Author |
Topic |
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 23:18:21
|
Forum-bekanta "brewitz" har, som kanske en del redan sett, tänkt ta sig an sträckan Kiruna - Smygehuk på cykel på 13 dagar(!)
http://www.gmap-pedometer.com/?r=1145502 - inte mer än 195mil - jipee! (Tur att jag sa nej till att hänga med) Sedan några år boendes i centrala London har han nu bestämt sig för att tillfälligt återvända till fäderneslandet och försöka sig på denna bedrift. Detta utan att egentligen tidigare haft något uttalat cykelintresse. Vi runt omkring honom blev lite överraskade av det här påhittet men han slog till på en racer-cykel och började målmedvetet nöta en duktig mängd mil på engelska vägar. Han har under förberedelsetiden försökt övertala andra att följa med och han har även provat på att vurpa i Londontrafiken. Varför plötsligt detta påhitt? Nån ålderskris? Nja, jag tror han mumlade nåt om pubkväll, många öl, dumma idéer och sen ett uttalande om denna maratoncykeltur.
Med dagsetapper långa som ungefär halva Vätternrundan fast med dubbla tunga cykelväskor, ska brewitz jobba sig ner genom Sverige.
Då det är ganska dött på forumet så här års tänkte jag i alla fall återkomma några gånger för att rapportera om hur det går för honom.
Häromdagen pratade vi och han hade då laddat med pasta och godis senaste tiden och var ganska nervös inför turen.
I morgon bitti startar han i alla fall och i eftermiddags landade han i Kiruna och kunde då konstatera att cykeln hade klarat bägge flygningarna från London utan skador. Från flygplatsen in till där han bor var det nån dryg mil och tydligen har även Kiruna backar... Nu på söndagkvällen skulle han ge sig ut på jakt efter något att äta. "Allt är ju för fan stängt, affärer och restauranger....inte en kotte är ute heller.." Vår Atlet skulle därför försöka leta upp Kirunas flottigaste hamburgare att ladda upp med som middag inför starten imorgon bitti.
/Roq
|
Edited by - Roq on 2007/07/29 23:36:17 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 00:02:47
|
riktigt trevligt inlägg. hälsa han lycka till och att jag håller tummarna för att allt skall gå bra. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 06:18:42
|
Det här har jag väntat på !
Hejja Brewitz |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 07:43:04
|
Rackarns. Heja Brewitz !! |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 07:47:35
|
Från Y-stad till Haparanda!! Detta läser man ofta, sicken skit. Det skall vara Trelleborg till Kiruna dvs Trelleborg längst söderut och kiruna längst norrut, rätt ska va rätt. Vi är ju ett gäng trelleborgare som får ta emot hjälten när han anländer. Enok Strandell var väl den som gjorde detta sist. Han var den gamla sortens luffare idag skulle han kallats hemlös. Brewitz its best fuck the rest!! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 09:00:08
|
Får vi bara tidsrapporter så tar vi emot Brewitz nere i Smyge med pompa o ståt o en helvetes massa linement
Roq Har du kontakt med Brewitz under resans gång ? |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 09:22:08
|
Om du har kontakt Roq, så kan du säga till att han är välkommen på Fika hos de flesta av oss |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 10:37:55
|
Cykla väl brewitz!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 10:38:40
|
quote: et skall vara Trelleborg till Kiruna dvs Trelleborg längst söderut och kiruna längst norrut, rätt ska va rätt.
Ja, tydligen skulle den riktiga macho-turen egentligen starta vid Treriksröset för att det skulle vara "rätt" men brewitz skippade detta eftersom det var svårt att lösa transportfrågan och dessutom var det en hel del icke-cykling.
quote: Får vi bara tidsrapporter så tar vi emot Brewitz nere i Smyge med pompa o ståt o en helvetes massa linement
Trevligt! Det tror jag han uppskattar. quote: Om du har kontakt Roq, så kan du säga till att han är välkommen på Fika hos de flesta av oss
Jag kommer hålla koll på honom under resan. Jag vet att han tidigare funderade på fikapauser efter vägen men även om han inte är ute efter att cykla fort så har han ändå bara planerat för något enstaka stopp för att han inte ska få alltför trevligt på vägen. Han har däremot lagt in en hel vilodag och det ser i hans schema ut som att han kommer spendera den i Sveg (av alla ställen).
Vi får se framåt kvällen om hans knän har svullnat upp och om han tagit sig fram till dagsmålet. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 11:06:19
|
Roq: quote: Han har däremot lagt in en hel vilodag och det ser i hans schema ut som att han kommer spendera den i Sveg (av alla ställen).
Tja - cyklar man inlandsvägen och vill lägga in vilodygnet strax efter halva vägen finns det knappt någon annan tärtort att välja på än Sveg. Det vimlar ju inte direkt av metropoler i Härjedalen.
Sveg kan å andra sidan vara perfekt för vila - knappt någonting som lockar och som riskerar ta extra energi ur kroppen...
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/07/30 11:20:12 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 16:26:30
|
quote: Sveg kan å andra sidan vara perfekt för vila - knappt någonting som lockar och som riskerar ta extra energi ur kroppen...
