Author |
Topic |
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:08:54
|
Är detta sanningen?
Jag har precis lyssnat på Roger Waters - Amused to death. Det var min första lyssning på denna skiva.
(Tack Huzze för tipset om denna ädelsten!)
DETTA SKIVA INNEHAR HELT KLART DEN KLARASTE, STÖRSTA, DJUPASTE, MEST 3D OCH MEST IMPONERADE LJUDBILD JAG NÅGONSIN HÖRT.
Jag var tvungen att sätta på paus 2 gånger för att förstå att det inte var en droppande kran i rummet. Sedan sade flickvännen att jag skulle sänka musiken och svara i telefonen för det ringde. Vilket det också gjorde - PÅ SKIVAN FÖRSTÅSS.
Ljubilden är bredare än mitt lyssningsrum. Det känns som om man har en GIGANTISK arena framför sig vid vissa tillfällen.
Kom och hjälp mig kännde jag för det mesta!
Jag verkar just nu ha fått till det med högtalarnas placering extremt bra. Och bra dämpat har jag också med 4 mattor som täcker nästan hela golvet.
JAG HAR ALDRIG TROTT ATT MITT SYSTEM KAN LÅTA SÅ HÄR BRA.
Och det jag vill komma fram till är. Att dem flesta inspelninbgar är av SÅ DÅLIG KVALITET att det låter så fruktansvärt illa på dem flesta system. Det kan inte bli bättre än vad det är på skivan är ett faktum.
Det måste finnas SÅ MÅNGA USLA EXEMPEL på inspelningar så man blir rädd.
Jag har insett att en bra inspelning är guld värd.
Sedan måste man komma fram till hur mycket ens system får kosta med tanke på att 80% av ens skivor låter skit i jämförelse med Roger Waters - Amused to death. Och dessa plattor kommer alltid att låta dåligt hur mycket pengar man än lägger på nya kablar och ny elektronik.
SÅ SNÄLLA STUDIOMÄNNISKOR: GE MIG MER KVALITATIVA INSPELNING SÅSOM DENNA JAG JUST HYLLAT TILL SKYARNA.
Man har inte hört HiFi innan man har hört denna skiva! ( får jag säga så utan att vara kaxig? )
|
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2007/07/10 21:10:40 |
|
PB
Member
127 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:38:08
|
Jag vet, den är underbar... Det va längesen jag hörde den nu. Jag har för mig att den är inspelad med en speciell teknik, Q-sound om jag inte minns fel... Har även för mig att jag pausade ett par gången första gången jag hörde den för att kolla efter den där jäkla helikoptern som flög utanför hela tiden |
Primare 30.1 --> Scan-Speak |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:40:16
|
Det gläder mig att du uppskattade tipset. Men har du haft den liggande olyssnad så länge
Nu är den inspelad med en speciell teknik, men när väl stereon står rätt, ja då går det att höra hästdroskor åka runt i rummet som om det vore surround. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:44:26
|
quote: Man har inte hört HiFi innan man har hört denna skiva!
Förvisso du säger det själv - HiFi eller vad HiFi kan prestera. quote: hur mycket ens system får kosta med tanke på att 80% av ens skivor låter skit
men glöm inte bort det konstnärliga. Klart det är roligare när det låter bra, men vissa inspelningar kommer aldrig att bli superbra, men musiken och känslan är på topp. T ex såg jag en dokumentär om The Band. Vilka musiker. Men kanoninspelningar? Tror inte det, men musiken...
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:53:53
|
Enormt bra skiva, och dessutom fantastiskt inspelad.
Det finns fler skivor med QSound på, tex Stings "the Soul Cages" (dock inte alla spår), Prefab Sprout's "Andromeda Heights" (inte alla spår).
Kom gärna med fler tips på QSound eller om vi skall starta en ny tråd? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:54:23
|
Jag fick först plattan idag. Det var lååång väntetid på megastore där jag beställde den från.
Finns det mer plattor med den där inspelningstekniken. BECAUSE I LOVE IT! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 21:55:42
|
Hörde du grannens hund?
