HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dali ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/07/10 :  17:22:45  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
någon som vet vika dalihögtralare jag menar? har ingen aning om vad dom heter men...
... dom ser ut ungefär såhär:
stoora, bandiskant, något som ser ut som en större diskantkon monterat på en aluminiumplatta högst ipp i högtalaren
en liten (ca4") mellanreggare... nedanför den så är det en bas (8"?)
och nedanför denna så är det ett mindre högtalarelement...
det sitter en liten basport vid mellanregistret också.
fronten är klädd i svart sammet, eller hur det nu stavas.
någon därute som känner att dom vet vad det är ?


Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/10 :  17:47:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
De heter förmodligen DALI 810.

När de kom ut på marknaden var de så att säga; "mycket stor högtalare med många element och t o m BANDDISKANT för ganska lite pengar". (inget citat alltså, bara egen påhittad mening). Jag vill minnas att de inte hade/har så hyperexakt stereobild, aningens bullrig bas; lite "fet". Ett par begagnade kostar säkert inte mycket alls och kan mycket väl vara ett bättre köp än en pytteliten billig högtalare. Men vill man ha bättre ljud finns det idag mer att välja på. Kanske en ny Dalihögtalare av bättre modeschang?

En arbetskamrat har dem hemma, om du vill kan jag be honom komma med några synpunkter på ljudet som förmodligen är bättre än mina.

Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/10 :  17:56:14  Show Profile Send andreas a Private Message

Är ganska säker på att det är en Dali 810.

Go to Top of Page

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/07/10 :  18:13:08  Show Profile Send megadeth a Private Message
Fanns 2modeler en 810 med dubbla basar om jag inte minns fel. Själv hade jag ett par 710 med en 8" bas. Ljudet var väl sådär. Väldigt bra finish på dom dock

----------
/Flest prylar när han dör vinner
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/10 :  18:23:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Hej Paradisoscar!

Nu har jag fått tag på min arbetskamrat som har DALI 810 hemma. Jag frågade hur de lät, han är inte speciellt "ljudhifitermsintresserad".

Nu blir det citat:

"De har väl markerad bas". Jag naämnde sedan det jag tidigare skrev om bullriug bas, han höll då med.

"Diskanten ganska bra"

"Klart bättre än de förra högtalarna". Och vilka var de då?, frågade jag, men det ville han först inte berätta p g a ev pinsamhetsrisk. Men efter ett tag gick han med på det och förtäljde att de tidigare var ett par gamla Pioneerhögtalare.

Jag frågade också om ljudbildspresentationen, men han hade ingen speciell uppfattning om det.


/Johan L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000