HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiv delning, varför så ovanligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/09 :  06:21:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dyrare blir det väl, pga högre utvecklingskostnader.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:13:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur dyrt är det att utveckla ett ens 1/2-fungerande passivt filter runt 200 Hz?

Aktiv delning - gjord rätt - är en kalaslösning som ger många möjligheter. Men vill den typiska hifinissen ha möjligheter? Eller vill han ha ett svårt system som han lyckats "tämja"?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:36:19  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men vill den typiska hifinissen ha möjligheter? Eller vill han ha ett svårt system som han lyckats "tämja"?
Jag som inte är en typisk hifinisse vill att saker ska fungera problemfritt år ut och år in. Min stereo har fungerat felfritt och likaså mina tre olika aktiva filter som jag har haft sedan 1973. Jag avskyr sladdar men jag har ändå säker ändå något hundratal sladdar som ska fungera utan några glapp eller avbrott. Jag har en svaghet i mitt system och det är mina patchar som ibland kan oxidera eller att det blir avbrott i något växelsnöre.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:49:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men vill den typiska hifinissen ha möjligheter? Eller vill han ha ett svårt system som han lyckats "tämja"?
Jag vill ha något som är "tillräckligt bra" för att inte distrahera mig från musiken. Är det enkelt uppbyggt är det en fördel, men jag har inte lyckats med att göra det särskilt enkelt. (Delar basslutsteget aktivt 18dB och har en seriekonding till andra slutsteget som då spelar allt utom lågbas.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2007/08/10 :  22:05:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Anledningen ar bristen pa flexibilitet. Det gar sallan att byta upp sig eller andra ljudkaraktaren och de egna slutstegen ar overflodiga. Meridian dsp hogtalare eller Bang o Lufsen som exempel.
Linn har ej inbyggda slutsteg som ovannamnda tillverkare. Dar ar filtret ett tillbehor som man uppgraderar stereon med. Alltsa mindre av helhetslosning mer av meka/tweak losning. Densen har i likhet med Naim ett aktivt delningsfilter som saljs for sig. Kan tanka mig att Densen fungerar med Naim burkar som har filtret utanpa och som gar att forbikoppla.
Sjalv har jag Linn elektronik men ej aktiva filter fran Linn som ar anpassade till deras hogtalare. Eftersom jag har byggt egna hogtalare och en xls sub har jag valt en flexibel losning iform av drive rack fran dbx med rta mic ingang fora att brusa in rummet. For kopare av kommersiella konstruktioner ar problemet att dom ej gar att driva aktivt. Men jag kan bygga olika typer av hogtalare utan passiva filter och testa olika filter i all oandlighet. Aktiva filter kan ha en eq funktion furutom den rena x over funktionen. Den ar grafisk eller parametrisk. Parametrisk eq ar battre eftersom den bara paverkar det omrade man vill at tex en +2 db bell curve i basen. Grafisk eq forandrar q vardet och gor ljudet en otjanst.
Johan


Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2007/08/10 22:23:03
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/13 :  03:12:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tack för alla inlägg hittils. Tänkte bara förtydliga varför jag startade tråden, det är aktiv delning jag är intresserad av, inte nödvändigtvis aktiva högtalare med ofta inbyggda förstärkare.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara vare sig så särskilt dyrt eller svårt, men vad vet jag? Bryston t.ex. har ju två olika filter, vad har man dessa till, om allt, eller det mesta är passivt? De som inte bryr sig om garanti, eller vad?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/13 :  08:01:50  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Några tankar:

Alla högtalare i hela världen som har mer än ett högtalarelement är byggda för aktiv delning.
Man får plocka ut filterkomponenterna själv förstås.

--

Marknadsföringsavdelningens värsta mardröm:

"Burmester Active Porsche Golden Analog Statement model no. 1258"
-Just add an active filter from Behringer or whatever you can find at your local PA sound shop


--

Det kostar en del pengar med ett eller flera extra slutsteg samt ett aktivt delningsfilter.
Ett passivt delningsfilter (billigare) på "linjenivå" istället för i högtalaren måste specialbyggas beroende på vilka slutsteg kunden har, och förutsätter en lågohmig signalkälla eller försteg. Så det är inte direkt nån plug'n'play-lösning.

