Author |
Topic |
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/07/25 : 22:43:38
|
Gillar glass även om sommaren är taskig.
Mitt tips på glasshak är Hjortkvarn på vägen mellan Örebro och Norrköping. Mycket fin hemmagjord glass, trist ställe men GOTT
Köpglass Mövenpick är fin. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 00:00:37
|
Slagstaglass i Eskilstuna. Ligger på vägen ut från Eskilstuna mot Torshälla (Torshällavägen). Fantastisk mjukglass. Om ni testar den så gör inte bort er och ha på massa strössel, chokladsåser och annat krafs, denna glass avnjutes som den är i klassisk våffla eller på sin höjd i en bägare med en liten klick jordgubbssylt.
Denna glass finns bara här och inte någon annanstans i Sverige. Jag är uppvuxen på samma gata som Slagstakiosken så det har slunkit ner några glassar under åren...
|
Min anläggningstråd |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 01:57:42
|
Robertos eller Ricardos, eller vad det nu heter, glass på Möllegård mellan Halmstad och Tylösand (ungefär) Handgjord italiensk glass som är fantastisk.
Hittade länken till hans site: http://www.riccardo.se/
|
Halmstad |
Edited by - Melker on 2007/07/26 02:21:37 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 07:38:53
|
Tack Martin, du hann före Vi har även Örebro-glass nere vid strandpromenaden. Nora-glass är mer krämig, medans Örebro-glassen är lite mer åt det traditionella hållet. kan rekomendera båda !! Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 08:05:33
|
Den godaste glass jag smakat norr om Amalfi hittar jag bara ett par kvarter hemifrån:
Gelateria Italiana på Fridehmsplan i Stockholm. Mitt i vimlet vid busshållplatsen mellan Pressbyrån och Åhlens vid Drottningholmsvägen finns denna glassbar med egen tillverkning.
Gelateria Italiana ägs och drivs av en italienska och det talas lika mycket italienska som svenska bakom disken. Baren ser ut som glassbarerna ofta gör i Italien så italienkänslan är väldigt närvarande. Stället har även smaskiga mackor med italienska fyllningar och lite pastarätter för en lättare lunch. Även kaffet - espresso naturligtvis - brukar vara i Italienklass.
Bland glassarna rekommenderar särskilt sorbeterna där hallonsorbeten är min personliga favorit. Men även havtorn. Och den surbesksöta limoncellosorbeten de har ibland...
Den i mitt tycke mest representativa recensionen jag funnit på Nätet fann jag på Kungsholmens Gymnasiums webbplats - även om den främst inriktar sig på kaféegenskaperna: http://www.kzine.se/v2/artikel.php?id=228
Gelateria Italiana ligger dessutom på lagom gångavstånd till och från flera HiFi-butiker
Smask! /Jörgen G
edit: Blev så inspirerad att jag var tvungen att utöka inlägget ännu lite mer. |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/07/27 08:20:10 |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 09:54:32
|
Smultronstället i Söderköping
Det är bordsplacering och komplett glassmeny: http://smultronstallet.se/
Vid fint väder räkna med att stå i kö för att få ett bord. Öppet tom 25'e augusti.
Sist vi var där beställde tjejen någon glass med vanilj och blåbär... och när glassen kom höll jag på att trilla av stolen! Räknade till 14 kulor glass totalt. Ja jösses!
Bild från http://smultronstallet.se/
/Mattias |
Edited by - Mattias on 2007/07/26 10:02:18 |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 10:06:02
|
I Söderköping finns Smultronstället,en glasrestaurang brevid slussin i Göta kanal som har fantastiska uppläggningar o gott kaffe. Dock så är glassen av "standardtyp"
Men........ De som älskar glass går till Konfekthörnan med egen tillverkning. Deras wiskyglass rekomenderas!
