HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 En "lågtråd"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/21 :  14:46:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Vad det är långtråkigt allting...tror inte jag haft denna tristess någonsin i mitt liv förr. Sedan skolan slutade för ungarna har det varit i stort sett skit med vädret.

Sedan valborg har vårt liv totalförlamats helt enkelt av lenas svåra sjukdom. Vilket i sin tur äter upp varenda krona och än mer vi äger o har...Samt att i dagar efter behandling så sitter man totalt ensam egentligen då Lena inte orkar komunisera ens...Stackaren.. Och väntan är det i stort ända vi lever med. Fast nu har operationstid kommit vecka 33 iofs. Det är skönt. För sedan vet vi lite mer om hur läget är för oss i framtiden.. ovissheten där är som ett blytungt ok att ha på axlarna..

Hifin står tvärstill och inget nytt händer där. Jo dom skoj framstegen lennart gör med La Mayro iofs är uppmuntrande..Men i övrigt står allt tvärstilla.

även forumet står rätt stilla då folk har annat för sig nu.. Vilket jag är glad dom har.Menar annat att göra annat är bättre......

Ja just nu är fasiken allt rätt trist..

Är jag ensam där ute att faktiskt vara jävligt låg just nu.

Driver Mayros hifidagis

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/21 :  14:51:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hoppas att allt löser sig Mayro!
Så in i h-e trist att nån man älskar är sjuk, jag hoppas o håller tummarna att hon blir bättre.
Är själv relativt låg, men mina bekymmer bleknar i jämförelse.
Håll ut tobbe, när man känner att botten är nådd så kan man ju bara gå upp.... klyscha jag vet...men ändå sant.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/21 :  15:00:49  Show Profile Send mayro a Private Message


Mayday..
Du har dina sorger du med och dom är inte att föringa för andra har det värre i en direkt "jämförelse"...

men tråden är en lågtråd där alla oberoende "av vad" orsaken är kan skriva av sig sin tristess eller depp..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/21 :  15:26:59  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har väldiga problem med hälsan sen ett par år tillbaka så jag får säga att jag känner mig låg ofta. Det är inte rättvist att man tvingar frun att stå ut med ens hälsoproblem men vad fan skall man göra?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/21 :  16:04:35  Show Profile Send mayro a Private Message


Trist att läsa om hälsoproblem asimov66. För när allt kommer till det viktigaste så är det hälsan som spelar mest roll i livet...

Den gångna tiden har (som jag ser det) formligen kantats av stora djupa tragegier för flera flera st här på forumet.. Man lider med er alla..

och helt ärligt så tror jag inte jag sett så många tråkiga nyheter under en så konsentrerad KORT tid någonsin förr än som nu den gångna närtid som varit.. Det är som en ond vind blåst igeom massa mäniskors liv.. Väldigt underligt egentligen..Vi är iofs en rätt stor grupp medlemmar här så därav blir det väl så. men ändå.. Jag tycker ändå det blåst lite "extra kallt" ett tag nu..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:26:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Ändå tycker jag du håller humöret uppe med humorns hjälp mayro. Nu känner jag dig inte mer än jag läst här på forumet, men ändå.

Själv har jag varit sjukskriven i över ett år, men (varför "men"?) är nu på väg tillbaka med arbetsträning etc.

Hoppas jag inte gör något övertramp mot forumreglerna, men måste ändå nämna att de berusningsmedel som finns i vår omgivning tyvärr blir en "enkel" tillflykt även om det inte är så smart med självmedicinering. Önskar ingen att fastna i den spiralen, för den går oftast bara nedåt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:39:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är vid dessa lågvattenmärken i livet som man omvärderar saker och ting, pengar förlorar sitt värde.

