HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Romantik, "The Manson Way"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/15 :  16:43:38  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Ingen har väl aldrig hört talas om kungen av "grotesk" musik, Marilyn Manson. Med sin unika blandning av Metal, Goth, Punk, Industri och kl.12 på natten så har den kristna killen från Canton i Ohio slagit hårt mot både den religiösa och det politiska samhället i över 10 år.
Vi tar det från början.

Marilyn Manson(MM), född Brian Hugh Warner, den 5 januari 1969, började sin skolgång i Christianity School, där han lärde sig att vara rädd för Djävulen. Det var i så tidig ålder som han började tvivla på Gud, skriver han i sin självbiografi "The Long Hard Road Out Of Hell" som kom ut 1998. Han började lyssna på den strängt förbjudna rocken och började skolka från klasser. Han sålde även blandband med rockmusik till eleverna på skolan. Detta resulterade i att han blev relegerad och blev förflyttad till den komunala Glen Oak High School. Han fick lite mer rörelsefrihet och såg sin första rockkonsert med KISS. När han tagit studenten så flyttade han till Florida och bildade bandet "Marilyn Manson & the Spooky kids" året 1989.
Alter egon skapades, alla bandmedlemmar fick en kombination av en kvinnlig skönhet och en seriemördare (Marilyn Manson = Marilyn Monroe & Charles Manson), bandmedlemmar som har kommit och gott är Daisy Berkowitz, Olivia Newton Bundy, Zsa Zsa Speck, Madonna Wayne Gacy, Gidget Gein, Sara Lee Lucas, Twiggy Ramirez & Ginger Fish. Endast 3 bandmedlemmar har genom åren inte följt mönstret, Zim Zum, John 5 & svensken Tim Sköld.

När skivkontraktet kom med "Nothing Records" så kortades bandnamnet ner till enbart Marilyn Manson på bolagets begäran. Bolagets ägare var Trent Reznor (Nine Inch Nails).
Första Albumet "Portrait of an American Family" (1994) är en skiva fylld med svart humor och samhällskritik, den innehåller även två av Charles Mansons egna texter, "My Mokney" och "Misery Machine". Det är för övrigt Charles Mansons röst som hörs i introt till My Monkey.
Genomslaget kan man väl säga kom med Eurythmics covern "Sweet Dreams (are made of this)" från EPn "Smells Like Teen Spirit" (1995) som handlar mycket om dråger, våldtäkt/orgier och våld.
Bandet nådde stjärnstatus med den antireligiösa, samhällskriska och lite groteska skivan "Antichrist Superstar" (1996)
Ända sen dess har MMs musik skapat tidningsrubriker om skolmassakrer, misshandel och massjälvmord. Vilket har gett honom gratis marknadsföring, men dock på helt fel sätt.

I år släppte han sitt senaste album "Eat Me, Drink Me" som är en romantisk och melodisk skiva Manson vis. Hur man nu ska försöka förklara det. Introspåret "If I was your Vampire" förklarar en del, även låttiteln "You and me and the Devil makes three" förklarar en del. Även fast många av låttitlarna ser ut att vara lite åt det barnsligare hållet så hör man att MM har mognat en del i sitt musikskapande. Man hör att basisten/gitarristen Tim Sköld har lite att säga till om i musikskapandet då bandet inte längre låter som MM brukade göra fram till år 2000.
Singeln "Heart-shaped glasses" är väl låten som fastnar i huvudet när man lyssnar på skivan, även titelspåret "Eat me, drink me" är en av dom starkaste på skivan. Några andra låtar att lyssna på innan skivan förkastas är "If I was yor vampire", "Putting holes in Happiness" & "Just a Car Crash away".
I mitt tycke så är den här skivan bättre än den förra "Golden Age of Grotesque" (2003) som känns alldeles för Hollywoodisierad, den stösta anledningen är nog att Twiggy Ramirez lämnade bandet efter skivan "Holy Wood"(2000) och ersattes av just Tim Sköld, bandet förlorade då en stark musiker.
Även fast glädjen av förbättring finns, så är det fortfarande inte riktigt Marilyn Manson längre.
Godkänt, men inte mer.

Lite mera info:
http://profile.myspace.com/marilynmanson

Diskografi:
Portrait of an American Family (1994)
Smells Like Teen Spirit (1995)
Antichrist Superstar (1996)
Mechanical Animals (1998)
Holy Wood (2000)
Golden Age Of Grotesque (2003)
Eat Me, Drink Me (2007)

Självbiografi:
The Long Hard Road Out Of Hell (1998)

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/07/15 16:51:58

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:01:31  Show Profile Send B-200 a Private Message
vad trevlig recension, tack.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:23:20  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Tack så mycket.
Hoppas det finns andra som gillar mina små snuttar som jag skriver. Jag tycker väl att jag inte är så bra på recensioner direkt.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:35:56  Show Profile Send B-200 a Private Message
men det tycker jag. Jag har gillat mansons musik men du ger i denna recension en tänkar förklaring till varför soundet kan ha förändrats och det gillar jag. språket är bra, och informationen komplett. Ser du toppbetyg direkt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:08:59  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jo, Det är ju desvärre så att när Twiggy fortfarande var med så gjorde bandet den bästa musiken. Holy Wood är fortfarande en av mina favoriter och det blev lite sorgligt när han hoppade ur bandet. Men sen så är väl inte Manson en lätt person att arbeta eller åka på turné med heller. Det sliter nog på psyket.

Denna video visar lite hur han kan vara.
http://www.youtube.com/watch?v=0EhCSxQa0_g
Trummisen missar starten på låten och Manson blir "lite lätt" irriterad. Man kan kalla honom en artist, eller divig.
För mig är han en artist som vill ha en bra och flytande show.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/07/15 21:10:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000