HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Säkrings fråga, Slutsteget har dött.. :(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/11 :  12:28:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu är jag inte gladÄr hemma några dagar nu och skulle äntligen få lyssna lite på musik hade jag tänkt, så efter lite städning i går så skulle jag slå på stereon idag. Slog på allt och tyckte att det susade lite för mycket i diskanterna så jag tänkte att då flyttar jag ström sladden till slutsteget til ett annat uttag (sådant har funkat hyffast ibland för)drar ur sladen och stoppar in den i ett annat uttag i väggen utan att stänga av steget. Ett litet missljud som "liknar" det som kommer när man slår på det hörs, och sedan är slutsteget tvärdött

Så frågan är, kan slutsteg vara så känsliga för det som jag beskrev ovan att säkringen i dem kan gå? Fanns en säkring ovanför strömslads fästet, innanför en lucka som jag har tagit ur och den verkar vara trasig så jag köpa en ny idag.
Får hoppas att det bara är säkringen som har gått pga detta, annars så lär jag fälla några tårar då jag inte har pengar till en reperation nu...


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/11 :  20:43:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, du kanske vände på fasen med steget på, alltså fulla lytar och allt, vet inte om det kan göra att något går sönder annat än säkringen, någon guru borde kunna svara på det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/12 :  00:11:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Claes_Ireland! 128 har läst, men inga gurus verkar det som
Du kanske har rätt, själv så kan jag tänka mig att en säkring som har suttit i ett steg i 7år kanske blir sliten och känsligare än en ny vid minsta påfrestning så att säga, men jag är ingen guru som sagt så jag kan ha helt fel.
För övrigt så kan jag upplysa om att det funkar igen efter säkringsbyte.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/12 :  08:10:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Som vanligt är det konstruktionsberoende men att dra ur sladden ur väggen är ungefär samma sak som att slå av strömbrytaren förutom att du bryter jord- och nolla-förbindelserna också. Att bryta jorden är ingen bra idé och det bör undvikas när man har saker i drift. Men att den skulle ta skada av den behandlingen känns väldigt avlägset.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:42:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det jag kan tänka mig hände var att du fick en strömspik eller gnista när du koppla i steget i uttaget igen. Så pass redig att säkringen dog. Så aja baja - inte rycka sladden med steget på.

/M
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/12 :  13:36:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Så aja baja - inte rycka sladden med steget på.

Kommer inte göra om det

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/12 :  19:21:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, så sant som det är sagt. Har jobbat lite med högspänning och sånt, och fått saker att smälla och puffa så jag är tokförsiktig med el. :)

Jefligt är när en stärkare börjar skjuta säkringar, så kan kraft-lytarna vara uppladdade, de laddar inte ur när säkringen är trasig, jag torskade en halv skruvmejselspets på det. Liten skruvmejsel men ändå. :) Vaknade till.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000