HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 *.................................................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  16:38:56  Show Profile Send Stingray a Private Message
''''''''''''''''''''

Edited by - Stingray on 2007/08/15 00:25:48

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/30 :  16:54:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Internkablaget är en del av produkten. Något som tas med när filter beräknas och byggs.

JAG skulle låta bli att byta, men är man väldigt nyfiken och tycker att det är ok med en modifierad produkt.
(Vilket kommer (till 99%) sänka priset vid ev senare försäljning)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/30 :  16:59:18  Show Profile Send marens a Private Message
Har du provat och bytt strumpor, vart det bättre?

Frågan är för allmänt ställd men annars håller jag med zalve, är det en bra konstruerad högtalare så hittar du inga mer anpassade och lämpliga kablar än de som redan sitter där. Har högtalartillverkaren inte brytt sig om att integrera kablarna i konstruktionen så är det förmodligen massor av betydligt mycket värre fel inbyggt i högtalarna.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  17:26:27  Show Profile Send Stingray a Private Message
Om jag mot förmodan skulle testa det skulle jag bara byta från terminalerna upp till delningsfiltret.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/07/30 :  19:52:17  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Prova vet jag, det är ju vad du tycker som gäller. Jag bytte i mina högtalare och enligt mitt tycke så blev det mycket bättre. När produkter byggs så är det nästan alltid baserat på en budget, för dej att spendera några hundra eller tusen, på ett nytt intern kablage är inte så mycket men om man tillverkar ett par tusen högtalare så är varje hundralapp plus eller minus viktig. Vad jag försöker att säga är att inte alltid används dom bästa produkterna även om tillverkaren skulle vilja.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  21:44:41  Show Profile Send Stingray a Private Message
Precis som jag också tänkte. Om jag provar så blir det i så fall bara mellan terminalerna och filtret. I alla fall till att börja med. Jag vet att det var någon annan här som var på gång att byta i sina 936: or men jag tror att han inte vågade sen.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/30 :  22:05:52  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vilka typer av kablar finns på marknaden?
Vilka är bäst? Någon som provat?
Den mekaniska smidigheten kan ibland vara bra att ha i åtanke. Inte minst till diskanten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  22:38:32  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag bytte till Audioquest i ett par Mirage en gång i tiden. Det blev ingen hit så jag bytte tillbaks till originalkablarna igen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/30 :  23:11:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju alltid intressant att prova olika saker, men jag är helt övertygad om att det finns
väldigt mycket du kan testa som påverkar ljudet mera än att byta internkablaget i högtalarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  23:22:31  Show Profile Send Stingray a Private Message
Man kan ju bli lite nyfiken när man ser hur originalkablarna ser ut. Har ingen aning om vad det är för kvalitet på dom. Men dom ser långt ifrån dyra ut!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/31 :  00:29:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har du provat och bytt strumpor, vart det bättre?

Frågan är för allmänt ställd men annars håller jag med zalve, är det en bra konstruerad högtalare så hittar du inga mer anpassade och lämpliga kablar än de som redan sitter där. Har högtalartillverkaren inte brytt sig om att integrera kablarna i konstruktionen så är det förmodligen massor av betydligt mycket värre fel inbyggt i högtalarna.

Kan mycket väl löna sig att byta internkablage, har en kompis som gjorde det för en del år sedan på sina gamla JBL XPL160 och på dessa så blev det bättre.
Sedan så kanske det inte alltid blir bättre, men det är ju ett billigt sätt att förbättra så man kan ju alltid testa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/07/31 00:39:17
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/31 :  01:51:31  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
När produkter byggs så är det nästan alltid baserat på en budget, för dej att spendera några hundra eller tusen, på ett nytt intern kablage är inte så mycket men om man tillverkar ett par tusen högtalare så är varje hundralapp plus eller minus viktig.

Jag tror det hakar upp sig på att ni tror att bra kablar måste vara dyra. Det kan ju vara så att kablarna gör precis det de ska som en väl vald komponent i konstruktionen även om de inte är dyra i inköp.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/31 :  02:43:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tror det hakar upp sig på att ni tror att bra kablar måste vara dyra

Tror nog att de allra flesta inser att så behöver det inte vara.
quote:
Det kan ju vara så att kablarna gör precis det de ska som en väl vald komponent i konstruktionen även om de inte är dyra i inköp.
Och visst kan det vara så, men inte alltid.

