Author |
Topic |
|
Bogus
Member
332 Posts |
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 05:21:32
|
Varför skall du göre nånting alls? Det ser ju ut att vara en fin gammal spelare, Telefunken är ett fint märke. Jämför den med andra spelare och se vad den går för. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 10:16:22
|
Minns en test som Musik&HiFi gjorde för ett gäng år sedan. Man jämförde en av de första CD-spelare (nånsin) tagen från toppklassen med en standardspelare 10 år senare. Det var STOR skillnad. Sonyspelaren från urtiden var chanslös.
Jag tror din Telefunken också är hjälplöst chanslös. Att modda är som att jaga upp en gammal Volvo Amazon. Byt kaross, motor, växellåda, stolar, instrumentbräda, ratt, hjul ... Det blir liksom inget kvar.
Köp en ny spelare eller en byggsats om du vill meka. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 11:12:35
|
Mycket är också att jag vill lära mig, och om den brinner upp är inte hela världen.... Byggsats, var kan man köpa det?
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 11:24:18
|
Ge dig på den på alla möjliga sätt.
Dämpa chassi och släde, byt nätdel, byt nätkontakten, byt kondingar mm, men framför allt HA KUL.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 11:43:16
|
Nu när jag går för att kolla Denver-tråden ser jag att bilderna inte funkar... Det ser ju inte likadant ut inuti min spelare men hade varit bra att se för att få en uppfattning om hur man gör... Hmm.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 13:21:20
|
Denvertrådarna innehåller en del bra generella tips du kan kika på. Framför allt vad gäller strömdelen och avsnittet med Op-Ampen. Däremot så hade det ju hjälp ordentligt om bildservern hade fungerat då det är en tråd som bygger mycket på bilder.
/M |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 14:45:45
|
Jo precis min tanke om bilderna! Men men... det är väl bara att vänta tills servern funkar igen antar jag
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 15:20:00
|
Här är en liknande sida (sidor) om att modda en medelålders Pioneer DVD. http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb200006.htm |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 15:59:27
|
Tackar Boergars! Ska läsa igenom den tråden! Jag gick in på datasheet4u.com och kollade upp vad jag hade för dac i cd:n. Det var en sådan här: http://www.datasheet4u.com/html/T/D/6/TD6720N_Toshiba.pdf.html Sedan gick jag in på elfas hemsida och kollade lite på vad de hade för dacar, men blir inte klok på vad de har för några. Hittade Burr Brown som verka stämma med matningsspänning, 16-bitars osv, men har inte samma antal ben. Någon som har något tips här? Visste inte riktigt var jag skulle börja men dacen kanske funkar lika bra att börja med som något annat?
|
Edited by - Bogus on 2007/07/10 16:46:07 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
Beyer
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 18:15:55
|
Kan även tillägga att jag var hemma hos Bogus igår kväll för lite finlyssning på Telefunken spelaren. Det var riktigt kul, vi körde lite test mellan ett creative music X-Fi kort, ett Thule pr250b (digital signal in, använde Thulens dac:ar) samt då Telefunken. Och visst Telefunken fick se sig slagen på alla punkter av sina två motståndare, men den var ändå rätt skön att lyssna på. Inte alls så vass och spretig som jag först befarade att den skulle låta. :) Den gjorde sitt jobb och var säkert en ganska bra spelare 1990. Önskar Bogus lycka till med sin moddning, kör hårt! |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 13:11:31
|
Den där spelaren är förmodligen mycket enklare att modda än en denver eftersom den knappt innehåller några ytmonterade komponenter alls.
-Börja med att byta ut komponenter mot liknande med högre kvalitet. Om elektrolyter sitter mellan någon matningsspänning och jord så kan du öka värdet på dem.
-Plocka bort sånt som inte behövs. Nya regulatorer(gärna olika till alla olika delar av spelaren).
-Nya transformatorer(gärna olika till alla olika delar av spelaren). Byt rca-kontakter.
-Byt strömkontakten på baksdian till en av högre kvalitet(jordad gärna), så att du kan leka med nätkablar.
-Förbättra mekaniskt.
Finns hur mycket som helst att leka med.
Mvh |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
|
Topic |
|