HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lödhjälp sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/07/09 :  09:55:52  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jag håller på att löda ihop en AMP9 från www.41hz.com, men jag lyckas inte få till de ytmonterade komponenterna:



Ser inte bra ut, eller?
Dels är jag skakig på handen, dels har jag bara tillgång till en lödpenna med vad jag tror litet för stor spets.

Finns det någon i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig? Det rör sig bara om några ytmonterade dioder, resten kan jag nog klara av själv.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/07/09 09:56:37

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:08:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
Dioderna är bara skyddsdioder om jag inte minns fel. Tror dom inte behövs för funktionen överhuvudtaget. Kan vara trevligt att ha dock.
Jag är fortfarande i gbg annars hade jag gärna hjälpt till
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:11:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Testa att förtenna lödön ordentligt, ha tenn på spetsen, håll dioden på plats med en pincett och värm på lödö samtdidigt som lödyta på dioden så ska tennet smälta ut fint.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:46:00  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du kan testa att förtenna dioden lite lätt innan. Det ser ut som att det behövs lite mer värme på dioden(vänster sida). Löd om den vänstra sidan nu när den sitter på högersida så är det ingen fara.
Man behöver inte ha en liten spets. Jag tycker det oftast går enklare med en normalstor mejselformad spets då det går snabbare att föra över värmen pga den större kontaktytan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000