HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 12AX7 vs. 6F12P vs. 6N23P(E88CC)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/21 :  13:03:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Till råga på allt har den uppmätta trioddelen av röret riktigt bra linjäritet:

Och pentoden är ju inte så puckelryggig den heller:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/21 13:32:37
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/21 :  20:45:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
6F12P ser väldigt intressant ut på papperet och jag sneglade på det ett tag men en god vän med stor kunskap om ryska rör avrådde från användning. Han menade att det blir problem med "sputtering" från katoden efter ett tag pga de små avstånden som blir med stor förstärkning och lågt inre motstånd. Han brukar veta så jag gick inte vidare med röret den gången.

Jag ser dock med spänning fram emot dina försök eftersom data är minst sagt iponerande på röret.

Edit. Glömde länken som jag tänkte ta med.
http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/6f12p.htm

Edited by - MatsT on 2007/10/21 20:46:23
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/21 :  21:05:18  Show Profile Send reVintage a Private Message
MatsT: Hittade naturligtvis röret på Klausmobile för några månader sen annars hade det nog gått oförmärkt förbi. Köpte ett 10-pack på eBay.

Din "ryssrörsteoretiker" verkar inte ha testat röret ifråga läser jag mellan raderna. Tror mer på det empiriska i ett sånt här fall.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/21 :  21:11:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
Praktiska försök emotses med glädje. Han som kommenterade har provat många olika ryska rör men om han verkligen testat just 6F12P vet jag inte säkert, han kan ju också ha gått på hörsägen.
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:32:03  Show Profile Send 300b a Private Message
Sitter 6F12P i mina PastAudio steg; har själv erfarit "splutter"-fenomenet, och enligt konstruktören uppkommer det endast på rör som tappats ned utan skyddande kartong - problemet visar sig dessutom tämligen omgående.
Är enligt honom inte något problem; beror alltså bara på ovarsam hantering och inte på röret i sig.
6F12P har enligt mina erfarenheter väldigt lite mikrofoni - och jag har fortfarande inte provat tubedampers.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:51:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej vaddunuheter 300b!
Kul att hitta någon som har direkt erfarenhet! Låter lovande att de funkar i praktiken. Hittade din anläggning på forumet och såg att de används som driver i slutstegen. Inte utan att man anar släktskap med Dynaco MKIII. Närbild också så att man kan jämföra det med de jag köpt(som tack och lov var mycket väl packade). Dessvärre hittade jag inget mer om Past Audio när jag Googlade. Återstår att se om de har så låg mikrofoni så att de även funkar vid lägre signalnivåer.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/22 18:02:21
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:56:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det vore onekligen kul om jag fått vilseledande information eftersom det är ett skojigt rör!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000