HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Right Mark Audio Analyzer: testa ditt ljudkort nu!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/20 :  10:50:25  Show Profile Send markku a Private Message
Jag hittade på rec.audio.high-end länk till en intressant Windows-programvara, som kan testa ljudkortet. Kostar ingenting, eftersom det är fråga om "The Independet Audio Measurements Open-Source Project", så som det står överst på websidan.

http://audio.rightmark.org/download.html

Kolla innan också presentation:

http://audio.rightmark.org/documents.html

samt tidigare testresultater:

http://audio.rightmark.org/results.html

Burde vara ett måste att kolla läget i din (Windows) PC?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/04 :  09:54:32  Show Profile Send markku a Private Message
Jag undrar om någon här redan har testat ljudkortet med RMAA. Jag har gjort det, både min nya PC med Windows XP och integrerat ljudkort och min gamla Windows 98 med SoundBlaster PCI64V, som jag har provisoriskt som testreferens. Mitt egentliga ljudkort heter Terratec EXW24/96.

Jag tycke det är fint, att programvara kan själv generera HTML-dokument ut av mätresultaterna, inklusiv grafik i PNG-format.

Som smakprov ville jag visa här frekvenskurvan till integrerat ljudkort:



Right Minds sajt visar Creative Live 5.1's kurva, som ser ut så här:



Jag upplevde livets stora besvikelse då jag testade Terratecs kort på min Win98 maskin. Tyvärr sparade jag inte resultatet, men kurvan så rätt likadant ut, som test med SB PCI64V:



Jag undrar om det är grafikkort, som sitter i alldeles ovanför ljudkortet, som får kurvan att se ut så jävlig.

Jag har lagt ut resultaterna, som RMAA genererade:

Test av SoundBlaster PCI64V i Windows98 PC
Test av integret ljudkort i WindowsXP PC

Finns det någon PC-expert, som kunde ge förklaring till dom extra snirklar på frekvenskurvan? Hur som helst, jag skall experimentera, byta ut grafikkort samt lägga in Terratec. Återkommer

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/12/04 :  10:13:44  Show Profile Send KC a Private Message
Intressant! Har laddat ner och skall köra en jämförelse mellan mitt RME Hammerfall kort (för musik) och mitt SB Audigy (för spel).
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/04 :  10:23:25  Show Profile Send markku a Private Message
KC,

Har du möjligheten att lägga ut resultaterna på webserver eller alternativt maila mig grafikfil, som visar - i det minsta - frekvenskurvan?

RMAA testar följande: Frequence response / Noise level (A) / Dynamic range (A) / THD / IMD / Stereo Crosstalk.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/12/04 :  10:46:38  Show Profile Send KC a Private Message
Absolut! Jag är ledig nu i 5 dagar, men när jag kommer tillbaks så presenterar jag resultaten :)
(jag har inte Internet hemma)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/04 :  11:22:31  Show Profile Send Gebex a Private Message
Finns det något liknande för Mac?

quote:
Originally posted by markku

Jag hittade på rec.audio.high-end länk till en intressant Windows-programvara, som kan testa ljudkortet.

Burde vara ett måste att kolla läget i din (Windows) PC?

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/04 :  11:43:40  Show Profile Send markku a Private Message
Gebex,

Möjligens 'Mac The Scope'? Kolla med Google!

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:08:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Markku!

Om de digitala filtren har litet antal tappar så blir det mer rippel i tonkurvan. Det kan vara en trolig anledning. Man kan få mindre rippel, men då får man en flackare filtrering över Fs/2, så det är en avvägningsfråga vad man som tillverkare tycker är viktigast; bra filtrering över halva samplingsfrekvensen eller mer linjär tonkurva. Det är samma teorier som för analoga filter. Så pass stora fel på tonkurvan med ca +/- 1 dB är dock ovanligt stora fel.

Hälsningar Johan

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:50:31  Show Profile Send markku a Private Message
Knoppen,

Om du inte redan har besökt RMAA sajten med testresultater, så skall du se här att tonkurvan kan presenteras rätt fint av RMAA. Ljudkortet här heter Lynx Two-B:



http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-1644.html

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2002/12/04 14:55:19
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:08:46  Show Profile Send Per a Private Message
markku! jag har laddat ner programet så ska jag inom kort kunna presentera en mätning på creative audigy ex. varför vet jag inte men något ska man väl göra på sin fritid.

per

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:18:38  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Jag upplevde livets stora besvikelse då jag testade Terratecs kort på min Win98 maskin. Tyvärr sparade jag inte resultatet, men kurvan så rätt likadant ut, som test med SB PCI64V:



Jag undrar om det är grafikkort, som sitter i alldeles ovanför ljudkortet, som får kurvan att se ut så jävlig.