P |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 11:39:38
|
Lejonet & Björnen,marsipanglassen rekommenderas. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
global
Member
314 Posts |
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 16:26:46
|
Som flera nämnt tidigare, Smultronstället i Söderköping är ett kanonställe. Blir ett besök varje gång man besöker släkten i dom trakterna.
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 17:29:22
|
Jisses Jari, trodde jag var ensam om det... |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 17:49:19
|
Finns ett riktigt bra glasshak i Karlskrona. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter men det ligger mitt i centrum. O när jag pluggade i Kna för lite drygt tio år sedan så var de dessutom riktigt billiga. Där köper man glass i smaker inte i mängd kulor. En smak=tre kulor således en tresmakers glass är nio kulor
Stället finns kvar det vet jag men om det har samma stuk fortfarande vet jag inget om tyvärr |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 22:36:37
|
Ängelholmsglass så klart
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 23:37:07
|
Hur är det i Båstad, finns Danska glassbaren kvar? Såg just att namnet finns kvar iaf. Minns att det var ett kanonställe när jag var liten
/Mattias |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 08:01:51
|
Kungsholmens glass, Kungsholmen i Stockholm. Hemstampad glass och ofta i udda smaker.
Ottos glass, Åhus.
Lejonet och björnen, Göteborg
Bosses glassbar, Linköping
Sen har jag alltid varit svag för Klings glass som man kan hitta runt Vara-Skara-Lidköping-Mariesta på schlätta eller i en välsorterad frysdisk nära dig.
|
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 08:52:46
|
Klings glass!!! Den tillverkas i Mariestad. Kulglassen är suverän, finns även i Uddevalla, på torget i Vänersborg och runtom i Bohuslän. Året runt kan man köpa Klings klassiska goda glasstårta! Ett av mina favoritglassällen är kiosken vid färjeläget i Källviken , Nordströmmarna, på väg till Malö. Där köper man lämpligast nåt ur Klings pinnglass/strutsortiment, t.ex. klassikern Lumumba. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 17:56:13
|
Mmmmmm Govindas hemmagjorda saffran-gräddglas är godast i stan. Fridhemsplans Hare-Krishna/precis vid t-banan vid Fridhemsplanoch sl center) center! Asamras heter der glassen. Finns även kokos och en massa andra godingar! |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 18:12:46
|
quote: Hur är det i Båstad, finns Danska glassbaren kvar? Såg just att namnet finns kvar iaf. Minns att det var ett kanonställe när jag var liten
Jajjamensan Den ligger på samma ställe och allt!!
Jag har precis som Du inte varit där se´n jag var i tidiga tonåren. Banne mig dags för ett besök nu när vi kanske flyttar till Förslöv.....och alla sturekräk åkt hem
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 18:46:28
|
Kungsholmen måste var Sveriges glassnav med tre tips inom mindre än en kilometer - hittills. Epicentrum tycks ligga i nordöstra hörnet av Fridhemsgatan och Drottningholmsvägen. Mindre än hundra meter till både Govindas och Gelateria Italiana!
Själv har jag ingen aktuell erfarenhet av Govindas - gillar italienstuket för mycket. Det blir alltid Gelateria Italiana som får stå för glassleveransen i vårt hushåll.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/07/27 18:50:29 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 19:15:04
|
Lejonet & Björnen i Gbg och deras Äpple Kanel..som äta Äppelkaka i glassform :-) :-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 22:12:48
|
ja glasshaket i sörping har jag varit på
förstklassigt! Har de kvar mastodont-glassen i en enorm glaskupa med blått vatten och kolsyre-is?
Melker |
Halmstad |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 22:21:34
|
Kan lägga till Örebroglass Våghustorget
Men jag skulle velat smaka den glass som gjordes i mammas hem när hon var barn. En trätunna som packades med is som låg i ett skjul i sågspån. Det fick vevas ordentligt, färska råvaror från lagård och trädgård. Inget jävla spring till en glasskiosk där inte! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 23:38:56
|
quote: Jisses Jari, trodde jag var ensam om det...
Vi har god smak |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Topic |
|