HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bygge av "ljudtillhållet"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/07/08 :  17:13:27  Show Profile Send Lassel a Private Message
Hejsan
Jo det är så att jag har fått tillgång till ett utrymme som är ca 69 kvadratmeter stort. Det är vinden på vårat garage som jag tänkte isolera och använda som ljudrum. Helt optimalt kommer jag inte att få det då det agerar föråd/lager samtidigt men så gått det går tänkte jag försöka fixa akustiken. Det skall iaf isoleras och spikas panel på väggar/tak.

Nu till min fråga, det är speciell form på rummet och det är bara gavlarna på det som kommer bli pararella och tak och golv kanske. För jag funderade på om man skulle göra taket lite kupolformat för att få bättre akustik? För då skulle jag inte sätta panel i taket utan något annat, tror det finns gips som har någon dämpning färdig pålimmad på sig? Ja mycket återstå att fundera ut så därför skulle jag vara tacksam för hjälp.

Nedan här har jag gjort en liten ritning om hur det ser ut. Får komma med bilder senare då jag inte har batterierna laddade i kameran.



Hoppas ni förstår vad jag menar med "kupol" tak. det är det punktade. Det andra som är punktat så är en stolprad, men de kommer synas på bilerna sen.

Som sagt ös på med ideer, funderat oxå på att bygga in typ helmholtz-resonant eller va de heter i taket också. Ja hur skulle ni gjort?

Lasse

Edited by - Lassel on 2007/07/09 17:30:07

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/09 :  07:54:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mycket utrymme = HORN

Klart du ska bygga ett (eller två) bashorn! Du kan till och med låta dem
mynna ut i hörnen och få hjälp av rummet. Då slipper du denna stora area:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61668&whichpage=4

Jag lovar dig, du kommer inte ångra dig! Du har ju alla möjligheter i
världen att pressa hornet linjärt ner till 25 Hz och med fast installation
få det riktigt stabilt. Vill du ha hjälp med ritningar, tips och så ställer
jag självklart upp...bara fler upptäcker bashornets underbara värld.


Till akustiken:
Risken med den sneda väggen är att första reflexen från väggen till
vänster kommer göra sig påmind och förskjuta stereoperspektivet åt vänster.
Spontant skulle jag ställt högtalarna längs högra väggen, ungefär vid den
sträckade linjen samt placera något diffuserande material bakom
lyssningspositionen.

Annars, akustikskivor kan du göra själv, 120*60 cm markskiva eller rockwool
eller glasfiberull, ram runt och tyg över. Placera ut vid de första reflexerna,
där du om du hade placerat en spegel skulle ha sett högtalarna. Diffusorer
i form av bokhyllor eller fackverk eller veckade paneler med olika djup av
skiva är bra. Stora mattor är inte bara bra akustiskt sett utan ochså sköna
å sitta/ligga på...Möjlighet till att fästa en projektor och duk med
högtalarna på var sin sida...kan bli en häftig hemmabio...med detta rum har
du all potential i världen.

Helmholtz är bra, men tar mycket plats, esl´s "absorbenter" som egentligen
är akustiska fasvridare för att släcka ut resonanser är ochså mycket bra,
kombination mellan de två möjligtvis?!

Ska du sätta gips kommer väggarna fungera som perfekta panelabsorbenter.
Genom att sätta reglarna på olika avstånd samt variera gipstjockleken (massan)
kan du anpassa dem till att dämpa de önskvärda frekvenserna. Detta för över
100-200 Hz.

Dämpa inte för mycket med typ rockwool/glasfiber, utan ta in mer efter hand.
Annars kan det lätt bli överdämpat. Satsa mycket på att sprida ljudet. Det
skapar en större rymdkänsla.

Petter
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/09 :  08:33:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, jag tror du inte kommer ha så stora problem med basresonanser i
rummet så det är stort och assymetriskt. Men det är klart att vissa
resonanser kommer du ha, men knappast +- 15 db som jag själv...
Dessa kommer dock kunna omhändetas av absorbenter enligt ovan.

