HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fel vid avläsning av CD??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/18 :  20:15:09  Show Profile Send rolnor a Private Message
I diskussioner om olika kvalitè, pris etc. hos CD-spelare så famförs ibland argumentet att det är viktigt med exakt avläsning av skivan.
Det jag fundera på är hur en vanlig CD-drive till PC klarar detta, om det vore så att det blev ett fel vid avläsning t.ex. vid installation av ny mjukvara, skulle inte hela rasket hänga sej då?

rolnor

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/18 :  20:25:18  Show Profile Send Marc a Private Message
Enligt vad jag förstått läser en cd-drive till datorn igen och igen tills den läst rätt.

En cd-spelare däremot kan inte göra det, eftersom tidsaspekten är oerhört viktig. Därför levererar den det den kan oavsett om det är rätt eller inte.

Det är denna skillnad som sägs göra en vanlig hårddisk överlägsen en hifi-cd-transport även för 100 000 kr. Hårddisken behöver inte läsa i realtid utan kan buffra musiken och se till så att det alltid blir rätt.

Så har iallafall jag förstått det hela.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/18 20:26:06
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/07/18 :  20:36:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det kan ju även bli fel på filerna på hårdisken så inte disken kan leverera,men då är det ju inte läsfel utan filfel.Har ju hänt ett antal ggr.Jo det är ju sant att om cd-driven mitt i en instalation inte kan läsa från skivan så antingen avbryts instalationen eller låser sig datorn.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/07/18 :  20:50:15  Show Profile Send Munge a Private Message
För att läsningen ska bli korrekt är det viktigt att skivan är felfri. Folk som har sina repiga CD liggande i travar bland halvätna mackor kan ha hur dyra spelare som helst, det lär ändå bli en hel del läsfel. (De som ändå har skivor i dåligt skick förordar EAC vid läsning till disk. EAC läser som en galning fram och tillbaka och gör det bästa möjliga. Är skivorna felfria blir det inte bättre för att man ödslar tid med EAC.)
F ö är det helt olika format på "audio CD" och "data CD".
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/18 :  21:00:27  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
En cd-spelare däremot kan inte göra det, eftersom tidsaspekten är oerhört viktig. Därför levererar den det den kan oavsett om det är rätt eller inte.
Alla apparater i dag använder buffertminne, dvs datan från avläsningen insamlas och skickas sedan vidare. Detta buffertminne är så stort idag att ett stort antal omläsningsförsök kan göras.

Sånna där bärbara CD-spelare kan ha upp till 40s buffertminne, kallat "antiskak" eller liknande

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/18 :  21:08:09  Show Profile Send Marc a Private Message
kaffekoppen, om det är så, varför bygger man då transporterna som stridsvagnar för att undvika läsfel? Det borde väl inte spela någon roll i så fall?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/18 :  21:31:27  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
mmm... bufferminnet har vä inte en så stor innebörd hur exakt skivan läses av. den är väl mest där för att inte avbryta uppspelningen pga kraftiga vibrationer... eller har jag fel?

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/07/18 :  21:35:34  Show Profile Send Peg a Private Message
för kraftiga vibrationer orsakar läsfel ...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/18 :  22:01:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Alla apparater i dag använder buffertminne, dvs datan från avläsningen insamlas och skickas sedan vidare. Detta buffertminne är så stort idag att ett stort antal omläsningsförsök kan göras.



KK, det var en nyhet för mig. Det var för att slippa buffertminnen som felkorrigeringen lades in i CD standarden...

De lösa CD-drivarna som jag har data på har inga buffertar, inte heller de DAC'ar jag känner till. De spelare jag har data och servicehandböcker på(mest Sony iof...) har inga buffertar alls. De läser synkront och är därför utsatta för den problematiken som Marc nämner i sitt första inlägg.

KK, skämtar du inte lite aprillo med oss nu?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/18 :  22:51:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Okej...

