Author |
Topic |
|
NAD Jonas
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 12:09:28
|
Hej Har ett par följdfrågor på tidigare tråd. Hoppas ni orkar svara :)
Om jag kopplar in en effektförstärkare från min integrerade förstärkare (NAD C325) Kommer jag då att stänga av slutsteget i den ursprungliga? Vad jag är ute efter är alltså om jag gör någon ljudmässig vinst av att använda enbart förförstärkardelen i min förstärkare?
Skulle det finnas något annat sätt att koppla in en effektförstärkare än genom pre-out?
Är det någon skillnad på en effektförstärkare och ett slutsteg, eller är det bara olika namn på samma sak?
MVH Jonas
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 12:16:23
|
Nad-frågorna kan jag inget om men en effektförstärkare och ett slutsteg är egentligen bara olika namn på samma sak.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Aldhissla
Member
63 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 13:34:28
|
Om jag fattat det rätt så kommer effektförstärkaren (i den integrerade) inte få någon signal att behandla, då bryggan mellan Pre Out och Main In försvinner (förutsätter att C325 är bryggad som min C320). |
Fredrik Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 13:47:21
|
Precis min tanke, Aldhissla.
Slutsteget i din ursprungliga C325 kommer att vara på/aktiverat, men kommer sakna in-signal. Den kommer därför dra tomgångseffekt (idle) men inte mer.
Min åsikt är att slutsteget är svårare/dyrare att få bra än ett försteg. Alltså kan det vara en väg frammåt att köra med ett bättre, kraftigare, snyggare, starkare, sexigare slutsteg.
Effektförstärkare och slutsteg tycker jag är samma sak, fast den första benämningen hör jag inte så ofta och jag använder ordet slutsteg 99 fall av 100.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 14:09:09
|
Jo men ordet effektförstärkare säger ju mer om vad man använder förstärkardelen till än ordet slutsteg.Likadant som ordet förförstärkare säger mer än ordet försteg.
Mvh Kristofer |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 16:19:46
|
Sant, så sant. Tyvärr ringer effektförstärkare lite illa i just mitt huve, som att det skulle ha med andra effekter än just watt att göra typ eko, reverd, odyl. Men jag håller med dig i sak men lever inte som jag tycker i detta fall.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 17:37:52
|
Beträffande vad som är svårast att få till bra så ställer de ju helt olika krav, slutsteg och försteg. Jag har upplevt lyft vid byten av bådadera.Men du kan aldrig på bättre ljud än vad förförstärkaren i förstärkaren kan ge som jag ser det. MvhKristofer |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 17:43:26
|
Sant, men svårt att korrelera till verkligheten. Att hela kjedjan är viktig är egentligen självklart (no offence).
|
|
|
|
|
Topic |
|