HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sd- kuddar eller blå häftmassa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/13 :  21:14:52  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hur kan en högtalare på stativ må bättre av blå häftmassa än av SD-kuddar?

SD-kuddar är alltså dem små runda vibrationsdämpande kuddarna.

jag talar alltså om kontaktytan mellan stativ och högtalare. SD- kuddarna borde avleda resonanser bättre. Men är det ändå en fördel med häftmassa= gör de högtalarna fixerade mot sitt underlag vilket är bra. Eller hur tänker man?

Tacksam om någon har svar (och vill svara)

Intressant är även om det är fördel eller ej med spikes allt SD-kuddar UNDER stativen.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/13 21:16:27

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/13 :  21:24:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
När jag hade liknande tankar om mina stativare så var jag så drastisk att jag faktiskt provade vad som gjorde bäst reslutat i mina öron. Jag har gummipluppar mellan högtalare och stativ, samt gummipluppar mot golv (hade spikes mot golv innan med gott resultat men har flyttat stativen till annan boning där gummifot gav bättre ifrån sig sen dess).

Jag hade gärna testat häftmassa mellan högis och stativ samt spikes mot golv. Låter som en sund kombo.

/M
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/13 :  21:44:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jättetack för svaret

Du upplevde inte alls SD-kuddarna att ha någon fördel mot gummipluttarna(häftmassa?)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/13 :  22:06:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Detta är en fråga som kommer upp med jämna mellanrum, år efter år. Det verkar inte gå att utrota idén att en metod skulle vara "bäst".

Att ha klister/häftmassa/blue tack/plastic padding osv mellan högtalare och stativ handlar främst om att få låddan att stanna kvar på stativet.

SD-fötter o dyl kopplar av högtalaren från underlaget. Man vinner att basen inte går ned i golvet och bumlar runt med ljudförsämring som följd. man förlorar att högtalaren inte står helt still. Oftast bra i rum som har golv som "låter" eller dundrar när man går på dem. (golvbjälklag i trä t ex)

Spikes kopplar högtalaren till underlaget. Man vinner att högtalaren står still, man förlorar att basen kan fortplanta sig ned i golv av typ beskriven ovan.

Ingen av ovanstående kan beskrivas som vara 100% beskrivning. det skiljer på högtalarkonstruktioner mm.

Har du oren och bumlig bas, prova med spikes. Eller med SD-fot... beroende på omständigheter.

Angående ditt stativ så spelar det ytterligt liten roll om du byter blästersand mot blyhagel. Det viktiga är att det är något i stativen. Vatten, ricinolja, benmjöl, marängsviss nä jag bara skojar

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/07/13 22:07:39
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/13 :  23:06:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag håller med om att man får prova sig fram.

Resten kanske avviker lite från min uppfattning.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/13 :  23:37:09  Show Profile Send marens a Private Message
Det där med att högtalarna inte skulle stå mindre still med SD-fötter än med spikes tror jag inte stämmer.

Poängen med mjuka fötter är ju att man ska få högtalarna att inte hamna i resonans och det minskar ju rimligtvis rörelserna jämfört med en resonant koppling mot golvet. Det skulle vara i de sällsynta fall man kan få en extremt stum koppling mellan högtalare och golv så at golvet inte rör sig det minsta lilla. Oftast har man ju någon typ av golv med skivor som ger med sig (inte helgjutet betonggolv alltså som i ett garage eller ett stort varuhus).
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/14 :  08:01:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jo, det är ju en del av det andra som spelar in. En ställning på ett underlag och en vibrerande pryl på toppen. Limma ihop det hela och resonanserna fås på annat ställe, spikes och det hela flyttar sig igen och resonansproblemet blir minst med mjuka fötter. Men högtalaren står inte still.

Prova själv och låt öronen avgöra är ju såklart det som gäller.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:38:42  Show Profile Send marens a Private Message
Öronen fattar väl inte om högtalarna står still eller inte. Det måste man ju mäta, eller resonera sig fram till.

Jag har sett mycket uförliga och bra resonemang för varför en högtalare på mjuka fötter inte har mindre stöd för ljudet än en som står på ett något eftergivligt golv (normalfallet) på spikes.

Det som i huvudsak utger stödet för ljudet (som ju har en frekvens på minst 20Hz och över) är vikten på högtalaren kontra vikten på de rörliga massorna (inkl. flyttad luft). Hur högtalaren står på golvet har ytterst liten betydelse i praktiken.

Men om man lägger till lågfrekventa resonanser i modellen pga kopplingen till golvet så märker man att resonanserna får högtalaren att röra på sig och därför gör fjädrande avkopplande fötter att högtalaren står mer still generellt (utom om du bultar fast dem på ett kraftigt betongfundament typ).

Edited by - marens on 2007/07/14 22:40:56
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:43:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
En högtalare som hoppar omkring förfärligt mycket på mjuka fötter har väl rimmligtvis konstruerats i pappkartong.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:45:26  Show Profile Send marens a Private Message
en femtontummare i en bananlåda.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/17 :  03:07:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Vatten, ricinolja, benmjöl, marängsviss



J. Ullberg
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/21 :  14:19:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
marens:

citat:
"Öronen fattar väl inte om högtalarna står still eller inte. Det måste man ju mäta, eller resonera sig fram till."

Och vad skall jag skriva efter det?? Själva syftet med att välja underlag/fötter är ju att ÖRONEN skall bli nöjda. Eller är det inte din strävan?

Allmänt kan man undra:
Detta blev alltså ohmboy klokare av?

