HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Portar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:14:24  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Var kan man köpa portar med en mindre innerdiameter än 68mm? Varken hifikit eller ljudia verkar ha detta. Jag funderar på att testa med en något mindre diameter på porten i mina ProAc cloner. Någon som har några råd runt detta?

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/06 :  01:18:17  Show Profile Send tengil a Private Message
Kolla www.monacor.de
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/06 :  02:22:02  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Danne72

Var kan man köpa portar med en mindre innerdiameter än 68mm? Varken hifikit eller ljudia verkar ha detta. Jag funderar på att testa med en något mindre diameter på porten i mina ProAc cloner. Någon som har några råd runt detta?


Varför mindre portar? För trångt i lådan? Ta hellre en större och öka längden så minskar risken för turbulens och annat oljud. Annars finns det bra papprör att få tag på i bygghandeln, tygaffärer och mattaffärer för nästan billigare än gratis.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/12/06 :  09:58:26  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Originally posted by Danne72

Var kan man köpa portar med en mindre innerdiameter än 68mm? Varken hifikit eller ljudia verkar ha detta. Jag funderar på att testa med en något mindre diameter på porten i mina ProAc cloner. Någon som har några råd runt detta?



Hej
Jag använde en diameter på ca 5cm i mina kloner vilket gav en längd på 10cm för 37hz. Inget blåsljud!

Jag köpte det färdiga plaströret på hifikit.

/Björn
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:17:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Danne72

Var kan man köpa portar med en mindre innerdiameter än 68mm? Varken hifikit eller ljudia verkar ha detta. Jag funderar på att testa med en något mindre diameter på porten i mina ProAc cloner. Någon som har några råd runt detta?


Ta vanlig dasspappersrulle eller hushållspappersrulle om du behöver längre. Det är dock mycket sällan som det är lämpoligt med så små diametrar annat än om baselementet är mycket litet. Gör hellre större diameter, såsom Blackhawk skriver. Det går utmärkt att låta det sticka ut från lådan också, men då för man justera längden, det blir en annan ändkorrektion. Exempelvis var det ett 6,5-tumelement jag använde som beräkningsmässigt/linjäritetsmässigt krävde 10 cm diameter(!). Resultatet blev att man kunde spela mycket starkt med mycket kraftig bas med liten kompression mkt lite blåsljud. Jag blev förvånad själv måste jag tillstå. Med en liten port hade ljudet "tröttnat" ganska omedelbart har jag en känsla av. Avloppsröret stack ut ca 15 cm uppepå högtalaren, som en skorsten.

Hälsningar

Johan




Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:19:27  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Jag vill testa med en mindre diamer på basporten för att om möjligt slippa den "bumliga" basen som vissa har beskrivit med ProAc:en. Stefan hade ett förslag på en port med en innerdiameter på ca 62mm och sedan anpassa längen efter rummet. Vad tror ni?
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2002/12/07 :  11:49:20  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag kör nästan uteslutande med avlops rör finns ju i lite olika dimensoner 110 75 50 mm. Sedan finns det en annan sorts avlops rör som är vita som finns i mindre dimensoner 40 30 mm osv. 100 - 4" 75 - 3" passar alltså pefekt med en aero port på.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:02:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bra tips Frasse! Jag använder också avloppsrör ibland. Så har jag gjort under mina tester av Peerless XLS-10" (3") och till mina bakhögtalare (40mm diameter utvändigt, 35mm invändigt) bl a.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:15:22  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Danne72

Jag vill testa med en mindre diamer på basporten för att om möjligt slippa den "bumliga" basen som vissa har beskrivit med ProAc:en. Stefan hade ett förslag på en port med en innerdiameter på ca 62mm och sedan anpassa längen efter rummet. Vad tror ni?



Tänkte rapportera min senaste upptäckt och min erfarenhet ang bumlig bas hos proac klonen. Mindre diameter avhjälper inte problemet till fullo. Visst, en del basfrekvenser blir något fastare, andra basrekvenser är lika bumliga som innan. Längre rör/mindre diameter får istället effekten att mellanregistret/rösterna blir "burkigare, trattaktiga" (tillspetsat).
Vad som hjälpte däremot, i mitt fall, var att överskrida rekommenderade 200gr/m2.
Har prövat med 300gr/m2 ca och bumligheten minskar ordentligt. Bieffekten å andra sidan blir något sämre upplösning i mellanregistret, dock inte "burkigt". Mellanregistret är ju en av klonens absoluta styrkor så här befinner man sig i en svår balansgång som givetvis beror oerhört mycket på lyssningsrummets aukustik och storlek.

Andra har säkert ytterligare att tillföra på denna punkt.

mvh/Per S

Edited by - Per100 on 2002/12/07 12:16:58
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/09 :  09:51:23  Show Profile Send Phear a Private Message
Vad gäller basreflexrören så ska man helst inte ha mindre area än 1/9 av membranarean på baselementet för att inte få för mycket olinjäritet i röret. Helst om man kan är det önskvärt med 1/4 av membranarean. Då tar iofs porten upp väldigt mycket volym i lådan så det går bort om man redan har byggt lådan.

"Bumligheten" kan jag tänka mig är stående vågor i lådan som förmedlas genom porten. Det ska väl kunna åtgärdas med dämpull. Jag tror man måste labba lite både med olika material som dämpning och olika placering av dämpullen. Ett (bra)tips som jag har fått är att sätta Ljudabsorberingsfilt (som som brukar sitta under golvnattan i bilar, tjocklek 0,8 cm)från Mekonomen (www.mekonomen.se) på alla väggar invändigt, + ett lager gullfiber i botten på lådan och ev. ett lager gullfiber på bakväggen bakom baselementet.
Jag har testat ljudabsorberingsfilten själv i mina Cheap-Trick 193. Det tog bort en del resonanser i midbasen iaf...

/Per


Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:04:09  Show Profile Send celef a Private Message
Vissa stoppar McDonald's-sugrör i basrören, varför?

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:39:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sugrör... För att öka förlustfaktorn i resonansystemet - Ql.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:12:28  Show Profile Send Phear a Private Message
l=leakage

/Per


Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000