Det är ju en realtidsprocess. Musiken streamas ju hela tiden och avläsningen kan inte göras om. Det är helt enkelt väldigt förenklat så här avläsningen sker:

Data skickas till ett buffertminne, en fifo. Detta buffertminne har endast till uppgift att samla in data och skicka vidare det. Fifos uppgift är att eliminera svaj beroende på hastighetsskillnader utefter skivans radie, vinkelhastigheten blir ju högre ju längre ut på skivan man kommer. Datan dekodras sedan och jämförs med checksummor. De databitarna som inte kan verifieras felmärks och gissas sedan fram i felkorrigeringskretsar. Märk väl att det finns massa olika algoritmer för detta och de är oerhört avancerade - men kan visst påverka återgivningen. Riktigt sunkiga CD-spelare skiter i den här gissningsleken och skickar datat som det ser ut - som den 1:a eller 0:a den repressenterar, och det kan låta riktigt illa.

Felkorrigeringskretsarna lades nog inte in för att slippa bufferten, utan det är för att det är realtidsavkodning som de inte skulle kunna ha avsedd funktion.

Buffertminnet i bärbara apparater är nått helt annat.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/18 :  23:30:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Med andra ord kan man enkelt konstatera att venyl är bäst

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/18 :  23:33:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hehe... avläsningen av CD är ju rätt säker får man säga, det krävs inte stridsvagnstransporter även om kvalitetskänslan blir högre.

I värsta fall knastrar det väl lite, så det blir som på "venyl" ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/19 :  09:34:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Okej...

Det är ju en realtidsprocess. Musiken streamas ju hela tiden och avläsningen kan inte göras om. Det är helt enkelt väldigt förenklat så här avläsningen sker:




Du har rätt i att vi måste hålla isär de olika funktionerna. Korrigering av periferihastighet för ett aktuellt avläst spår är något helt annat än korrigering av fellästa data.

Det sitter FIFO i alla CD-spelare, men de används inte som en del i felläsningskorrigeringen. Det vill säga man untnyttjar inte omläsning över huvudtaget för felkorrigering enligt "Red book CD"-standarden.

Inte ens en DVD-spelare som kan läsa om använder omläsning när den kör enligt Red book CD-standarden. Den använder också felkorrigeringskretsar som gissar hur det borde ha varit.

Det är här som hårddiskavläsning av en rippad CD skiljer sig markant ifrån läsning från en CD'n. Hårddisken läser stötvis av data och har gott om tid att läsa om om något skulle bli fel. CD-avläsningen går i realtid, dvs så fort data lästs av skall den presenteras som an D/A-omvandlad signal på utgången. Vid CD-avläsning finns ingen tid att läsa om för att korrigera eventuella läsfel.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/07/19 :  10:20:32  Show Profile Send Peg a Private Message
Det är relativt svårt att läsa om på en Audio CD dels pga att spåret är en enda lång spiral och dels för att det saknas bra tidsinformation på skivan för att kunna passa in den omlästa informationen i strömmen.

Hårddiskavläsning tycker jag att man kan utgå från att den är perfekt för om det går snett så får man veta det (filen går inte att läsa längre).
Det innebär inte att hårddiskar aldrig går sönder men det problemet löser man enklast med backup eller spegling.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/19 :  12:10:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Meridians senaste CD spelare använder sig av en DVD-ROM drive har jag för mig och använder sig också av ett bufferminne för att avläsningen ska bli så exakt som möjligt. Har inte all teknisk data i huvudet, men den testades med stor framgång i Hifi & Musik för nåt år sedan tror jag...

Men visst är det så att man ska ta hand om sina skivor, då slipper man ju mång av problemen. Repiga skivor och skitiga skivor gör ju att avläsningen inte blir lika exakt. Och visst är det som så att en apparat som är väl dämpad och klarar vibrationer bra också klarar av att läsa skivan mer exakt, då slipper ju spelaren "gissa" när det uppstår läsfel...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/07/19 :  12:19:28  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Har inte nya Rega Apollo och Saturnus buffertminne ?
Har för mig att jag läst att det ansågs som en av förklaringarna till att dom låter bra.
/Micke
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/07/19 :  13:26:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Repiga skivor och skitiga skivor gör ju att avläsningen inte blir lika exakt.

Lika så när lasern börjar bli till åren har jag fått erfara..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/19 :  13:57:20  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Oca och Micke65,

Alla spelare har buffertminne. Det är bara det att det inte används för att säkerställa avläsningen, utan för att säkerställa att svaj elimineras - det kan säkert i reklamsammanhang kallas för "att man vill ha avläsningen så exakt som möjligt".