Sedan så tror jag snarare att en del anser att en kabel ska inte kosta mycket utan att det finns billiga kablar som är bra och återger allt korrekt utan att kosta mycket. Och att alla dyrare kablar bara är hokus pokus osv osv osv osv osv.... som man bla. kan läsa om i måååånga trådar på ett annat forum och det köper jag lika lite som att en kabel måste kosta jätte mycket för att låta bra.
Jag startade en tråd här förut där jag efterfrågade om vilka kablar som verkligen är neutrala, och det var mycket ont om svar. Det här med vilka kablar som egentligen "är" neutrala lär inte komma ett steg vidare då de allra flesta tillverkare hävdar att deras kablar är neutrala, och ändå så låter de oftast olika. Tex. LTS och Öhman hävdar att EKK är neutral, samtidigt finns det många som inte tycker så och då brukar det heta ibland att det är prylarna eller/och rummet som det är fel på och inte EKK kabeln om det tex. låter vasst. Men samtidigt så kan en annan kabel (som också ska vara neutral) funka utmärkt i den dåliga anlägning/rummet som inte EKK funkar med.
Så jag misstänker starkt att vi kommer inte komma så långt vidare i denna diskussion utan det gäller att prova sig fram till det som funkar för egen del i den egna anlägningen oavsett vad andra säger och tycker. För egen del så har jag märkt som de allra flesta att kablar är system beroende så ibland sopar en billig kabel mattan med en dyr och ibland det motsatta.

Ursäkta all OT Stingray

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/07/31 :  06:55:19  Show Profile Send regner a Private Message
jag kan mycket väl tänka mig att det är som pederb skriver, att internkablaget ofta prioriteras bort (eller snarare snålas) i budgetering av högtalare. Varför skulle kablage efter terminalerna spela större roll än den biten innan? I de fall där konstruktören inte riktigt har tagit kablaget i hänsyn så blir just den biten en flaskhals och det är något jag har märkt när jag har bytt internkablage. (det är något som jag alltid ser över vid ett nytt köp)

Det helt klart ett relativt tidskrävande ingrepp när det som vanligt även är en matchningsfråga.

Edited by - regner on 2007/07/31 06:59:25
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/07/31 :  18:02:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hej! Mina erfarenheter säger att kontakterna spelar en väldigt stor roll, kontakter som leder bättre ger en mer oförvrängd signal och drar på sig mindre distortion utan att ljudet tonalt ändrar sig som det kan göra med olika typer av kablar, jag föreslår att du testar bättre högtalarterminaler först och sedan fortsätter med internkablaget. Furutech har kontakter i olika prisklasser som är väldigt bra, särskilt deras rodiumkontakter är grymma.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:09:14  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
quote:
Hej! Mina erfarenheter säger att kontakterna spelar en väldigt stor roll, kontakter som leder bättre ger en mer oförvrängd signal och drar på sig mindre distortion utan att ljudet tonalt ändrar sig som det kan göra med olika typer av kablar, jag föreslår att du testar bättre högtalarterminaler först och sedan fortsätter med internkablaget. Furutech har kontakter i olika prisklasser som är väldigt bra, särskilt deras rodiumkontakter är grymma.


Ingen dum idee

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:14:41  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Det kanske tillochmed är så att det är kontakteringen som spelar roll.

Om anslutningen till kablage oxiderat får detta oönskade konsekvenser som distortion och förluster. Genom att byta kablaget får man en ny omsorgsfullt terminerad anslutning som inte har någon störande oxid och alltså låter bättre. Haken är att det hade troligen blivit precis lika bra resultat genom att terminera om den gamla sladden.

Så man måste inte byta för att få bättre ljud, kolla över anläggningens terminaler då och då, framförallt om det är skruvterminaler.