Den friske har många önskningar, den sjuke bara en...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/21 :  19:18:20  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tjena Mayro!
Känner igen mycket och kliar mig i huvet över en del. Alla är vi lika ..men tänker lite olika. Vet inte vad jag ska säga, men jag fick lust att sammanfatta och jämföra lite.

långtråkigt <- här med ofta
skit med vädret <-det gör ingenting alls för mig
svår sjukdom <- inte här, även om mormor lär ha ont i knät
äter upp varenda krona <- jag har inte ett öre och orkar knappt jobba ihop till hyran för att betala rummet jag hyr av föräldrarna (jobbigt ibland, det gör inget ibland)
totalt ensam <- är ofta själv, ibland ensamt och ibland härligt
Stackaren <- Har ingen sjukdoms..aktig stackare i närheten
väntan <- jag gillar inte att vänta på saker, men tar gärna en promenad sålänge
ovisshet <- sån har jag gott om, men det är bara när jag tänker på räkningar och hyra eller är allmänt låg som ovisshet garanterat är något negativt
blytungt ok <- somliga dagar är jag djupt nere i skorna, andra helt okfri
inget nytt händer <- jag gillar roliga känslor. nya händelser längtar jag inte något särskilt efter
allt står tvärstilla <- ahh. vad skönt det lät!
just nu är fasiken allt rätt trist <- trist kan jag sannerligen ha.
jävligt låg <- det är jag ibland

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/21 :  19:41:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För att göra dig lite glad Tobbe så tänkte jag fixa dina kablar i kväll så om jag kan tittar jag upp en stund till er och lämnar dem.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/21 :  19:55:35  Show Profile Send mayro a Private Message

Bubbel

Du är en go gubbe du

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/21 :  20:03:05  Show Profile Send mayro a Private Message

Husse.

Att ta till alkohol mm är som du säger ingen lösning.. Själv har jag aldrig hamnat i sådan spiral av nåt underligt skäl trotts det varit bäddat för det många ggr.. Jag har däremot sett emn hel del otyg i alkoholens spår under min barndom tyvärr.. Så skönt du verkar ha koll på dina "spöken" huzze..

Ronnie E..
Det var en lustig anorlunda vinkel du la där..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/07/21 :  20:15:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
tyvärr blir en "enkel" tillflykt även om det inte är så smart med självmedicinering. Önskar ingen att fastna i den spiralen

Tja,behöver inte upprepa vad någon redan sagt,har väl haft slängar av både det ena och andra(fysiskt och psykiskt),och även om man inte tar till kemiska medel för att må bättre,så är det lätt att få en lätt rusig kännsla när man beställer/planerar ett nytt bygge,så det gäller att hålla sig flytande,någonstan mittemellan..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/21 :  21:07:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Såg att jag glömde att på måndag har jag tid då kommer jag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/21 :  21:14:58  Show Profile Send mayro a Private Message

Anders min vän. Se bara till att du inte har förkylning eller influensa mm..Eller att du befunnit dig i sådan miljö dom senaste dagarna där du tror du KAN fått sådan smitta och du kan vara smittbärare...

Vi kan inte skydda oss helt . Det vet vi. men ändå så mycket det går i alla fall..lena har ju inget imunförsvar som vi andra nu under behandlingen hon går på..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/21 21:16:04
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/21 :  21:27:02  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
att få en lätt rusig kännsla när man beställer/planerar ett nytt bygge
Ibland var det "bättre förr". När man var liten och julafton nalkades. Då var världen klart mer bekymmersfri. I tonåren kom hormoner och det motsatta könet och sen dess... bekymmer
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/07/21 :  21:32:52  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Här sitter jag och mår helt under isen och då har Mayro skapat en "lågtråd". Passar mister Håkan perfekt i dag - Tackars.

Känner med er alla. Sista åren har varit som att klättra upp för en betongvägg och varje gång det känns som om jag har klättrat färdigt, ja då kommer där en lyftkran och slänger på ett par våningar till.

