HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aha! Bra mjukvara är värt hur mycket som helst!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:08:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Är detta sanningen?

Jag har precis lyssnat på Roger Waters - Amused to death. Det var min första lyssning på denna skiva.

(Tack Huzze för tipset om denna ädelsten!)

DETTA SKIVA INNEHAR HELT KLART DEN KLARASTE, STÖRSTA, DJUPASTE, MEST 3D OCH MEST IMPONERADE LJUDBILD JAG NÅGONSIN HÖRT.

Jag var tvungen att sätta på paus 2 gånger för att förstå att det inte var en droppande kran i rummet. Sedan sade flickvännen att jag skulle sänka musiken och svara i telefonen för det ringde. Vilket det också gjorde - PÅ SKIVAN FÖRSTÅSS.

Ljubilden är bredare än mitt lyssningsrum. Det känns som om man har en GIGANTISK arena framför sig vid vissa tillfällen.

Kom och hjälp mig kännde jag för det mesta!

Jag verkar just nu ha fått till det med högtalarnas placering extremt bra. Och bra dämpat har jag också med 4 mattor som täcker nästan hela golvet.

JAG HAR ALDRIG TROTT ATT MITT SYSTEM KAN LÅTA SÅ HÄR BRA.

Och det jag vill komma fram till är. Att dem flesta inspelninbgar är av SÅ DÅLIG KVALITET att det låter så fruktansvärt illa på dem flesta system. Det kan inte bli bättre än vad det är på skivan är ett faktum.

Det måste finnas SÅ MÅNGA USLA EXEMPEL på inspelningar så man blir rädd.

Jag har insett att en bra inspelning är guld värd.

Sedan måste man komma fram till hur mycket ens system får kosta med tanke på att 80% av ens skivor låter skit i jämförelse med Roger Waters - Amused to death. Och dessa plattor kommer alltid att låta dåligt hur mycket pengar man än lägger på nya kablar och ny elektronik.

SÅ SNÄLLA STUDIOMÄNNISKOR: GE MIG MER KVALITATIVA INSPELNING SÅSOM DENNA JAG JUST HYLLAT TILL SKYARNA.



Man har inte hört HiFi innan man har hört denna skiva! ( får jag säga så utan att vara kaxig? )

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/10 21:10:40

PB
Member

127 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:38:08  Show Profile Send PB a Private Message
Jag vet, den är underbar...
Det va längesen jag hörde den nu. Jag har för mig att den är inspelad med en speciell teknik, Q-sound om jag inte minns fel...
Har även för mig att jag pausade ett par gången första gången jag hörde den för att kolla efter den där jäkla helikoptern som flög utanför hela tiden

Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:40:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Det gläder mig att du uppskattade tipset.
Men har du haft den liggande olyssnad så länge

Nu är den inspelad med en speciell teknik, men när väl stereon står rätt, ja då går det att höra hästdroskor åka runt i rummet som om det vore surround.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:44:26  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Man har inte hört HiFi innan man har hört denna skiva!
Förvisso du säger det själv - HiFi eller vad HiFi kan prestera.
quote:
hur mycket ens system får kosta med tanke på att 80% av ens skivor låter skit
men glöm inte bort det konstnärliga. Klart det är roligare när det låter bra, men vissa inspelningar kommer aldrig att bli superbra, men musiken och känslan är på topp. T ex såg jag en dokumentär om The Band. Vilka musiker. Men kanoninspelningar? Tror inte det, men musiken...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:53:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Enormt bra skiva, och dessutom fantastiskt inspelad.

Det finns fler skivor med QSound på, tex Stings "the Soul Cages" (dock inte alla spår), Prefab Sprout's "Andromeda Heights" (inte alla spår).

Kom gärna med fler tips på QSound eller om vi skall starta en ny tråd?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:54:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag fick först plattan idag. Det var lååång väntetid på megastore där jag beställde den från.

Finns det mer plattor med den där inspelningstekniken. BECAUSE I LOVE IT!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:55:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hörde du grannens hund?

Det är en riktigt bra skiva som är inspelad med en teknik som kallas Q-sound. Rent musikaliskt är skivan komplett. Den berättar en makalös historia om mänsklighetens mörkare sidor och hur svårt vi har att lära oss av det förgågna. Three wishes är en av mina absoluta favoriter.



quote:
Produced by Patrick Leonard (whose credits include Madonna's True Blue and Like A Prayer) and Roger Waters, AMUSED TO DEATH is an album of dazzling studio artistry. The new recording technique, Q Sound, gives it a sonic impact that verges on 3-D. The cast of musicians and vocalists includes Jeff Beck, Don Henley, Andy Fairweather-Lowe, Steve Lukather, Jeff Porcaro, Rita Coolidge, P.P. Arnold, and sports caster Marv Albert, The Voice of the NBA.