--

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/13 :  08:13:45  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ah. Jag hajar att du kanske mer tänkte på att högtalartillverkaren skulle ta fram ett aktivt delningsfilter själva.

Jag tror att skon klämmer ganska mycket där. Ta t.ex. folk som är allergiska mot transistorer. De kommer kanske att kräva att delningsfiltret byggs med elektronrör, och vips försvann halva köpeskaran.

Sen är ju ett aktivt delningsfilter rena hånet mot hela minimalisttänkandet som är så poppis. Det blir helt klart fler otäcka delar i "signalvägen".

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/08/14 :  01:56:32  Show Profile Send fidelityn a Private Message
lol
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/14 :  04:08:33  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Min tekniska förståelse är tydligen sedan länge passerad. Vad jag inte förstår är vad själva problemet är.

Varför går det inte bara att sälja en "ren" högtalare som kunden sedan själv får para ihop med aktivt filter och förstärkare efter smak? Skulle det vara så svårt att få till ett såpass bra "generiskt" filter på marknaden så att de vågade producera "rena" högtalare, eller?

Ett eller flera extra slutsteg, varför då?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/14 :  09:21:42  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"Ett eller flera extra slutsteg, varför då?"
-Du behöver en förstärkarkanal per högtalarelement när du kör med aktiv delning. Har du en 5-vägshögtalare så drar antalet förstärkare iväg..

Det finns inte så många generiska filter på marknaden vad jag vet. Det finns några digitala historior från Behringer t.ex. och de här från Marchand, där man specialbeställer olika kort att trycka i, beroende på vilka delningsfrekvenser och branthet på filtren som önskas: http://www.marchandelec.com/xovers.html
De riktigt generiska historiorna där kostar från ca $1200 och uppåt tror jag.
Nån som vet om några fler?

De flesta andra aktiva filter har en fast branthet (24dB eller 48dB) på filtren. PA-fasoner.

Ett passivt filter på linjenivå blir mycket billigare: http://www.marchandelec.com/xm46.html, men det är alltså då en så pass tung last att det inte är alla försteg som orkar med att driva dem.

Mycket tekniskt mumbo-jumbo blir det!
I korthet: Det kostar tillverkaren mer att ta fram ett aktivt delningsfilter, så pass mycket att det nog ofta inte är lönsamt gissar jag.

Är man lite gör-det-självare däremot så kan man lätt bygga sitt eget passiva-filter-på-linjenivå, som samspelar med ens egna försteg och slutsteg (högtalartillverkaren kan däremot inte ta fram ett sånt filter som passar alla världens möjliga försteg/slutsteg-kombinationer)..

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/14 :  12:54:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
PA-fasoner


Ska det tolkas som att det är dåligt?

Fördelen med aktiva filter är ju hög branthet, utan en massa konstigheter som passiva ställer till med.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/14 :  13:05:08  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Magils: Det vet jag inte. Kan tänka mig att ljudet lätt hoppar lite upp och ner i höjdled om elementen sitter en bit ifrån varandra och delas tvärbrant i närheten av någon frekvens där örat är en hejare på att urskilja riktning.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/14 :  13:11:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Magils: Det vet jag inte. Kan tänka mig att ljudet lätt hoppar lite upp och ner i höjdled om elementen sitter en bit ifrån varandra och delas tvärbrant i närheten av någon frekvens där örat är en hejare på att urskilja riktning.

Njäe, det är nog ingen risk om man gör filtret korrekt - men det är väl en förutsättning oavsett passivt eller aktivt: att filtret görs korrekt!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/14 :  13:53:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Har aktiv delning och är mycket nöjd.