Tills sist kan jag bara skratta åt eländet, där finns liksom inte mer kvar för mig att göra. I september ska jag på första undersökningen efter operationen. Fick kallelsen i dagarna. Då kom jag på: visst ja jag har ju haft cancer. Ärligt talat så orkar jag inte tänka på skiten längre och det var jobbigt att bli påmind.

Varje söndag går jag på gudstjänst. Det finns nog inte ett ställe till där jag känner mig mer lugn. Nu ställs jag för ännu ett par våningar att bestiga, då min stora kärlek börjat gå dit. Fast vi lovade varandra att vi inte skulle ses och höras av mer. Hon är gift och vi har båda har lidit nog nu. Då får jag höra att hon börjat gå dit. Det var bara ren tur att jag inte hade "ork" den söndagen. Hon vet ju att det är mitt "hus vid havet". Tycker det är både dumt och elakt gjort. Tycker inte det är kärlek, bara idioti, både mot mig och hennes man.

Jaha det var lite tankar som jag vill dela med mig. Jag håller tummarna för dig och din fru Tobbe, och alla andra som har "våningar" att bestiga.

/Håkan


Edited by - Håkan64 on 2007/07/21 21:33:57
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/21 :  23:42:43  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är verkligen trist att din kära Lena är sjuk Mayro, men ni måste kämpa på och verkligen ta kampen, då tror jag att Lena klarar det och blir frisk.

Själv har jag problem med depression och har varit riktigt dålig sen 2001.
Det går lite upp och ned, har käkat antidepressiva i fem år, var på väg tillbaka kändes det som när min styvfar gick bort för två år sedan, efter det blev jag sämre igen.

Har ibland svårt att vistas i affärer, stå i kö är riktigt jobbigt för det mesta då jag ofta känner ångesten komma krypande och andningen blir tung och hjärtat börjar banka och det känns som om man inte får luft.

Har missat födelsedagar och bröllopsfester och annat kul tack vare detta, bowlingen ligger nere p.g.a detta också - en fotledsfraktur på vänstran "hjälpte" till med detta också iofs + att ryggen har krånglat i många år.

Det är starkt och bra gjort av dig Tobbe att du startade denna tråd, människor som av olika anledningar mår dåligt vågar ofta inte prata om det och omgivningen förstår oftast inte heller vad det är man pratar om då de inte upplevt någonting liknande själv.

Jag har äntligen arbetsförmedlingen i ryggen tack vare mina problem, jag ordnade min praktikplats själv och fick den nyligen förlängd ytterligare tre månader sen får vi se vad som händer och fötter.

Hoppas att alla här som är låga och mår dåligt av olika orsaker blir bättre - framför allt så ska ni inte skämmas för det.
Det är lika naturligt att må dåligt som det är att må bra och jag hoppas att ni får det bättre inom en snar framtid.

Vi måste kämpa på, och Tobbe:Häng i bara! - Hälsa Lena, jag håller tummarna!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/07/22 :  00:46:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kändes som du skrev om mig där Stickan,vet precis hur det är.."bara" att gå/kämpa emot,för vad ska man annars göra?..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/22 :  01:37:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tycker initiativet till tråden är mkt bra!! Och för att en gång för alla skrota killar e macho-prylen; Det krävs sann styrka o mod att visa sig svag.

Och jag ger även stickan en eloge, det är varken ovanligare eller mer skamligt att "själen" mår dåligt än att kroppen gör det, bara att samhället inte kommit så långt att folk begriper det(många iaf).

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/22 :  10:33:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
.."bara" att gå/kämpa emot,för vad ska man annars göra?..

Ja det är det enda man kan göra. Går själv till psykolog en gång i veckan, hade otrolig tur som fick en remiss till detta.
"Går du igenom helvetet - gå fortare" - Winston Churchill.
Ligger mycket i det för som sagt - vad skall man annars göra?

