Author |
Topic |
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 21:36:34
|
Hej
Skratta nu inte. Jag har gjort en upptäckt...
När en fluga sitter i fönstret (vanlig Bondfluga) och man öppnar fönstret och skall släppa ut den, så flyger den alltid in i rummet igen...
Tar vi en stor såkallad spyfluga, flyger den rakt ut i friheten... Är det fler än jag som gjorde denna stora upptäckt?
För övrigt, är dom små liven JÄVLIGT irriterande. |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 21:44:08
|
Bara att slå ihjäl! Slår man i luften ovanför där de sitter brukar de allra oftast flyga rakt in i fällan |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 22:00:19
|
quote: När en fluga sitter i fönstret (vanlig Bondfluga) och man öppnar fönstret och skall släppa ut den, så flyger den alltid in i rummet igen...
I Simrishamn har ni väl inga "Bond-flugor", möjligtvis "sill-flugor" , och de vill väl undvika fiskdoften och föredrar att hålla sig inomhus.
Spyflugor har andra vanor...
För övrigt är det bara att följa Ayn's råd, quote: Bara att slå ihjäl!
, så är problemet löst. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 22:48:16
|
Jag har också noterat detta ytterst elake beteende.
Någon för länge sedan erbjöd mig en förklaring: Flugor ser andra ljusvåglängder än vi, dom kan se värme, och värme indikerar mat (förruttnelse, varma svettiga menniskor, varm avföring etc.). Det är därför dom med så stor precision styr in i huset i stället för ut.
På supervarma dagar när även de tycker det är för varmt dras dom til svala inomhusmiljöar. |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 06:36:14
|
Per-G Jeppsson, stäng dörren till din bostad dom kommer ju till mig |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 17:56:35
|
Såg ett utbildningsprogram på TV för några år sedan. Då handlade om vanliga husflugan (bondflugan?) och det jag minns väldigt väl, med rysningar, är följande statement: De "interna" sjukdomarna dödar 96% av alla födda flugor, 2% blir uppätna av andra djur och 2% dör på annat sätt. Hade INTE dessa "interna" sjukdomar funnits så hade hela jordens yta täckts av ett lager flugor 15 meter upp på 1 år |
Artphotography |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 18:06:24
|
quote: Per-G Jeppsson, stäng dörren till din bostad dom kommer ju till mig
Den här sommaren är rena drömmen jämfört med 2006, miljarder med flygfän.
Mayro var här, Pac var här, och jag såg skräcken i deras ögon , det var som Hitchcok's fåglarna, fast i mindre förmat.
Silla-flugor är inte riktigt lika muskulösa som bonna-flugor, mina orkar flyga til Simrishamn, dina störtar i Tommarp........ |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 18:23:46
|
Skräck? Nej då. Men det var fräckt när man gick utan för stallarna och det såg ut som om hela marken lyfte när man satte ner fötterna. Det har jag aldrig varit med om tidigare.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 18:32:48
|
Polarn har en lamparmatur i taket på sin balkong. Den är vattentät och för utomhusbruk. Där ligger det varje vår 2-3 döda flugor. Hur går det till??? |
Edited by - huzze on 2007/07/10 18:33:31 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 21:30:34
|
Jag har också gjort intressanta iaktagelser beträffande flugor. Precis som ni säger husflugan vägrar flyga ut, Han tar raskt upp den kastade handsken och är beredd att dö för att få stanna kvar inomhus Sedan nämns spyflugan han fattar vinken flyger obehindrat vidare. Det finns en tredje variant som enligt mig är kungen bland flugor! Det är den som är Grön-Metallic-Färgad!Honom hör man bara först, Sedan kan du se honom under små korta ögonblick, Där behöver man inte öppna fönstret han hittar ut själv.
För att återgå till husflugan som för mig skapar mest irritation.Tänker på mornar då man vaknar av deras surr och att dom bara skall sitta i ansiktet å retas.
Det är ingen ide att nonchalera den! Bara att gå upp och ha ihjäl den. Hur skall man bäst gå tillväga?
Börjar man jaga den med flugsmälla så kan du ge dig på han sticker och gömmer sig! Hur i hela friden kan den veta mitt uppsåt innan första försöket? Jag är övertygad det måste gå i arv på nått sätt!
Jag kan härmed avslöja att jag funnit ett sätt att bromsa populationen till mycket små värden! Är stundtals nere på noll.
Jag har hittat en svag länk i deras genetiska arv lösningen heter MIELE!