Det är en riktigt bra skiva som är inspelad med en teknik som kallas Q-sound. Rent musikaliskt är skivan komplett. Den berättar en makalös historia om mänsklighetens mörkare sidor och hur svårt vi har att lära oss av det förgågna. Three wishes är en av mina absoluta favoriter.
quote: Produced by Patrick Leonard (whose credits include Madonna's True Blue and Like A Prayer) and Roger Waters, AMUSED TO DEATH is an album of dazzling studio artistry. The new recording technique, Q Sound, gives it a sonic impact that verges on 3-D. The cast of musicians and vocalists includes Jeff Beck, Don Henley, Andy Fairweather-Lowe, Steve Lukather, Jeff Porcaro, Rita Coolidge, P.P. Arnold, and sports caster Marv Albert, The Voice of the NBA.
Bild och mer om ATD här: http://www.rogerwaters.org/atd_main.html
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 22:03:23
|
quote: Jag fick först plattan idag. Det var lååång väntetid på megastore där jag beställde den från.
Hur var det nu med att vänta på något gott? |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 22:57:04
|
Good things come for boys who waits!
Har han gjort fler skivor med samma eller liknande inspelningsteknik? Någon som vet? |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 23:04:50
|
Tror inte Mr Waters har gjort fler med den tekniken. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 23:21:42
|
Från wikipedia:
quote: Selected albums "mixed in QSound" Over 60 albums feature QSound processing. Some notable examples follow:
The Adventures of MC Skat Kat and the Stray Mob by MC Skat Kat (1991) Amused to Death by Roger Waters (1992) Broken China by Richard Wright (1996) The Immaculate Collection by Madonna (1990) Parallels by Fates Warning (1991) Pulse by Pink Floyd (1995) The Soul Cages by Sting (1991) Spellbound by Paula Abdul (1991) Help Yourself by Julian Lennon (1991)
|
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 00:07:48
|
Tack för skivtipset Ohmboy, den ska kollas upp! |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 10:55:54
|
Oj, en skiva med den recensionen måste bara provas. Beställde nu på cdon för 79.- |
"Learning by doing" |
|
|
johmi
Member
215 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 10:58:43
|
Inte visste jag att Madonnas "The Immaculate collection" hörde till denna kategori. Testa spåret "Vogue" helt fantastiskt.
/Mikael
|
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 11:06:04
|
Rekommenderar Madonnans samlingsskiva!
Men för att Q-Sound verkligen ska imponera så krävs att högtalarna har samma egenskaper m a p fas och frekvensgång. Ju mindre variationer, ju bättre blir resultatet. Och det fungerar bara till 100 pocent Helge, på "the Sweet Spot".
Hunden på Roger Waters skiva ÄR häftig. :-)
/Io |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 11:17:27
|
Är QSound "bara" ett sätt att mixna eller är det på samma sätt som Pro Logic ett sätt att överlagra information som måste dekodas? Alltså; krävs det någon form av dekoderstöd i din hårdvara för att kunna få "QSound-nyttan"?
Jag har stött på QSound innan men då har det varit frågan om DSP-algoritmer för att ge 3D-känsla på ljud - alltså inte alls någon mixning.
Mvh Mikael |
Think what's inside the box!
|
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 12:32:17
|
Japp QSound är DSP algorithmer för att kunna 3D-mixa. Tekniken är väl förmodligen liknande det som används till virtual surround i dator spel och på DVD spelare.
Paula Abduls Spellbound ligger här någonstans och den behöver man, i min mening, absolut inte springa ut och köpa pga vare sig den här eller någon annan anledning
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 07:52:22
|
Finns flera varianter på Amused to Death? Jag har haft mitt ex sedan -93 eller -94 och jag håller med att det finns ett mycket trevligt djup och bredd i ljudet, men däremot så är den rätt dynamikfattig. Har aldrig upplevt trummorna som naturtrogna och rätt tam bas. Tänkte eftersom alla verkar vara lyriska så kanske det finns fler varianter....
Förövrigt en topp 20 skiva i min sammling! |
Artphotography |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 07:58:26
|
quote: rätt dynamikfattig
Inte i mina öron, slutet på spår 6 är rent av elak mot högtalarna. Början på 8 är kul med hästkärran, men jag har märkt att effekten blir bäst om man inte har någon toe-in. Fokus finns ändå. Sen är det som flera sagt ett måste att sitta slaviskt i sweet-spot och inte följa ljudet med blicken |
|
|
Topic |
|