Kupoliskt eller rakt spelar mindre roll, det viktiga är att undvika parallella väggar.

Edited by - PetterPersson on 2007/07/09 08:51:02
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/07/09 :  09:40:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle undvika kupol om du inte kan beräkna väldigt exakt. Kan bli "lins"-effekter i reflektionerna. Hellre diffussion i så fall.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/09 :  09:51:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ja, det är sant! Tänkte inte på det. Bra sagt Maglis!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/09 :  15:02:48  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vi har ett vattentorn på Teleborg i Växjö med kupoliskttak. Det är mera känt som eko-tornet.
Kommer ni förbi Växjö måste ni prova! Otroligt kul!
Så kupoltak i ljudrum är nog ett stort NO NO!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/09 :  15:16:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul projekt och roliga möjligheter!

Jag skulle först titta på att skaffa mig bra proportioner. Jag skulle också skita i kupoltaket.

Den delen till höger som skall täckas upp till 1550 mm höjden bör ju gå att använda för absortion, både bredbanding och smalbandig.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/07/09 :  17:18:42  Show Profile Send Lassel a Private Message
Oj, kul att få sån respons

Jo jag har mycket DIYande framför mig i det här rummet. Men något ni missat är alla saker jag tyvärr inte kan köra ut ur rummet men kan fixa hyllor och sortera de bättre än nu, så borde de krympa rejält.

Det där med kupoltak var nog grymt dålig ide om man tänker efter... va bra att jag inte börja joxa med det utan frågade före!
Har när jag tänkt efter hört om det där vattentornet.

PetterPersson, KLART det blir HORN:D Du kan kolla in bilderna här under, borde ju gå att räkna ut nåt horn att bygga in i det där sneda lilla utrymmet tycker jag:) Men tar och tänker ut högtalare osv efter att jag fått det isolerat.

EngelholmAudio, vad menar du med bra propotioner? Att man får resonansfrekvensen i rummet på ett "bra" stället? Angående absorbenter har jag kikat på den typen som esl har presenterat en verision av här på forumet, helmholtz och paneler i någon smart kombination.

Diffusera och dämpa med paneler eller med den typ av "rör" som esl har presenterat så fint gör man ju efter att man har ett isolerat rum.

Men nu undrar jag vad jag ska tänka på redan i det här skedet när jag har "nakna" väggar med bara takstolar och regler framme. Måste ju planera så mycket att jag vet vart elen ska osv, men i rent akustik perspektiv.

Jag vet att helmholtzen är en stor skapelse så därför tänkte jag om den skulle få bli inbyggd i vägg eller i tak? Så spar jag lite utrymme till.

Här får ni lite bilder så kanske ni kan få bättre bild över hur det ser ut, ja jag vet att det inte ser så städat ut och det är det inte heller Får oxå ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna är ingen fotograf...





Och här har vi den mysiga hornhörnan!


Det blir ju så mycket hemgjort som möjligt=billigt(ibland).
t.ex. så blir det tall/gran panel på väggarna då vi hugger/sågar/hyvlar själva så är det en billig produkt för mig. Men funderat på hur dyrt det skulle vara att sätta gips som har ett dämpskikt på sig på den stora gavelväggen, kanske inte så bra att ha bara en vägg dämpad, utan att man ska ha sidorna så lika så möjligt för stereobildens skull.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/09 :  18:26:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Härliga bilder! Det riktigt stinker potential!

Jag syftar till att ge rummet bra propotioner...för att ge ett icke-exempel: 2*4*6 meter.

