HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/30 :  12:09:28  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
Har ett par följdfrågor på tidigare tråd.
Hoppas ni orkar svara :)

Om jag kopplar in en effektförstärkare från min integrerade förstärkare (NAD C325) Kommer jag då att stänga av slutsteget i den ursprungliga?
Vad jag är ute efter är alltså om jag gör någon ljudmässig vinst av att använda enbart förförstärkardelen i min förstärkare?

Skulle det finnas något annat sätt att koppla in en effektförstärkare än genom pre-out?

Är det någon skillnad på en effektförstärkare och ett slutsteg, eller är det bara olika namn på samma sak?

MVH Jonas

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/30 :  12:16:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nad-frågorna kan jag inget om men en effektförstärkare och ett slutsteg är egentligen bara olika namn på samma sak.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/07/30 :  13:34:28  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Om jag fattat det rätt så kommer effektförstärkaren (i den integrerade) inte få någon signal att behandla, då bryggan mellan Pre Out och Main In försvinner (förutsätter att C325 är bryggad som min C320).


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/30 :  13:47:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis min tanke, Aldhissla.

Slutsteget i din ursprungliga C325 kommer att vara på/aktiverat, men kommer sakna in-signal. Den kommer därför dra tomgångseffekt (idle) men inte mer.

Min åsikt är att slutsteget är svårare/dyrare att få bra än ett försteg. Alltså kan det vara en väg frammåt att köra med ett bättre, kraftigare, snyggare, starkare, sexigare slutsteg.

Effektförstärkare och slutsteg tycker jag är samma sak, fast den första benämningen hör jag inte så ofta och jag använder ordet slutsteg 99 fall av 100.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/30 :  14:09:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men ordet effektförstärkare säger ju mer om vad man använder förstärkardelen till än ordet slutsteg.Likadant som ordet förförstärkare säger mer än ordet försteg.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/30 :  16:19:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Sant, så sant. Tyvärr ringer effektförstärkare lite illa i just mitt huve, som att det skulle ha med andra effekter än just watt att göra typ eko, reverd, odyl. Men jag håller med dig i sak men lever inte som jag tycker i detta fall.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/30 :  17:37:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Beträffande vad som är svårast att få till bra så ställer de ju helt olika krav, slutsteg och försteg. Jag har upplevt lyft vid byten av bådadera.Men du kan aldrig på bättre ljud än vad förförstärkaren i förstärkaren kan ge som jag ser det. MvhKristofer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/30 :  17:43:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Sant, men svårt att korrelera till verkligheten. Att hela kjedjan är viktig är egentligen självklart (no offence).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000