Plus är kan sy ihop systemet så prylarna får göra det dom är bäst på. Spelar trioder över 80hz Icepower under 80hz. Basmoduler går att ställa längre bak eller där de funkar bäst. Huvud högtalaren kan också ställas optimalt, behöver inte tänka på stöd i basen.

Minus är många lådor mycket kablage och mycket pengar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/08/14 :  15:19:14  Show Profile Send marran a Private Message
Ett "generiskt" filter är sällan en bra ide!
De flesta är överens om att det svåra men högtalarkonstruktion till stor del är filtret. Detta blir i och för sig enklare att konstruera som aktivt då man inte behöver ta hänsyn till varierande impedanser hos högtalarelementen osv men det bör fortfarande skräddarsys till en specifik högtalare.

Om man köper ett avancerat digitalt filter kan man i princip se det som generiskt, men då flyttas ju konstruktionsarbetet över till kunden istället, då ska han sitta och ställa in delningsfrekvenser, branthet och annat. Då är det helt plötsligt DIY istället.
Att däremot konstruera även ett delningsfilter till högtalaren och sälja tillsammans med den ser jag som mycket vettigt! Speciellt till stora (dyra) fullregisterhögtalare som tenderar att få väldigt komplexa filter som kräver mycket av förstärkaren, då tror jag det totalt sett kan bli billigare att bygga aktivt även om det krävs många slutsteg, fina filterkomponenter är dyra som tusan!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/14 :  20:21:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad är ett generiskt filter? Lika dåligt till allt, eller?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/08/14 :  21:18:32  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vi kan väl passa på att fråga vad folk kör med för delningsfilter, ni som kör aktivt?

Jag testade en Behringer DCX eller vad den nu hette, och USCH vilken smörja..BRUSnivån ökade markant.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/08/14 :  21:25:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag använder BSS 366T.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/14 :  23:13:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
De flesta större tillverkare av högtalare i pro världen skapar sina egna program för de vanligaste processorerna från dbx, bss etc.. de sätter en spec helt enkelt, inklusive gainstruktur efter processor, föler man detta funkar högtalarna som tillverkaren har tänkt, ease data.

Många av dem har även "egna" processorer (Nexo, Turbosound, EAW mfl.) oftast är de BSS, DBX eller liknande, inte helt sällan kan man använda dessa parametrar även i oem processorer utan problem, turbosound tex använder en bss maskin.

Vad hindrar hifi tillverkare från att göra det samma ?

Jag använder DBX Driverack 260.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/08/14 23:17:25
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/14 :  23:31:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
WLM:s eget System Control som är gjort för högtalarna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/14 :  23:33:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Om jag räknar upp de tre filter som jag har användt sedan början av 70-talet så var det ett specialbygge tvåvägs från EA-produkter. Sedan har jag haft också ett analogtfilter från Behringer och nu har jag ett dBx driverack260.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/15 :  03:05:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
-Du behöver en förstärkarkanal per högtalarelement när du kör med aktiv delning.


Ja där ser man. Trots idogt studerande så fattar man inte bättre än så. Men en kanal per element, är inte det i överkant? Om man använder sig av en MTM-topologi, skall man då verkligen behöva tre kanaler, borde det inte räcka med två, kan man inte köra de två mellanregisterelementen på samma kanal?

Fortsätter det så här kommer jag att bli tvungen att helt revidera mitt kommande projekt rejält, och det suger

Får väl avvakta denna tråd vart den leder innan jag försöker tänka till nästa gång.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:18:39  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"kan man inte köra de två mellanregisterelementen på samma kanal?"

Jodå. Du tänker rakt.
Ska elementen spela samma frekvensområde så låter man dem dela förstärkarkanal.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:57:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Delar du aktivt så behöver en kanal för varje "delning" du skapar. En vanlig lösning är att man i en tre-vägare delar aktivt ner mot basen BASS/MID och passivt mellan MID/TWEET. Ger många av fördelarna och en passiv "tvåvägsdelning" i regionen 2000-3000 Hz är lättare att få bra.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000