Ryssen,

jag har också fått byta laser. Det är bara ett tecken på att du lyssnar på mycket musik. All heder ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:01:10  Show Profile Send OcA a Private Message
KK -> I fallet med Meridian är det mer än bara reklamfloskler faktiskt...

Saxat från deras hemsida:

"At the heart of the G08 are fully-integrated electronics and a computer-style CD/DVD-ROM drive. Although it normally runs at standard CD speed, the drive is capable of spinning the disc much faster, allowing multiple high-speed re-reads to ensure accurate recovery of data from even the most difficult disc. This feature alone provides ten times the error correction of a conventional CD player.

Once the digital data stream has been recovered from the disc, powerful on-board digital signal processing (DSP) with a capability of an impressive 150 MIPS (million instructions per second) up-samples the digital information from the 44.1 kHz, 16-bit signal of conventional CD to 24 bits, and to a sample rate of 176.4 kHz for digital to analogue conversion to drive the analogue outputs, and 88.2 kHz for the digital outputs."

Så det är inte bara marknadsfolket som haft roligt med broschyrskrivningen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:12:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tror iof att marknadsföringsfolket minsann hjälpt till där :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:15:45  Show Profile Send OcA a Private Message
KK -> Ja, om konstruktörerna skrev marknadstexten skulle nog inte många vanliga dödliga begripa vad det stod...

Men det är iaf så det funkar och vad jag vet är det extremt ovanligt med en sådan lösning och det är ju en form av buffertminne eller felkorrigering som verkar vara rätt vettig och inte något för att hålla svajet nere. Men säkert dyr att få bra och funka ordentligt, varvid priset på G08'an är rätt saftigt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:21:32  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Although it normally runs at standard CD speed, the drive is capable of spinning the disc much faster, allowing multiple high-speed re-reads to ensure accurate recovery of data from even the most difficult disc.
Ändrar den hastighet under avspelningen eller kan man trycka på en knapp och få snabbare avspelning än normalt? Eller är driven i sig kapabel, men inte i denna spelare (taskig tolkning)?

quote:
This feature alone provides ten times the error correction of a conventional CD player.
Svårt att veta om tio gånger så mycket felkorrektion som en vanlig spelare är mycket eller inte. Jag har ingen aning om storleksordningarna i den världen men det skulle ju kunna vara så att en hårddisk hinner göra 10 miljoner gånger så många korrigeringar och då är 10 inte så mycket...eller är det det. Jag vet inte som sagt.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:31:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad jag förståt från recensionen i HF&M så spelar den musiken precis som vanligt, men den spinner skivan snabbare än vanligt och lagrar signalen i ett buffertminne som musiken sedan går ifrån till DSP'n... Tyvärr är jag ingen expert på området, men det går att beställa artikeln från HF&M om man är intresserad! Själva principen är väl samma som i en ROM-drive, dvs att läsaren läser av innehållet i förväg på nåt vänster innan den skickas vidare och då är det oftast/alltid rätt info som skickas och inga väldigt små eller inga läsfel uppstår.

Finns säkert någon som kan förklara detta bättre än mig, men jag har iaf försökt nu...

Det är iaf bra mycket bättre felkorrigering i denna Meridian än i de flesta andra spelare av samma klass, om sedan själva ljudet är bättre kan man väl bara avgöra genom att lyssna...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:39:23  Show Profile Send Marc a Private Message
Jo jag förstår det du säger, men samtidigt undrar jag vad de menar med:

"Although it normally runs at standard CD speed, the drive is capable of spinning the disc much faster". (mina kursiveringar)

Men som sagt, jag är heller ingen stjärna på detta. Och förmodligen är det säkert en bra grej.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/19 14:40:02
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:45:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Lite hokus-pokus är det allt (som vanligt i denna branschen), men jag kan kanske gräva fram recensionen vid tillfälle och se vad det står där så kanske vi kan få ett bra svar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/19 :  14:53:21  Show Profile Send Marc a Private Message
Det låter bra det!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000