Terratec-kortet skall vara rätt så bra har jag hört. Något måste helt enkelt ha gått snett. Har du installerat rätt drivrutiner?. Testa använda ASIO-drivrutinerna istället för DirectX-varianten.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:53:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Knoppen,

Om du inte redan har besökt RMAA sajten med testresultater, så skall du se här att tonkurvan kan presenteras rätt fint av RMAA. Ljudkortet här heter Lynx Two-B:

http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-1644/fr.png

http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-1644.html





Hej Markku!

Nu har jag besökt sajten och laddat ned programmet. Jag blir sugen på att testa mitt eget M-Audio Audiophile 24/96 som jag upplever fungerar mycket bra. Det har AKM:s A/D- och D/A-omvandlare. Jag har dock bara använt det för digitala in- och uppspelningar. Ska bli spännande att se vad det presterar. Bra att någon orkar göra en sådan mjukvara för gratis nedladdning. Jag kanske underöksöker också om programmet verkar mäta korrekt. Lynx2 är ett bra ljudkort, det kände jag till innan. Lynx1 är också mycket rekommendabelt. Jag vet dock ej om det finns att köpa längre.

Johan.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/04 :  17:00:03  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu har jag testat mitt M-Audio Delta 66 kort.

16 - 44: http://www.nordsp.se/Delta-66_1644.mht

32 - 96: http://www.nordsp.se/Delta-66_3296.mht


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/04 :  19:18:07  Show Profile Send markku a Private Message
Hallo Per Målare,

Så synd att Internet Explorer har ödelagt HTML-sourcekoden, som RMAA genererade. Det är nästan ett måste, att du avlägsnar alla mellomslag i filnamnen också. Du läste väl PM, som jag skrev till dig?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2002/12/04 19:19:26
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:10:47  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by markku

Hallo Per Målare,

Så synd att Internet Explorer har ödelagt HTML-sourcekoden, som RMAA genererade. Det är nästan ett måste, att du avlägsnar alla mellomslag i filnamnen också. Du läste väl PM, som jag skrev till dig?


Nu har jag läst PM som du skrev och .mht är ett format som man kan spara html-filer i. Fungerar inte det på din dator?


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:53:06  Show Profile Send markku a Private Message
OK, jag surfade denna gång med Internet Explorer - och givetvis - kan den presentera, vad annan IE har åstadkommit.

Mozilla däremot klarar inte Micro$ofts kryptiska tolkningar.

Men, som sagt, jag ser det nu. Tack Bill & Team!

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/05 :  10:23:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by malare

Nu har jag testat mitt M-Audio Delta 66 kort.

16 - 44: http://www.nordsp.se/Delta-66_1644.mht

32 - 96: http://www.nordsp.se/Delta-66_3296.mht




Hej Per!
Vad jag vet så är dessa kort ur M-Audios serie ganska lika M-Audio Audiphile 2496. Det första som slår mig ar att frekvensgången i basen rulllar av för tidigt. Det var dåligt. Det andra som slår mig är att mätprogrammet bara går ned till 20 Hz. Det var också dåligt. Det tredje som slår mig är att programmet bara mäter upp till ca 20 kHz även fast samplingsfrekvensen är 96 kHz. För övrigt verkar M-Audios kort vara bra i jämförelse med andra av billigare sort.

Hälsningar Johan

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:12:15  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nej programmet mäter ner till ca 10 Hz och upp till gränsfrekvensen för den samplingen man använder. Det är bara det att programmet presenterar bara 20 - 20000 i html-formatet.

Jag tycker att du ska mäta upp ditt kort också. Jag har sett på mina mätningar att jag har en del brum som stör. Dessutom har jag en kopplingsbox som signalen går igenom. Audiophile har ju anslutningar nästan direkt på kortet, det har inte jag.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:25:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Per!

Jag ska prova vid tillfälle. Inom kort hoppas jag, men det är som vanligt en massa annat man håller på med också.

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:03:39  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by malare

Det är bara det att programmet presenterar bara 20 - 20000 i html-formatet.



Pröv att använda ZOOM+ knappen, som du ser på bilden nedre högre hörna, den vid sidan av dom två ZOOM- knapparna



Jag undrar om ändrade presentation av frekvenskurvan också blir med på HTML-dokument eller ej... skall kolla senare.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000