HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 skrap=obehagligt för ekonomin!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/17 :  13:54:24  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har under hela förmiddagen spelat massor med musik på olika ljudnivåer och har sporadiskt 4-5 ggr fått höga skrapljud i ena högtalaren vilket gör mig orolig! diskanten som jag upplever är den som blir mest påverkad är hel och spelar på bra, ingen bränd elektronik lukt från förstärkaren/DVDn heller men ngt är ju fel så vad kan det vara? missljuden kommer för sällan för att man ska kunna se ngt mönster. jag gissar på förstärkaren men har ju ingen aning så tips på felsöknings metoder önskas.

eoJeud

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:00:16  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Oxid i volympot. kanske??
Stukad signalkabel

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/17 :  14:08:59  Show Profile Send 80-talet a Private Message
om det skulle vara oxid i volympoten, kan det komma missljud fastän jag inte rör volymen? jag ändrar bara volym när jag byter skiva och då kommer inget missljud!!

eoJeud
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/17 :  15:06:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Dåliga lödningar i delningsfiltret tror jag.
Spela pianomusik o se om det är särskilt förekommande då.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/17 :  15:55:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glapp i nån kabel?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/06/17 :  15:58:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
kan ju vara en konding som är på väg att lämna in...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:00:42  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har kollat alla kablar och testat med pianomusik men ingen skillnad.. svårt att utvärdera också när skrapet som är, om inte högre, på samma volym som musiken och förvränger denna helt kommer oregelbundet och ganska sällan. kanske ngn nång i timmen.

dessutom berättade min flickvän nu att skrapet började imorse när DVD och förstärkare stått på över natten, ej standby, men inte "spelade"... precis som de brukar göra!?

eoJeud
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:51:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Skrap kan vara skadad talspole. Detta yttrar sig med vid halvhöga ljudnivåer. Flippa högtalarna, skrapar samma kanal eller samma högtalare? Samma högtalare = skadad talspole (inte kul)

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:25:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mina filter (det första jag diyade) började oxidera ordentligt (pga värdelöst lödtenn (och kanske lite bristfällig kunskap :) )

Det började lite svagt men blev snabbt (ett par dygn) väldigt påtagligt.
Lödde om filtren och blev av med allt!

sedan hände samma sak mer nästa högtalare (som jag av lathet inte lödde om) ett par veckor senare.

Ljudet lät ungefär som en odämpad viveltrumma som skorrar i takt med vissa frekvenser.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/06/17 :  19:05:57  Show Profile Send Lassel a Private Message
Glöm inte tipset om volympoten, har haft en sån som spökat på liknande vis, som föregående har sagt testa byta högtalare höger/vänster och se om det är samma som skrapar eller om det är en kanal.


Lasse
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/18 :  18:06:02  Show Profile Send 80-talet a Private Message
nu precis flippade det ut totalt och slutade inte spraka! varken om jag vred på volymen, balansen eller stängde av källan! jag bytte kanaler och det är samma kanal som sprakar och inte högtalaren! så vad kan vi/ni dra för slutsatser av detta? det kanske är en konding som håller på att ge upp i förstärkaren då?!

eoJeud
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/06/19 :  14:52:16  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Elektrolyt i signalvägen är en första gissning. Annars har jag hört talas om att TO3 transistorer om de går varma länge (klass A slutsteg typ) kan få intermittenta skrapproblem som är svårdiagnosticerade. Om skrapvolymen inte ändrades när du vred volymknappen är det nog sent i signalkedjan typ dc blockerande konding, kan också ligga i någon form av feedback loop. Såg du om elementen i högtalaren stog i något ändläge under skrapet.

Hjelm
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/19 :  20:16:49  Show Profile Send 80-talet a Private Message
njäe jag tänkte nog inte på elementen mer än att missljudet från dem är ganksa obehagligt, och nu testar jag inte mer då det är konstant och jag är rädd att ngt annat ska ta skada..

men jag ska ta och skruva upp den nu och se om ngt är synligt skadat.. får se om jag får upp en bild på inanmätet så kanske det blir enklare att ge tips och råd!?

eoJeud
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/19 :  21:07:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om skrapet kommer och går så tippar jag dålig lödning någonstans.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/19 :  21:15:51  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har nu öppnat och kontrollerat, det är ju en dualmono konstruktion där kanalerna delar strömförsörjning. det enda jag ser som itne känns rätt är att minst 3 stora kondingar!? och minst en liten i nätdelen har ngt brunt runt "foten". är detta som de har läckt eller är det ngt annat? de ser itne svullna ut eller så! kanske är normalt rent av?! det är trots allt en äldre förstärkare min NAD 317.
och om de har läckt, eller vad de nu har gjort, kan de ha gett dessa missljud? kan itne ta bilder då min digitalkamera tydligen är på vift...

det ser tråkigt nog ut som att den har varit pillad på tidigare och på samma kanal! några mostånd!? är bytta och "byglade" på ett konstigt sätt men den har ju fungerat i tre år nu utan problem. den köptes beggagnad som en nödlösning (har haft en sådan tidigare men då ny) efter att jag nedgraderat..

är väldigt tacksam för hjälpen hittils, och fortsatt sådan, och hoppas att detta kan lösa sig smidigt.

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2007/06/19 22:07:43
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/20 :  08:09:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man måste nästan se det du pratar om. Det bruna kan vara "gagga" från lytarna men kan vara annat också.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/20 :  09:29:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag hade en Linx-förstärkare som tappade ljudet i ena kanalen med jämna mellanrum. Visade sig vara en kall-lödd konding.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/07/11 :  18:24:53  Show Profile Send 80-talet a Private Message
http://i190.photobucket.com/albums/z203/80-talet/IMG_0584.jpg
http://i190.photobucket.com/albums/z203/80-talet/IMG_0591.jpg
http://i190.photobucket.com/albums/z203/80-talet/IMG_0577.jpg

här är lite bilder på de enda synliga problemen.. mostånden som är ihopkopplade kan ju vara för att nå rätt värde även om det känns b att inte göra det med rätt grejer från början.. lytarna som har brunt runt foten både de små och de stora! samt några andra "konstiga" saker som sticker upp vid de ihopkopplade motstånden.

jag har hört med AH-ljudteknik i Lund och han gjorde en gissning på trissorna.. vilka antagligen inte är helt lätta att hitta om inte hifiklubben har några, till överpris som vanligt!!

jag har just nu inga som helst möjligheter att felsöka själv (ingen mätapparatur osv) så vi får se hur detta fortskrider så här i semestertider..

eoJeud
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/07/11 :  18:37:54  Show Profile Send 80-talet a Private Message
nu testade jag igen otålig som man är... den går in och ut ur softklipping mode i samband med skrapet!?

eoJeud
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/11 :  19:28:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skulle gissa på att en lödning har gett med sig en NAD jag hade fick jag liknande fenomen med och det visade sig vara en lödning som hade gett med sig. Kolla om du har någonstans där det börjar bli svart-brunt på kretskortets undersida där tippar jag på att det är.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000