycker jag helt enkelt inte det är värt (de flesta kostar dock £1-2 och då går ju behållningen till välgörenhet så det är bara att shoppa loss), då köper jag hellre en nyutgåva på CD.




Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:54:06  Show Profile Send garmen a Private Message
jagade massor av promos och annat spännade förut, lite rariteter här och där. men nu är det ganska dåligt. tycker marknade har minskat något otroligt mycket dom senaste åren. eller så är det bara att jag har flyttat en liten bit ifrån göteborg :P tycker bättre om att gå och rota runt i beg. affärerna som fanns förut än att kika på ebay och liknande. i det senare har jag glidigt bort från det där med udda utgåvor och pressar och letar mer efter maxi och 12:or, det är där dom spännade remixerna finns *drägglar* när folk kommer hem och ser skivsamligen tycker dom att det är något riktigt fel i huvudet på än ;D

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/07 :  01:28:09  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag har fått dille på 60-70 tals engelsk musik. Fick upp ögonen på en grupp som heter "Free". Jag har inom några veckor inköpt alla deras skivor på Vinyl. Förr när man började köpa LP skivor köpte man det mesta som man kom över, men idag så köper jag bara det som jag verkligen vill ha, det blir annars så mycket skivor stående. Undviker att handla på tradera o ebay då jag tycker mer om att bläddra i skivbackarna och känna/lukta på Skivorna. Vinyl skivor luktar faktiskt annorlunda. Jag köper inte bara orginal, senare presningar duger lika bra, musiken är ju densamma ändå. Free "Sons of Tons" gick för 1000:- i orginal på en skivmässa, jag gav 150:- för en andra press. Varför köpa en orginal skiva för dyra pengar som kanske är repig och ful och istället köpa en andra press i Mint skick!!!!Jag undviker dock "Nice price" utgåvor, dom känns inte så kul.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/07 :  07:30:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Man kan nog säga att jag samlar skivor, har runt 2000 cd-skivor (vet inte exakta antalet) men samlar inga speciella grupper eller genres. Samlar helt enkelt på de skivor med artister jag gillar och i de genres jag gillar! Problemet är helt klart platsbrist, så många skivor kräver mycket plats! Har börjat att samla en del av skivorna (=de skivor jag lyssnar minst på) i cd-pärmar för att spara plats.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/08/07 :  08:19:18  Show Profile Send Gustaf a Private Message
quote:
jag tycker mer om att bläddra i skivbackarna och känna/lukta på Skivorna


Instämmer

Edited by - Gustaf on 2007/08/07 08:21:47
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/08/08 :  11:44:19  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag började -88 att "byta ut" LP mot CD och skivsamlingen fick en "nystart". Tyvärr e CD dyrare, så samlingen växer kanske inte lika fort som förr när man kunde göra "fynd"

Jag har nästan precis börjat vidga min musiksmak - ligger inne m 1000+ Synth-CD och ca. 300 m klassisk & andra genrer...

Den taktik Lennart J beskriver med nyinköp använder jag mig också av

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/12 :  15:16:12  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Har samlat på Neil Youngs vinyler nu i rätt många år nu.

Många har undrat varför man lägger en förmögenhet på en skiva man redan har i hyllan, bara för att den har annan låtordning eller vad det nu kan vara

Mitt mål var länge att ha de 6 promoskivor som släpptes med vit etikett. Det är nu avklarat

Mest stolt är jag dock över mitt ex av Comes A Time - första press som bara finns i ett fåtal exemplar i världen
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/12 :  17:44:32  Show Profile Send iroise a Private Message
Har samlat i många år men har lämnat det. Man kan säga att tidigare samlade jag skivor numera samlar jag endast musik jag gillar. Tidigare var det mycket Ep-skivor t ex svenskpressade med speciella foto som endast finns på de svenska pressningarna dvs nästan ett fotosamlande och jag var även kompletist dvs jag skulle ha allt! Jag har numera begränsat mig och har planer på fortsatt begränsning. Däremot kan det bli fråga om att inhandla lite nypressad jazz, hörde lite sådant häromdagen och ljudet var mycket bra dessutom verkade de inte kosta mer än en 10 dollar/st. vilket är betydligt billigare än många av orginalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000