HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiofilen som blev cineast...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:50:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Den här audiofilen uppskattar den oförvanskade återgivningen.
Han heter kanske Tore. Eller Nils-Ingrid, eller nåt sånt.

Han säger att det är mycket viktigt med korrekt återgivning! Då kan han nämligen höra kompositörens intentioner i verket. Han kan också med lätthet ta till sej solisternas konstnärliga utövningar.

Nu har han skaffat hemmabio...

Naturligtvis ställde han extremt höga krav på ljudet även här.
Men inte minst viktigt, var att bildåtergivningen var så oförvanskad som möjligt!

Med en korrekt bildåtergivning, så kan vår vän verkligen ta till sej regissörens och manusförfattarens konstnärliga intentioner! Ingenting i sceneriet lämnas åt slumpen med en korrekt bildåtergivning!
Med en exakt bild, så råder ingen tvekan om huruvida det är en Bergman-film eller en Indiana Jones-rulle han tittar på!

Med en exakt bild, så kan han med lätthet se om huvudrollsinnehavaren är Charles Bronson eller Peter O'Toole!

Att ljudet är på topp är naturligtvis lika självklart!
"Hasta la vista, baby!" eller
"Jag är dööden. Jag har kommit för att hämta dej...".

Utan exakt ljud, kan det ju låta som vilka repliker som helst...

:-)


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:28:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Intressant reflektion... tror jag.

Men förhoppningsvis är det kanske mer subtila skillnader än så som avgör ToreNilsIngrids val av utrustning?


Man borde inte sova.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:32:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag fick ett mail från en kompis kompis som köpt hemmabio och upptäckt att det inte spelar musik.

"Nåväl, nu är det här ett mail från en grabb i nöd. Jag har fått min nya Denon 1803-receiver och får ett bra surround-ljud med DTS-plattor och film. Visst, subben låter lite simmig och inte särskilt exakt men det kan jag nog leva med. Vad värre är, jag tycker stereoljudet blivit så mycket sämre. Förvisso är det sannolikt att det sitter sämre komponenter i surroundstärkaren än i min Denon PMA-1500R (som dessutom är dyrare i nypris) men det här duger inte. Nu tror jag iofs att det vore rimligare att byta högtalarna. Tidigare använde jag mig ofta av loudness och någon sådan funktion finns inte på surroundstärkaren. Subben ger ju inte samma effekt som loudness. Jag tror att mina gamla Linn-högtalare (Nexus) har överlevt så länge tack vare mitt fusk med loudness. Så nu står jag inför att sälja min gamla kära Denon PMA-1500R och mina Nexus-högtalare. "


Ja så kan det gå, och det är inte första gången jag möter folk med samma erfarenhet. Vill man ha bra musik, bra bioljud, bra bild, ja då får man ha bra rum och givetvis bra med pengar

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:36:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tyvärr är vi hifi-nördar ett utdöende släkte.
I framtiden kommer vi att sitta och lyssna på musik
i en monter bredvid neandertalarna på nå´t museum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:43:50  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Det är så sant som det är gråtet!

/P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000