HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bluffbalansering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/22 :  14:38:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har stött på en kinesisk förstärkarkombination med balanserad anslutning mellan för och slutsteg. Det fungerar som följer: Försteget var obalanserat med en transformator på utgången för balanseringen sedan följde 2 meter kabel till slutsteget som i sin tur hade en balanseringstransformator på ingången. sedan var resten av slutsteget obalanserat. All denna konvertering mellan obalanserat och balanserat kan bara försämra ljudet. Skillnad är en studio där man på detta sätt balanserar ut brum i mycket långa kablar. Det kan det aldrig bli tal om för hemmabruk om man ej bebor ett slott förstås. Detta är skojeri anser jag.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/22 :  15:38:06  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Så hade jag inte byggt. Eller i och för sig.. Jag skulle kunna tänka mig att slänga dit en balanseringstrafo och en XLR-kontakt på ett Single End-slutsteg.. bara för att kunna sätta i en balanserad kabel om det någon gång i livet skulle vara ..bekvämt eller för att jag hade fått för mig att bygga ett helt balaserat försteg med bara XLR-kontakter på utgången eller nåt. Mja.. då skulle jag ju inte behöva trafon på ingången kom jag på. Men men..

Vad menar du med "skojeri"?
"Lurendrejeri"? "Oskickligt byggt"?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/07/22 15:40:57
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:21:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag måste hålla med.. det är ett lusigt försäljningstrick..
Balanserat är balanserat hela vägen i min värld, men dom far ju inte med osanning heller, bara utelämnar vissa detaljer

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:45:50  Show Profile Send Lassel a Private Message
Tycker oxå det är fult gjort om man ändå bara har en 2meters kabel. Det där är mera motiverat om man ska ha längre kablar tycker jag.

Lasse
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:46:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
De handlar väl också mycket om att många av deras kunder faktiskt efterfrågar möjligthet att använda balanserad koppling till andra apparater. Huruvida det sedan är en fördel rent tekniskt är en helt annan fråga.
Bara det faktum att det faktiskt satt trafos i de nämnda apparaterna gör det faktiskt till mindre "fusk" än vanligt, i en del fall så kopplas ju bara två av stiften ihop.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/22 :  19:59:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad jag främst vänder mig emot är användandet av 2 st trafos som inte på mågot sätt tillfört något av värde. En ljudförsämring blir det helt klart. Och det jag hitills sett av kinesiska trafos styrker detta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000