HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ***************
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:02:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Om det ska bli en vettig diskussion av detta tror jag att det ska till en omformulering av topic samt första inlägget.....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:04:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Topicen lockar kanske till diskussion........... även om den inte ser så lockande ut.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:16:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Stingray >> Vad har du för högtalare till att börja med?

Ekk är ju notoriska för att dom är utvecklade med Ino Audio högtalare, och vad jag förstår inte på nåt sätt menade att funka bra till allt.

Ta t.ex. Naim's kablar som har specifika egenskaper gjorda för deras förstärkare. De ska också vara av en viss minimum-längd. Där funkar inte heller alla kablar och det går inte säga att Naim kablar är skit rent generellt.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:50:14  Show Profile Send nahoj a Private Message
Nu e jag inte riktigt med

Är EKK utvecklad med Ino audio??

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:55:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte heller jag fattar vad som menas. EKK är en kabel och har ju inget med utveckling av INOs högtalare att göra. Var kommer såna konstiga uppgifter ifrån?

EKK är en sund kabel med egenskaper som passar för att användas till de flesta högtalare. Vad är det som är så svårt att förstå?
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/07 :  21:58:33  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nahoj och UrSv, jag uttryckte mig fel. Ino's högtalare är utvecklade med EKK, inte tvärtom. Ursäkta.

edit:


och varför skulle EKK passa till alla högtalare (eller förstärkare)? kabeln kan väl ha egenskaper som sedan kompenseras av högtalarna eller tvärtom, så varför EKK skulle funka till allt förstår jag inte.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2007/07/07 22:00:57
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/07 :  22:03:58  Show Profile Send nahoj a Private Message
Ingen fara, trodde jag var helt borta där för en stund

Jag har oxå testat denna kabel i mitt system och där passade den inte riktigt in, inte för att den var jätte dålig utan för att min andra kabel var bättre helt enkelt.

Det är väl som med allt annat, det handlar om tycke och smak helt enkelt


Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/07 :  22:05:26  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nahoj >> helt rätt, blandar man in det subjektiva tyckandet så kan vad som helst bli rätt o fel. kan det vara en av anledningarna till trådskaparens frustration?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2007/07/07 22:06:16
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/07 :  22:09:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Kaffekoppen:

quote:
Kom igen nu, han har ju bara gjort 52 inlägg. Låt honom förklara vad som gått så fel för honom.

Vi kanske bättre förstår hans djupa besvikelse över de 30-40 kronorna han slängt i sjön om han förklarar mer.


52 inlägg eller 1312, eller 1313 när du svarat på det här...

Skulle Stingray's inlägg vara mindre värt eftersom han endast hunnit med 52 inlägg?

Att utgå från antalet inlägg är väl en ganska lös utgångspunkt när man ska värdera inlägg, eller?..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2007/07/07 22:11:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:04:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Skulle Stingray's inlägg vara mindre värt eftersom han endast hunnit med 52 inlägg?

Att utgå från antalet inlägg är väl en ganska lös utgångspunkt när man ska värdera inlägg, eller?..