Gips och dubbelgips är inte alls dumt och kör man med en luftspalt och sen isolermaterial får man en hel del absorbtion gratis i ett annars svårt/jobbigt frekvensområde.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/09 :  21:47:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Men nu undrar jag vad jag ska tänka på redan i det här skedet när jag har "nakna" väggar med bara takstolar och regler framme. Måste ju planera så mycket att jag vet vart elen ska osv, men i rent akustik perspektiv

Det är alltså en kallvind för tillfället. Om du inte är kunnig själv eller får hjälp av någon yrkesman här på forumet så skulle jag fråga om expertråd då det gäller isolering. Min mor och far har köpt ett hus för ett år sedan också med en stor kallvind men med 4,5 meter i takhöjd och ca 50 m2 golvyta och det finns mycket att tänka på när det gäller isolering. Luftspaleter, flödet mellan de olika sektionerna, isoleringstjocklek (20-30 cm), frigolit/träull/glasull, elektricitet osv...Det är ju dumt om det börjar mögla eller brinna efter ett par år...

Roligt att det blir horn! Jag åker jorden runt mellan 1 oktober och 17 januari, så då får andra ge input på gigant-horn...men jag har ju en del erfarenhet nu iaf :-)
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/07/09 :  22:06:58  Show Profile Send matsj a Private Message
2 st jensen imperial bashorn + lösa mellan/diskant horn.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/09 :  22:14:05  Show Profile Send classe a Private Message
petter gå in på nån byggvaruhandel och hämta isolera hemma handboken annars har jag en du kan få
låna av mig.mycket nyttigt om man vill lära sig isolera. http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/PG_attachments/Varfor_isolera.pdf
gullfibers isolerhandbok har mycket bra bilder o beskrivningar

18 ska de va.
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:52:58  Show Profile Send Lassel a Private Message
Isoleringen är en småsak det klarar jag själv. Men jag menade om man skulle bygga in absorbenter, eller något annat i väggarna utan att det syns efteråt, alltså innuti väggen är det ju läge att tänka på det nu.

Lasse
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/10 :  20:05:12  Show Profile Send classe a Private Message
panela o lämna en spalt till ev absorbent i hörnet ställa låda bakom,
fast kan va ide o bygga klart lyssna och mäta i befintligt rum.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/11 :  04:13:31  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Wow, vilket utrymme!
Jag hade genast tänkt fullstorlekshorn upphängda i taket:



Det finns så mycket utrymme att man inte ens behöver böja dem, och med fästen lite här och där i taket går det t.o.m. att testa att flytta runt dem på bredden, beroende på var huvudhögtalarna slutligen kommer att hamna.
När det spelar gudomligt från ...70-80Hz och uppåt, skulle jag börja tänka på en lösning för djupbasen.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/11 :  08:08:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tack classe för tipsen.

Bra Lassel att du har grejjerna under kontroll, ville bara kolla
först.

Ronnies tips är väldigt bra! Efter att ha byggt ett giganthorn som är
tänkt att spela upp till 100-120 Hz kan jag konstatera att det är
möjligt, men det måste gjutas/muras eller byggas i tjocka lager med
trä för att få riktigt stabilt. Isåfall, om du gör det kommer du
gråta glädjetårar varje gång du lyssnar på hornet. Annars är det att
rekomendera att bygga mindre horn för högbasen och separata för
lågbasen, typ Imperial, som har ett akustiskt lågpassfilter (lådan
bakom elementet) som verkar kraftigt över 80 Hz. Mindre horn är ju
lättare att staga eller till och med sandfylla/gjuta runt om, typ
Edgar Horn.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/11 :  10:25:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Inspiration

http://vincent.brient.free.fr/bass_horn.htm
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/18 :  17:12:42  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Oj.. Nu kryper tiden fram. Kändes som om det var en månad sen Lassel postade, så jag tänkte kika in i tråden och fråga om det har byggts något, eller om det har dykt upp några nya tankar.

...Får väl göra det iallafall. Hur går det, Lasse?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/18 :  18:22:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Den där vinden ser faktiskt lättarbetad ut!

Bjälkarna behöver byggas på en hel del om inte uppvärmningen skall kosta flis. Gissar att de är ca 200mm nu? Minst 400mm isolering i ovandelen och 300 i snedväggarna.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/19 :  19:32:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
intressant! vad är det för högtalare och stegvagn (vad innehåller den?) man ser på bilderna ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/07/20 :  16:52:26  Show Profile Send Lassel a Private Message
Ojoj, sakta i backarna.
Det är sommar och sol nu så då hinner jag inte med några inredningar av ljudrum. Det kommer nog först i vinter/höst. Hade ju hoppasts på att ni skulle glömma bort tråden en stund.