Kognetiv beteendeterapi är tydligen något som fungerar mycket bra till olika former av depression, provar nog detta själv om ett tag.
Kämpa på alla som har det svårt, ni är inte ensamma även om det känns så ibland.

Det finns stödgrupper och föreningar att ta kontakt med, sök på nätet, för det kan bli jobbigt att gå igenom sin situation ensam.
Detta gäller för både fysiska som psykiska sjukdomar.

Må bättre
Mvh:Björn

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/22 :  10:49:17  Show Profile Send mayro a Private Message

Håkan 64.

Stå på dig med den kommande undersökningen! Jag förstår du inte vill komma ihåg detta med din nu opererade sjukdom.. Det finns dagar man bara vill dra ifrån allt.. Men här kan du skriva av dig lite av dina tankar bland oss vänner som även vi har det tufft och med lite extra låga dagar ibland då man bara vill skrika och slå sönder nåt.. Den delen att förneka. Att inte vilja minnas. att snudd sticka huvudet i sanden är en normal reaktion har jag lärt mig nu.. Då man hamnar där LIVET är insattsen så slår alla möjliga urtidsegenskaper på hos oss för att skydda oss från att braka ihop.. däri ligger dessa känslor att man "stänger av".. Men Håkan64. Du ser att du inte är ensam. Och där ute runt om oss finns en uppsjö med folk som allihopa har någon vän bekant arbetskamrat mm som drabbats av denna hemska sjukdom.. Eller av andra lika hemska och faktiskt ännu hemskare..För hur otroligt det än låter så är cancer inte värst..Inte om man bara upptäcker den i tid.. Så stå på dig....

SÅ GÅ ALLA OCH GÖR UNDERSÖKNINGAR REGELBUNDET!!!!

Det är bästa skyddet mot cancer. Och det bespar en massa lidande.
men som sagt. En senare eller som för oss en rätt sent påkommen cancer är inte att leka med. Då ökar alvaret med betydande steg tyvärr.

Jag vet jag ser ut som alla då dom helt plötsligt märker man inte är "skyddad". Då uppmanar man och går i bräschen för att typ som jag här gå till undersökningar. Saker man aldrig ens brytt sig om förr. Nyvaknandets stund kan man kalla det... men det kan jag leva med om bara en ända person här kanske just går och gör en stor undersökning.. Man får tjata och diskutera innan sjukvården gör dessa stora undersökningar med lungröntgen mm. Men stå på er. Vägen till stor test börjar med bred stor provtagning på er lokala vårdcentral..Sedan remiss därifrån till röngen.. Som sagt. En tidigt hittad Cancer är stort sett "ofarlig".. Självklart är den inte OFARLIG.. Men den är ända i stort sett "ofarlig"..Sjukvården kan rätt mycket om just denna sjukdom som glädjande är.

Men det är inte självklart att man VILL göra dessa undersökningar har jag märkt.. Konstigt nog då det ÄR ett så stort problem som det är . Men stå på er..Dom skall göras om man själv vill. Inte om den lokala vårdcentralsläkaren vill..




Mayday.
Du har nog mycket rätt. Vi män tror ofta vi är mer män för vi "inget säger" då vi har dåliga dager med stor press.. Men helt ärligt tror jag vi blir sämre män och fäder kompisar mm då vi försöker uppnå en tuffstatus som egentligen bara är en mask...

Stickan.
Jag vet en del om vad du går igenom.. Har inte upplevt allt själv direkt. Men levt med en kvinna i 9 år drygt med liknande känslor i affärer mm.. panikångest osv.. Och det lidande hon levde med är det ända hon anser numera jag var riktigt förstående med .. Hmm,, Ja så säger hon efter separationen och åren gått... Och ja vi är vänner ännu.