Bild och mer om ATD här: http://www.rogerwaters.org/atd_main.html


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  22:03:23  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag fick först plattan idag. Det var lååång väntetid på megastore där jag beställde den från.
Hur var det nu med att vänta på något gott?
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/10 :  22:57:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Good things come for boys who waits!

Har han gjort fler skivor med samma eller liknande inspelningsteknik? Någon som vet?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  23:04:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Tror inte Mr Waters har gjort fler med den tekniken.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/10 :  23:21:42  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Från wikipedia:

quote:
Selected albums "mixed in QSound"
Over 60 albums feature QSound processing. Some notable examples follow:

The Adventures of MC Skat Kat and the Stray Mob by MC Skat Kat (1991)
Amused to Death by Roger Waters (1992)
Broken China by Richard Wright (1996)
The Immaculate Collection by Madonna (1990)
Parallels by Fates Warning (1991)
Pulse by Pink Floyd (1995)
The Soul Cages by Sting (1991)
Spellbound by Paula Abdul (1991)
Help Yourself by Julian Lennon (1991)

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2007/07/11 :  00:07:48  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Tack för skivtipset Ohmboy, den ska kollas upp!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/11 :  05:36:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Thanks DahlbergAudio!

Skall kolla upp!


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/11 :  06:36:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kevin Mitnick: Den finns på megastore.se för 85 spänn

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/11 :  06:37:13  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
LeoArietis: Jag skall kolla upp dem!



Pac: Tack för upplägg av bilden. Det var en ruskigt btra platta!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/07/11 :  10:55:54  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Oj, en skiva med den recensionen måste bara provas. Beställde nu på cdon för 79.-

"Learning by doing"
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/07/11 :  10:58:43  Show Profile Send johmi a Private Message
Inte visste jag att Madonnas "The Immaculate collection" hörde till denna kategori. Testa spåret "Vogue" helt fantastiskt.

/Mikael
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/07/11 :  11:06:04  Show Profile Send Io a Private Message
Rekommenderar Madonnans samlingsskiva!

Men för att Q-Sound verkligen ska imponera så krävs att högtalarna har samma egenskaper m a p fas och frekvensgång. Ju mindre variationer, ju bättre blir resultatet. Och det fungerar bara till 100 pocent Helge, på "the Sweet Spot".

Hunden på Roger Waters skiva ÄR häftig. :-)

/Io

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/07/11 :  11:17:27  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Är QSound "bara" ett sätt att mixna eller är det på samma sätt som Pro Logic ett sätt att överlagra information som måste dekodas? Alltså; krävs det någon form av dekoderstöd i din hårdvara för att kunna få "QSound-nyttan"?

Jag har stött på QSound innan men då har det varit frågan om DSP-algoritmer för att ge 3D-känsla på ljud - alltså inte alls någon mixning.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/07/11 :  12:32:17  Show Profile Send Peg a Private Message
Japp QSound är DSP algorithmer för att kunna 3D-mixa. Tekniken är väl förmodligen liknande det som används till virtual surround i dator spel och på DVD spelare.

Paula Abduls Spellbound ligger här någonstans och den behöver man, i min mening, absolut inte springa ut och köpa pga vare sig den här eller någon annan anledning

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/07/11 :  15:37:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Demo av tekniken:
http://www.qsound.com/demos/3d-audio.htm

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/12 :  07:05:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Nagon som har hort Mobile Fidelitys utgava? Den ar tydligen "forbattrad" med bade 24-bitsteknik och 24-karatsguld! Dessutom Superbitmapping...

http://eil.com/shop/moreinfo.asp?catalogid=358937

Ar den battre/samre/lika eller bara annorlunda? Verkar i alla fall svar att fa tag pa...dyr dessutom!

http://htfcds.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=40508



You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/12 :  07:21:45  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vet inte om detta ar inspelat med Q-sound eller inte men ta pa er horlurarna och njut av ett besok hos frisoren!

http://media.putfile.com/Virtual-Barbershop


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/07/12 :  07:37:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
För att spela av en QSound behövs bara en vanlig CD-spelare och anläggning, korrekt uppställd med dig i sweetspot!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/12 :  07:52:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Finns flera varianter på Amused to Death?
Jag har haft mitt ex sedan -93 eller -94 och jag håller med att det finns ett mycket trevligt djup och bredd i ljudet, men däremot så är den rätt dynamikfattig. Har aldrig upplevt trummorna som naturtrogna och rätt tam bas. Tänkte eftersom alla verkar vara lyriska så kanske det finns fler varianter....

Förövrigt en topp 20 skiva i min sammling!

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/12 :  07:58:26  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
rätt dynamikfattig
Inte i mina öron, slutet på spår 6 är rent av elak mot högtalarna.
Början på 8 är kul med hästkärran, men jag har märkt att effekten blir bäst om man inte har någon toe-in. Fokus finns ändå.
Sen är det som flera sagt ett måste att sitta slaviskt i sweet-spot och inte följa ljudet med blicken
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000