HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mini / kompakt-stereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2007/07/29 :  12:21:53  Show Profile Send LieS a Private Message
Hejsan,

jag har en mindre hifi-intresserad vän som ska köpa ny stereo, och när hjärtat ändå klappar lite för bra ljud, så tänkte jag hjälpa henne så att hon slipper köpa den sämsta ministereon från expert. Finns det något vettigt system för under 5000 (kanske i stil med cambridge-elektronik & monitor audio-högtalare)? Alternativt någon färdig kompaktstereo som håller måttet.

Allt gott!

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/29 :  13:01:11  Show Profile Send OcA a Private Message
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/denon_dm33_och_dali_concept_1_.htm

Borde funka klockrent och spöa det mesta i kompaktklassen!

Hifi Klubben har rätt många färdiga kompaktpaket som ligger i lite olika prisklasser, detta är det närmaste 5k klassen, det finns billigare med...

God jakt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/07/29 :  15:41:38  Show Profile Send Kmj a Private Message
Teac har en trevlig kompakt sak och audio pro en annan populär. "Stereo one" har jag för mig att den heter.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/29 :  19:15:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag håller med om OcA:s tips vad gäller Denon DM-33. Däremot är jag lite skeptisk till Dali Concept-högtalarna. De gånger jag lyssnat på dem i HiFi Klubbens butiker har jag tyckt de varit för ljusa. Om din vän har möjlighet bör hon lyssna innan hon köper.

Tyvärr har jag inget annat förslag på högtalare inom budgeten, trots att jag en gång i tiden letade febrilt till min eget Denon DM-31. Fastnade till slut för en betydligt dyrare lösning som skulle hålla för en uppgradering på elektroniksidan.

De HiFi-klubben högtalare jag tycker varit bäst med olika generationers DM-3X system har varit B&W 601 S3. De är tyvärr utgångna och spräcker dessutom budgeten eftersom de hade ett pris på cirka 3500. (601:orna verkar emellertid finnas kvar på HiFi-klubbens webbshop)

Men som sagt det är din väns öron som bestämmer - kanske med lite "Att tänka på råd" från dig LieS.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/07/29 19:19:28
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/29 :  19:35:48  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Yamahas Pianocraft modeller är väldigt bra för runt 5000! Tyckte själv att den spelade betydligt bättre än den Denon kompaktreceiver som fanns i sortimentet vid tillfället (2005) tillsammans med Dali burkar för runt 2 papp.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/29 :  20:30:26  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Teacs minianläggningar är ruggigt bra.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/29 :  20:48:46  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Audio Pros Stereo one som kmj nämnde tycker jag låter helt förträffligt.. men priset är väl lite högre än 5000 för den?
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/07/29 :  21:06:14  Show Profile Send Material a Private Message
Vågar man nämna något begagnat?

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/29 :  21:21:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Själv skulle jag lägga största krutet på ett par trevliga högtalare, Hifi & Musik testar med jämna mellanrum prisvärda "budget"-högtalare, på hemsidan kan man göra artikelsök. Elektronik kan kompletteras och uppgraderas efterhand, tror det är viktigt med att börja med en högtalare man trivs med.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/07/29 21:21:47
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/29 :  21:47:34  Show Profile Send Stickan a Private Message
Finns en Kenwood för 4.000:- ink högtalare som skall vara riktigt bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111721

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2007/07/29 22:03:19
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/29 :  23:10:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Väl värt att tänka på är att dessa små kompaktstärkare har rätt begränsad effekt och inte kan driva vadsom helst för högtalare. Jag skulle försöka hitta en reciever med skaplig "riktig" effekt (dvs inget 1000 watt PMPO skräp) och sedan spana efter lättdrivna högtalare.

Min far äger en TEAC-reciever med inbyggd CD osv som är specad till 25 watt i 6 ohm och han driver ett par Cervin Vega VS-10 med stor framgång med den. Väggarna kan faktiskt skaka när man drar på! Nu är Vega-burkarna skapligt lättdrivna med hög känslighet osv, men det är fortfarande en högtalare med 10" bas som behöver kontrolleras och det gör faktiskt TEAC'en väldigt bra. Finns dessutom USB ingång på den. Priset på TEAC'en ligger på mellan 3-4000 kronor, vilket lämnar väldigt lite kvar för högtalarköpet om budgeten är på 5 papp.

Vill man göra det ännu enklare för sig kanske ni borde kika på en lite udda kombo (beroende på vad som efterfrågas givetvis) med Logitech har ett förnämligt sub/satelit-system för datorer som har både analoga och digitala ingångar. Koppla en DVD eller CD spelare digitalt till denna och du har en musikmaskin som dundrar på jäkligt bra! Annars funkar det lika bra att koppla in en mp3 spelare till detta.

Har lyssnat på dessa Logitech i ett stort rum kopplat mot en DVD spelare och det spelade som tusan. kanske inte korrekt, men väldigt roligt och med ett jäkla tryck! Hela systemet är aktiv och suben har (enligt Logitech) 350 watts förstärkare samt en 10" bas. Det finns både som 5.1 och 2.1 och 5.1 kostade ca 3 papp när jag kikade på det.

Behöver ni radio så är det en mp3 spelare som gäller och detta får ni med lätthet plats med i budgeten och jag tror faktiskt att det låter bättre än man tror (eller, jag vet att det gör det...)

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000