Så; skurva åt ordentlig och löd med flussmedel där det går. Terminera ogärna en sladd utan att först skala fram "friskt" koppar/silver/motsv eller avoxidera med för andamålet lämlig tvättvätska/metod.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2007/07/31 19:18:37
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/08/01 :  00:14:30  Show Profile Send Stingray a Private Message
Nu har jag plockat ur kablarna ur den ena högtalaren, det gick faktiskt enklare än jag trodde. Vilka dj***a skitkablar rent ut sagt. Ser ut som lampsladd fast med tjockare isolering. Är det något jag lärt mig under alla dessa år jag hållt på med hi- fi så är det att grövre area ger fylligare bas mjukare mellanregister och diskant. Det kan vara det som gör att JM Lab har den karaktären dom har. Jag fortsätter jobba med det här i morgon. Har skaffat en enkel digitalkamera så jag tar nog några bilder. Verkar dock ganska krångligt att få in dom på forumet. Skall läsa på om det när jag får tid.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/01 :  09:41:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är det något jag lärt mig under alla dessa år jag hållt på med hi- fi så är det att grövre area ger fylligare bas mjukare mellanregister och diskant.
Nja... När det gäller mångtrådiga kablar ja, som säkert heter/kallas något annat. Sådana som tex Monster,Supra osv så har jag också sådan erfarenheter. Men när det gäller solidcore så verkar det inte behövas speciellt grova doningar för att få fyllig bas osv. Om du vill prova lite olika sorters kablar (solidcore,mångtrådig) så testa även ringledarn EKU (solidcore) som finns att köpa på Clas Olsson för bara 29kr. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388811

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/08/01 :  14:38:55  Show Profile Send Stingray a Private Message
Nu har jag bytt allt internkablage. Kan bara säga att det lugnt var värt besväret/ pengarna. Basen blev fylligare precis som jag hade hoppats, mellanregistret mjukare, diskanten också mjukare. Hela den jobbiga grejen med JM Lab är borta, men allt det bra finns kvar. Jag ska koppla in min Harmonic Tech- kabel igen och se om den funkar bättre nu.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/01 :  14:46:43  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Nu har jag bytt allt internkablage. Kan bara säga att det lugnt var värt besväret/ pengarna. Basen blev fylligare precis som jag hade hoppats, mellanregistret mjukare, diskanten också mjukare. Hela den jobbiga grejen med JM Lab är borta, men allt det bra finns kvar. Jag ska koppla in min Harmonic Tech- kabel igen och se om den funkar bättre nu.


Kul för dig att det låter bra. Nu vore ju det bästa att ha samma kabel hela vägen va? Från delningsfilter/element till förstärkaren, samma ljudsignatur hela vägen alla lägen!
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/08/01 :  14:52:27  Show Profile Send johmi a Private Message
Vilken kabel bytte du till? Hela vägen eller bara mellan terminaler och filter?

/Mikael
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/08/01 :  15:41:59  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag bytte alla kablar inuti till 4 kvadrat. Det som är original ser ut att vara 1,25 med ett väldigt tjockt skal. Nu har jag provat med Harmonic Tech pro 9 biwire mellan förstärkare och högtalare. Jag har haft den i flera år men nu som först förstår jag hur bra den är. Nu finns det värme och bas även med den. Det blev sjukt bra helt enkelt. Om det är någon annan med Electra 936 som har funderat på att göra samma sak, GÖR DET! Det enda jag funderar över nu är om jag skulle använt 6 kvadrats kabeln istället. Jag kanske testar det också om jag får damp någon dag. Det var en del jobb att göra det här. Man måste t.ex borra upp hålen på kretskortet lite för att få i kablarna när man skall löda. Jag pressade även på kabelskor till högtalarkontakterna för att kunna byta tillbaka till original. Men det kommer aldrig att hända.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/01 :  15:55:00  Show Profile Send marens a Private Message
Du får en annan resistans mellan element och filter, det kan ju bli fel men frågan är om det är så känsligt i detta fallet med relativt korta kablar. Men bara så att du vet, du har ändrat filtrets funktion nu.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/08/02 :  09:23:49  Show Profile Send Stingray a Private Message
Det gör inte mig något. Det är otroligt att kabelbytet kunde ändra så mycket på ljudets karaktär. Dom förhållandevis korta kablarna gjorde mer än själva högtalarkablarna mellan förstärkare och högtalare. Det var sammanlagt 2,95 m per högtalare till en kostnad av 19 kr per meter. Jag säger bara att är det någon som är skeptisk får ni gärna komma hit och lyssna.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/08/03 :  12:52:52  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag kunde inte låta bli att byta till 6 kvadrats- kabeln, det gick snabbare den här gången när jag visste exakt hur det skulle gå till.
Det enda problemet var att hålet upp till mellanregistret var en mm för litet och det gick inte att komma åt med borrmaskinen. Det var bara att sitta och nöta med borret i handen. Jag har inte provlyssnat än, stereon står på uppvärmning. Det blev en "tjockare" bas med fyrakvadraten när jag provade den mellan förstärkare och högtalare, så jag hoppas att det skall bli ännu bättre nu! Min sambo skulle gå och vila lite innan jobbet och somnade annars skulle det redan spela för fullt här
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000