Så här går jag tillväga! Tar fram dammsugaren och låtsas städa, Dom misstänker ingenting.Sedan tar jag bort stora munstycket och lägger det ifrån mig. Nu med långsamma steg visar jag flugan min underlägsenhet!(obs viktigt att vara tydligt långsam) Mycket varsamt för jag fram mitt 100-procentigt dödliga vapen mot flugan, Fortfarande tror han att han har övertaget!
Tänk vad fel han har! När luft-strömmen börjar cirkulera runt benen blir han riktigt stöddig! Han producerar ju eget handbolls-klister så ingen fara på taket. Millimeter efter millimeter närmar jag mig flugan! Plötsligt känns det som jag gjort ett genialiskt drag! Börjar närma mig schack matt mot världsmästaren
Tiden börjar bli dyrbar inser flugan när luftströmmarna intensifieras runt hans skakande kropp! vingarna breder inte lika vakert ut sig längs kroppen som innan, Utan pekar nu in i ett svart väsande hål Jag känner segerns sötma och leker med tanken om jag skall stänga av dammsugaren och ge honom friheten åter! Jag hinner inte fatta något beslut då han försöker sig på en sista undanmanöver. Den sista flygningen går in i sin slutfas, En halvmånebågformad tur som oomkullrunkeligt leder mot döden Ibland kan det röra sig om ett stort antal flugor så för säkerhets skull pluggar jag för hålet efter likvidation.
Hoppas på detta sätt hjälpa evolutionen framåt för att skapa en bättre miljö både för nästkommande flug-generationer men också för oss människor.
Mvh anders.s
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 22:14:50
|
anders.s, bor du också på landet?
Dina flugfångarambitioner är hedersamma, men här hemma räcker det knappast att försöka med damsugarslangen när flugpopulationen överstiger 1000 flugor/m2, då finns det bara en sak att tillta, RADAR, och då menar jag inte vanlig konsumentradar, utan riktig fetradar........
Vanliga husflugor är de mest irriterande, gröna och blå spyflugor har förstånd att landa på fast mark när lampor släckes, husflugor föredrar att landa på min näsa, och DET är bland det värsta jag kan uppleva |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 09:15:43
|
anders.s: Du är en äkta Rambo emot flugorna, tackar för dammsugartipset!
Håller med om det där med att man ligger och sover och så kommer skitet i huvudet och näsan. Jag ligger inte kvar, det är inte lönt. Jag går och hämtar flugsmällarn, sen börjar jakten! Sen kan man sova med hedern i behåll. :)
|
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 20:49:51
|
quote: anders.s, bor du också på landet?
Sommarstugan ligger på landet.quote: tackar för dammsugartipset
Det var så lite så Man kan inte sluta faschineras av flugan som flygmaskin! Den skickar med lätthet Jas-planet i Sverkers soptunna!Tänk om Lennart Nilsson hade gjort en slowmotionfilm när flugan landar inomhus på taket uppochned. Helt makalös prestation!
Engelsmännen tycker deras Harrier-Plan är superduperplan som kan starta rakt upp
Mvh Anders.s |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 23:20:15
|
anders.s
Time berättade att han tagit ett getingbo med centraldammsugaren. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 23:46:52
|
anders.s:
Min fyraårige son och jag har gjort flugjakt till en sport. Vi laddar varsin skollinjal med en gummisnodd av fet modell.
Laddningen går till så att man spänner gummisnodden mellan linjalens kortändar. Gummisnoden blir alltså 30 cm. Man siktar sedan på offret längs linjalens rygg och rullar av gummisnodden med tummen i bakkanten på linjalen.
Träffsäkerheten är oerhört god (pappas). Kan ibland vara för god så en missprydande fläck blir kvar på tapeten efter flugan. Kraften i anslaget mot väggen är så pass kraftig att man kan tända och släcka taklampan när man träningsskjuter mot en väggströmbrytare.
Tack vare att vi gjort detta till en sport blir både grabben och jag jätteglada när det flyger in insekter i huset.
Ett tips om ni vill vända något negativt till något positivt. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 10:06:11
|
En annan fråga man kan ställa sig så här i flugans tider är vad de är ute efter?
Jag pratar om de där flugorna som jagar en när man är ute i joggingspåret; De där flugorna som vill in i ens ansiktes alla öppningar när man klipper gräset; De där flugorna som finner ens öron det mest fascinerande de någonsin råkat på (en ny art? Hififlugan?).
Vad tror de att de kommer hitta i ens öron, näsa eller mun? Eldorado? Atlantis? Pandoras ask? Rödskäggs skatt? Själslig nirvana? Ljuset i slutet av tunneln? Jimmy Hoffa?
Kan någon högre makt upplysa dessa varelser om att inget av dera återfinns på de ställen de söker!
/M |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
|
Topic |
|