Nu efter hårt arbete från hennes sida är hon ur detta och kan leva normalt med arbete och ett liv. Hon har just för något år tillbaks även träffat en superfin kille som gör henne lycklig. Så dom besökte oss förra sommaren här nere tillsammans . Superkul. Hon och jag har ju känt varandra sedan vi gick i skolan. Så vi är verkligen gamla bekanta.. . Men saker som detta hon samt du stickan levt eller lever med är saker folk verkligen inte förstår.. Vilket rent helvetiskt handikapp det är att leva med denna typen av panikångest....Jag känner med dig ..Jag har sett lidandet..

Oj vad långt detta blev..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/22 11:26:22
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/22 :  11:37:21  Show Profile Send Stickan a Private Message
Tobbe.
Jag känner med ER, har sett lidandet.
Sjukdom är ett helvete, när man frisk tror man att man är osårbar.
Men det är ju för att man inte vet, när något drabbar en själv eller familjen eller vännerna blir man varse vad det innebär.

Det vi kan göra för varandra här är att stötta varandra så gott vi kan och tro mig - det stödet är skönt att ha och att ge.
Gå och kolla upp er, ta kontakt med läkare/psykoterapeuter tjata, skrik, lev rövare, det är vi som mår dåligt och vi har rätt till vård och behandling precis som Tobbe säger.

Det gör ingenting att inläggen blir långa - det visar att vi har nåt att säga och att vi bryr oss.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/07/22 :  13:45:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
Bra att du postade en sådan här tråd, men minst sagt tråkigt att den ska behövas.
Vi är alla bara människor, hoppas verkligen att det går bra för Lena och er andra med alla dessa svåra omständigheter.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/07/22 :  21:32:39  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tack Mayro!!

Jo det kan inte påpekas hur VIKTIGT det är med att gå till doktorn om något inte känns bra. Jag tänkte (som säkert många andra): Ah jag är väl övertränad och lite förkyld. Sen var det ju så att min läkare inte var speciellt vaken. Jag var hos honom, relaterat till min depression, inte cancer. Han blev minst sagt svett när han på MITT inititativ fick se svaret på blodvärdesprovet. Halva min kropp saknade blod, värdet var så lågt som 52. Och kan ni tänka med det värdet låg jag och körde 150 kg benspark!!!! Borde fan inte gå alltså - även om det total idioti så min vilja är där inget fel på

Nä jag smiter inte undan några prover mer, men ibland orkar jag inte ta in allt. Det kan vara skönt att få en paus från skiten. Jag kan inte smita, ska på besök en gång i halvåret. Nu tränar jag som en iller igen och min kropp ger svar som aldrig förr. Jag lär inte vänta en vecka ens om jag märker att jag tacklar av. Ett jäkligt bra tips om man tränar mycket: Ta pulsen på morgonen. Jag ligger mellan 45-55 i vilopuls, så 10-15 slag upp, då är det en infektion på G i kroppen. Oavsett vad det står i alla blaskor om fitness: TRÄNA INTE MED INFEKTION I KROPPEN!!!! Vissa tycker det är ok att köra lätt styrketräning trots förkylning - NEJ DET ÄR DET INTE!!!! Infektion = Vila, inget annat!

/Håkan


Edited by - Håkan64 on 2007/07/22 21:33:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/07/22 :  21:50:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nej,man ska INTE träna med infektion i kroppen.
quote:
Sen var det ju så att min läkare inte var speciellt vaken.

Nej,har träffat på en bunt som inte verkar vaknat alls!Fumlat och svammlat mest,dom skulle nog behöva gå till någon själva..

Edit:Tack mayro för initiativet till tråden!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/07/22 21:51:05
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/22 :  22:13:41  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det är starkt och bra gjort av dig Tobbe att du startade denna tråd, människor som av olika anledningar mår dåligt vågar ofta inte prata om det och omgivningen förstår oftast inte heller vad det är man pratar om då de inte upplevt någonting liknande själv.
Har varit superhjälte själv. "Blir aldrig sjuk" "Hjälper alltid till" "Säger aldrig nej" osv.
Till slut pallar man inte mer...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000