Resonemanget om spikes kontra kuddar är ju lika gammalt som kabeldiskussionen.

Att en högtalare inte står still på mjuka fötter trodde jag var välkänt. Gäller ju i alla register. (m x a2 = F?) Att det kan vara BÄTTRE än spikes och systemresonanser i stativ och annat förtar ju inte det. Vi förbättrar en diskant med hjälp av en tjock aluminiumplatta i några av våra högtalarkonstruktioner. Bygger helt på att originalet har en för liten och lätt platta som inte "står still" när elementet jobbar. Utan alu-plattan är elementet ganska olyssningsbart.

Om vi skippar stativet och har en högtalare direkt på ett golv. Då krävs/passar fötter efter underlag, dvs om golvet är av "dundrande" typ eller i solid betong fås olika resultat, "resultat" i den mening att man HÖR skillnad MED ÖRAT och uppfattar det ena som bättre eller sämre. Vad detta i detalj beror av kan ju vara högeligen intressant men i daglig verksamhet ger vi rekommendationer till kunder.

Om de har en fullregisterhögtalare stående på golv av dundrande typ och upplever problem med svampig dånande bas rekommenderar vi att kunden provar med s k SD-kuddar.

Själva essensen i mitt svar är egentligen: man kan inte ha EN patentlösnijg. Blue-tack är inte bättre än SD-fötter, EN typ av lösning pasar inte alla typer av högtalare eller golv.

Jag inser att ovanstående innehåller en massa olika fysikaliska områden och inte ett enda, men varför skall det petimetras så när en nybörjare ställer en fråga? Du får betänka att jag i hifibranschen är snudd på renlärig LTS:are, vi säljer vare sig kabellyftare, träspikes, gummispikes, enrisspikes, sköljmedel på flaska eller carbonklortrikloretylen-copper-free performance enhancers eller andra mirakulix-kurer

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/07/22 :  12:35:23  Show Profile Send Passerati a Private Message
Oavsett ni på Hi Fi Consult säljer marängsviss till högtalarstativ eller sköljmedel på flaska, så är det intressant att följa diskussionen.

Själv tycker jag man kan testa så mycket man hinner med och iaf har någorlunda medhåll av övriga medlemmar i hushållet.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2007/07/22 :  23:30:43  Show Profile Send crion a Private Message
Gemensamt för alla lösningar är att du får resonansfrekvenser. Frågan är bara vilka resonansfrekvenser du får och om de är störande.. Ja även "mjuka" fötter har resonansfrekvenser..

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/27 :  12:59:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Nu har jag fyllt mina stativ med tung jättefinkornig akvariesand. Det blev mycket tyngre än innan då jag hade stativen fyllda med malda Leca-kulor.

Det som oroar mig är att jag tycket att stativen "svajar" lite då dem står på SD kuddar.

Det svajar ju inte lika mycket om jag ställer stativen på spikes.

Vad välja?

Gör det något att det svajar lite. Känns ju inte sten-stabilt som man vill att det skall göra.

Hmm spikes PÅ sd kuddar?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/27 12:59:44
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:10:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Superspikes?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:13:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har stativen stående på plattor av polerad granit. Graniten står i sin tur på tjocka mattor. Jag är rädd att alla typer av spikes skulle tyvärr göra så att stativen halkar omkring på graniten. Kanske kan kan åtgärda det genom att sätta fast någonting sträft på graniten som gör att stativen står still.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/27 14:38:54
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:14:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Menar du att superspikes är bättre än dem som sitter på stativen?

Vilken är fördelen?

Står det STEN-STADIGT med superspikes?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:55:30  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Superspikes brukar kunna koppla bort stativen / högtalarna lite bättre från underlaget än vanliga spikes, det är min erfarenhet i alla fall. Sedan så behöver man ju ingen skyddsplatta under superspikes heller, den är ju inbyggd så att säga.
Kan du inte prova att klistra på mjuka filtmöbeltassar på granitskivorna och ställa spikesen mitt på dom, då borde dom ju inte hasa runt i alla fall? Det spelar ju ingen roll om spikesen går igenom möbeltassarna, dom kan ju inte glida iväg ändå då.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/27 :  14:40:28  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
AHH! MYCKET BRA FÖRSLAG!

Det skall jag testa ikväll!

Hoppas mina nya kablar har kommit i posten idag. Jag sitter kabellös. Och väntar på nya fina kablar från tyskland

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/27 14:40:57
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/07/27 :  15:19:03  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Då håller vi tummarna för att du får dina kablar!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/27 :  19:14:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Instämmer med Nykmark. Kör hårt!!!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/27 :  21:08:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ohmboy - om du tycker att möbeltassar blir för franträdande, kan du testa med såna där självhäftande genomskinliga silikonploppar som brukar finnas på t ex badrumsskåpsdörrar för att göra anslaget mjukare och dämpa ljudet när de stängs. De har i princip har samma funktion som möbeltassar men är diskretare.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/07/27 21:10:36
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/27 :  21:53:17  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
AHHH! Jag vet vilka du menar!

det var en bra idé!

Vet du vad jag beställt för högtalarkablar?

Jo, silverhybridkablar Viablue SC4 som jag skall bi ampa med.
de är jättesnygga!

tror att dem låter lika bra som de är snygga!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/27 21:57:35
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/27 :  21:55:38  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag blev så sugen bla efter dina lovord om viablue subkabel så jag kunde inte låta bli att beställa ett par från tyskland!

de borde dyka upp i början av kommande vecka!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:07:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Snygga ja.......
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000