HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på passiva försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/08/08 :  18:28:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Efter att ha läst tråden om TVC försteg är jag själv sugen på att skaffa ett!

Verkar vara ett väldigt transparent steg som verkligen släpper igenom musiken! En vis man skrev att ett aktivt försteg är ungefär som att köra bilen på femmans växel och sedan bromsa för att anpassa farten (volymen...) medan ett passivt steg är som att växla ner ett par kugg, vilket jag tyckte var en lysande liknelse!

Nåväl, tips på passiva försteg är det jag är ute efter. Nytt som begagnat och helst max 5000:- i kostnad, kan tänka mig att skjuta till mer, men runt 5 papp är vad jag tänkt mig.

Har egentligen inte många krav på funktioner, men XLR in och ut vore fint samt en fjärr (men det är inte livsviktigt).

Vad har ni för bra tips? Promitheus (stavning??) har ju bra TVC-steg, men det vore fint med lite alternativ!

Verkar dock vara lång inspelningstid på dessa typer av produkter, men det gör ju inget, det kan ju stå på dygnet runt om det skulle vara så, drar ju ingen ström precis...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/08/08 :  18:51:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Passiva och passiva. Vill du ha just trafobaserade eller är konventionella med ett motstånd/pot i signalvägen utan trafo OK?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/08/08 :  18:59:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Är just trafobaserade jag fastnat för ska jag kanske förtydliga...

Men tar gärna emot förslag på annat med!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/08/10 :  07:07:10  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag har nyligen träffat en man som tillverkar egna passiva trafobaserade försteg. Även andra saker såsom kablar och DAC:ar. Du kan försöka kontakta honom på: darko_marijan@yahoo.com Efter att jag har läst artikeln om TVC blev jag mycket frestad att skaffa en sådan. Undrar om det går att koppla in den här på vanlig integrerad rörförstärkare!? Snurrar man volympotten max på den integrerade förstärkaren och använder vanlig linjeingång för att koppla in TVC kan man väl styra signalen via den, eller!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:11:48  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message
Jag har en Antique Soundlab TX1-DT som jag är mycket nöjd med. Den har tyvärr varken XLS eller fjärr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000