Hoppas jag inte gjorde några Sveg-bor irriterade. Tyckte det blev lite roligare att läsa om jag spetsade till det lite. Jag har spenderat tid i Sveg på pizzerian i gamla stan, spenderat pengar i leksaksaffären (som f.ö. var väldigt bra) och fikat på fik och har absolut inget emot staden. Dessutom ligger den, som JörgenG konstaterat bra till på vägen ner.
gus: Sträckan på 6 dygn knäcker verkligen! |
Edited by - Roq on 2007/07/30 16:27:47 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 18:16:12
|
Hojta när Du ser Hallands ås torna upp sig. Då hinner jag ut med förfriskningar när Du rullat ner på andra sidan.....den rätta sidan
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 18:19:08
|
Det bör bli den gamla vägen över åsen ? Det blir tungt ! |
|
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 18:36:07
|
Nja - mace och johan.b - på den karta som dyker upp när man följer länken i Roqs första inlägg är en rutt inlagd. Är det brewitz färdväg lurar han Hallandsås genom att ta en östlig väg och slinka in i landskapet från Nordost! Men det är klart, det finns ju fler åsar i Skåne...
/ Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2007/07/30 18:40:34 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 18:38:52
|
quote: Hojta när Du ser Hallands ås torna upp sig. Då hinner jag ut med förfriskningar när Du rullat ner på andra sidan.....den rätta sidan
Han kommer inte ta den vägen ner. Det blir via smålands inland. edit: JörgenG - jag var inte tillräckligt snabb... Rapport kommmer senare. |
Edited by - Roq on 2007/07/30 18:40:02 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 18:45:41
|
Hälsa karln att han kan hojta till när han närmar sig Willys i Mora så kan han få ett glas vatten och en tub Xyloproct... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 19:48:45
|
Tur att han tog den vägen !
Så eoJeudare o Skåningar, ska vi fixa till nått nått när en sliten Brewitz landar i Smyge ? |
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 22:27:28
|
brewitz har klarat första dagen på vägen och kommit fram till Porjus http://www.gmap-pedometer.com/?r=799743
Det hade tydligen varit motvind i princip hela vägen (är det inte alltid så när man cyklar?) och en kortare regnskur hade han fått utstå men annars verkar det ha gått bra. Han hade i alla fall snittat 22km/h och det hade tagit 7,5 timmar att ta sig 17,5 mil som han mätt upp. Dagens jobbigaste "slakmota" var en 6 km lång svag uppförsbacke med en stigning på runt 200 meter. Högsta hastighet idag var 45km/h. Knäna hade inte svullnat upp utan de "hade bara klickat i dem de sista 10 milen" .
Sista biten hade varit kämpig och då åkte MP3-spelaren fram och Iron Maiden fick trycka på sista 3 milen.
Han plockade med sig lite inköpta torrvaror från Kiruna men i morgon blir det tidigt frukost-stopp i Jokkmokk med kaffe och macka. Han trodde att de närmsta två dagarna kommer bli avgörande för hur det hela kommer gå men jag tyckte det bara lät positivt efter dagens cykling!
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 01:00:38
|
Det här skall bli trevligt att följa. Är mycket imponerad och önskar brewitz lycka till. Hoppas bara att han inte glömmer att njuta under tiden, trots alla vedermödor som kommer att uppstå.
Bara första sträckan hade nog knäckt de flesta.
Så, bra jobbat brewitz !!!
Här får du ett litet mantra, som jag själv använt mig av vid strapatser, som hjälp på vägen:
Pain is temporary, glory is forever !
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 07:57:25
|
Har en bekant som startade någonstans vid kilpisjärvi och sen cyklade till Smugehuk. De var 3 st som gjorde resan. 2 st fick punktering inom 15 min från starten. SURT!
Tror de tog 16-17dar på sig.
Kör hårt B. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 10:53:02
|
Hejsan från Jokkmokk.
Tack för glada tillrop.
Pga logistiskt misstagblev det dåligt med frukost idag men nu har jag laddat med renköttsmacka, chokladkaka, snickers, kaffe och läsk. Den som vill ha något trist att göra kan cykla upp från Ligga kraftverk mot Jokkmokk, %&%/&&/%/ va jobbigt. Sista tjugo kilometrarna in till Jokkmokk tryckte jag bort tankarna på slitet uppför med en rejäl urladdning och är nu helt slut, hmmm. Jokkmokk har ett schysst fik med en alldeles egen Dagny, mmmm.
Nu blir det matköp och sen avfärd mot Kåbdalis och sen mot Moskosel där jag har en liten stuga som väntar. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 11:18:55
|
Kan man kolla hur dagsetapperna ser ut nånstans ? Eller det går via länken ? |
|
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 23:19:43
|
All lycka på färden! Man kanske skulle meddela alla lokal-tv stationer längs vägen för att få live bilder
|
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 23:35:02
|
163 km idag. 110 av dem i ösregn! En riktigt tuff dag idag tydligen men det verkar ha kompenserats av nöjet att komma fram till dagens mål: Moskosel http://www.gmap-pedometer.com/?r=865231
brewitz har ju redan berättat att han kollat in snyggingar i Jokkmokk och missat frukosten men han hade också träffat på några Stockholmare som passade på att bada i Piteälven efter att deras kanadensare vält. Han verkar väldigt nöjd än så länge och har inte fått tunnelseende än eftersom han tydligen ser saker längs vägen. Om ni frågar mig så tycker jag det verkar alldeles för lätt med den här cyklingen! Nu kanske han inte kommer åt något internet på ett tag, så för att göra det lite svårare så är det dags för oss att ge oss ut och placera ut lite betongsuggor, spanska ryttare och "väg-avstängd-skyltar - vänd åter 60km för väg 23" för att göra det lite mer intressant för honom, eller vad säger ni?
Imorgon bär det av vidare mot Blattnicksele
johan.b: tänkte ta etapperna dag för dag. Vill du ha alla nu? |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 23:39:02
|
nykmark: Jag har tänkt tanken |
|
|