Japp det är nog enkelt fixat och jag tror inte det behöver vara så mycket isolering då jag tänkte bara ha det varmt när jag är där och låta det vara lite över frostfritt annars.

Visst har jag tänkt lite, och det jag tänkt på är golvet. det är ju trävalv och vibrerar lite när man går. Måste fundera ut nåt sätt att få bort det. Nålen på vinylspelaren gillar det inte. Sedan så är det bara plank som har torkat lite sedan vi satte dit dem så det är springor i det. Kanske finns något att fylla ut springorna med och slipa om det, ska höra med såna som vet.


Ja, som sagt sommar och sol. Och då är det mycket festandet, festandet betyder att mitt PA kommer till användning, det som martinsson lade märke till. Råkade hitta en som sålde sina gamla saker och jag måste köpa allt och på det sättet fick jag endel sopor, men oxå fullt fina fungerande saker.

PA't består av:

Högtalare
4st Toppar (bite speakers system) audax 8" och ett audax horn tror jag det är.
2st Basar med två stycken RCF L15P-200 15" alltså
2st Basar med enkla 18", yorkwille tror jag märket är.
4st monitorer jag inte vet mycket om.

Stegracket:
1st QSC USA 850(vill byta till nyare)
1st QSC USA 1300 (vill byta till nyare)
1st monitorslutsteg (4kanals) paice
en eq och ett delningsfilter(vill byta till ett DBX driverrack)

Övrigt:

1st Soundcraft Spirit Live 4 16kanals mixer.
1st 16kanals multikabel på rulle.
mickar, mickställ, kablar, effekt mm...


Bilder:

















Så får ni lite godis att titta och läsa på tills i höst när jag jag hoppas få mindre spelningar och mer byggtid.

Lasse
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/07/20 :  18:10:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
dräggel

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/07/21 :  14:58:28  Show Profile Send Lassel a Private Message
Äh, tyst på dig

Jag ska och spela i kväll och det är ett spektakel att flytta de där grejjerna...

Jag använder en traktor och lastare för att flytta stegracket
Jag önskar det var lite modernare och lättare...

Lasse
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/21 :  15:57:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du ska bygga om en hel vind för bästa möjliga akustik så är det kanske en bra idé att få hjälp av en akustikkonsult. Det kostar säkert en slant men är ändå troligtvis billigare än att först bygga och sedan tvingas göra om pga det inte blev bra.

Att beräkna egenfrekvenserna för godtyckligt rum är för övrigt rätt lätt med hjälp av datorberäkningar (jag har gjort det själv för mitt eget vardagsrum som har lite underlig form) men i realiteten så vette sjutton om det hjälper så mycket, problemet är att resultatet inte nödvändigtvis säger så mycket om man inte dessutom vet Q-värdet för resonanserna (dvs. hur breda de är) vilket i sin tur beror på väggmaterial etc.
Dessutom så spelar reflexer också stor roll och de beror ju inte direkt på rummets form.

För att vara säker på att få det bra så är det nog därför bäst att få hjälp av någon med mycket erfarenhet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:13:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har haft ett USA 850 en gång i tiden, pålitliga steg och inte så tokiga rent ljudmässigt måste jag säga, gammal teknik medför dock att de väger därefter.

USA serien bygger på gamla 1400 series one, slitvargar, nära 30 år gammla men går fortfarande i många riggar runt om i världen, ersattes senare av USA serien med lite uppfrächning av komponenter, men den grundläggande konstruktionen är densamma.


quote:
Possibly the most successful PA design in the world, this QSC 1400 Series One is double the power of the 1200 model.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/07/21 18:14:44
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:28:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har du slutat fundera på vad/hur du skall bygga om rummet? Eller har du bestämt dig?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000