Exakt, det var det som jag menade när jag tidigare i denna tråd undrade om varför nervärderande inlägg ifrån KK. Att värdera inlägg utifrån hur många en medlem har på forumet är mycket konstigt eller hur?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/08 :  08:58:32  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag har Jm Lab Electra 936:or och Harmonic Tech Pro 9 biwire kabel.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:18:55  Show Profile Send kvistarn a Private Message
vad var det som inte blev bra med ekk då?
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:37:00  Show Profile Send Stingray a Private Message
Det enda som inte blev dåligt var basen, den blev tight. Upplösningen i diskanten var inget vidare. Förresten så har alla kabelexperiment med "gratiskablar" varit helt gratis. Jag har fått dom på mitt jobb. Jag har även provat att fläta och tvinna på olika sätt med olika kombinationer av kablar EKK, RK, Signalkablar mm. Den enda "gratiskabeln" som blev bra enligt min mening var en skärmad strömkabel som jag fortfarande använder från väggen till strömdosan (Supra). Det är en Ölflex 2,5 kvadrat. Kommer inte ihåg beteckningen och jag sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla det.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:52:47  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok, det var ju bra det, själv har jag ekk till mina basmoduler:)
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:56:21  Show Profile Send Jamo a Private Message
Hur lång chans fick EKK-kabeln? Även de billigaste kablar mår bra av att spelas några hundra timmar innan man bedömer dem. Diskanten brukar vara vass och spretig på helt oinspelade kablar, men mjuknar med tiden.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:41:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Själv kör jag EKK till basarna/mellanregistret på mina PMC och kör sedan Straight Wire Symphony till diskanten. Det enda jag ogillar med EKK är just diskanten som kan bli lite entonig och hård, men genom att kombinera dessa två kablar har jag fått till ljudet helt perfekt. Det som EKK gör riktigt bra tycker jag är dynamiken i basen som är helt sjuk och detaljeringsgraden i mellanregister och bas. Diskanten är som sagt ingen höjdare, iaf inte i mitt system, så därför kör jag med Straight Wire till diskanten som är lite snällare i tonen, men ändå välupplöst.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:49:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nu håller tråden nivå! Tackar till alla som hjälper till med detta genom att skriva bra inlägg.
Jag har en fråga, jag tidigare alltid använt supra ply 3,4/s som billighets kabel till basen, nu har jag en annan men är det någon som jämfört supran och EKK i basområdet?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/08 :  13:25:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message

quote Per-G Jeppsson:
--------------------------------------------------------------------------------
Skulle Stingray's inlägg vara mindre värt eftersom han endast hunnit med 52 inlägg?

Att utgå från antalet inlägg är väl en ganska lös utgångspunkt när man ska värdera inlägg, eller?..
--------------------------------------------------------------------------------


quote Fbk:
--------------------------------------------------------------------------------

Exakt, det var det som jag menade när jag tidigare i denna tråd undrade om varför nervärderande inlägg ifrån KK. Att värdera inlägg utifrån hur många en medlem har på forumet är mycket konstigt eller hur?
--------------------------------------------------------------------------------

Det där har kommenterats redan på korrekt sätt.

a) Det var ett inlägg med en uppenbarlig sarkasmisk underton då jag likt moderatorerna reagerade över det vårdslösa användandet av forumet.

b) Det kunde vara en förklaring att trådskaparen skrivit instingtivt helt utan medvetenhet om tidigare diskussioner om just kablar (baserat på antalet inlägg). Som Per-G Jeppson nämner är det underliggt, men just kablar verkar det inte kunna diskuteras rationellt kring. Eftersom han troligen är relativt ny här tyckte jag, precis som moderatorn Mayday att vi skulle ge honom en chans att nyansera sig innan det blir ytterliggare en pajkastning utan rationellt beteende.

Är det tydligare nu?

Nu en motfråga till Fbk,
Vad tillför det trådämnet att du två (2) gånger kommenterar samma inlägg av mig? Vad fick du sagt i ditt andra inlägg med samma innebörd som inte gick fram i det första?

Letade du efter nått att klaga på eftersom du verkar så ivrig att dryfta dina reaktioner på nytt när någon annan frågar på ett nyanserat sätt. Det andra inlägget är, om än mer nyanserat (det första är oförskämt) - en återupprepning som inte tillför diskussionen någonting. Har du reflekterat över ditt eget beteende i tråden? Det liknar lite sandlådementalitet: "nu är vi två så låt oss ta den jäkeln", eller "titta jag tyckte precis likadant som du Per-G Jeppsson, har du sett det?" Faktum är att du verkligen beter dig lite illa. Vill du nått mer i den här frågan så ta det via PM - känns rätt meningslöst med fler återupprepningar.

Tillbaka till ämnet:

Vad gäller själva trådämnet, så kan jag bara säga att om kabeln ifråga inte passade för dig så är det ju kanon att du fick den gratis. Jag kan förstå frustrationen när man har förhoppningar och de grusas - som i ditt fall. Man har ju alltid skarpa förväntningar när man testar något och förväntar sig stora och tydliga förändringar/förbättringar. Det gäller alltså att ta det lite coolt med bedömningarna.

Att dra slutsatser frö fort är jag nog inte ensam om Jag har konstruerat högtalare som varit olyssningsbara och som jag låtit syrran få. Efter nån månad har elementen ändrat karaktör och mina beräkningar fallit på plats. Då man inte hört dem spelas under tiden blir man slåeende förvånad över fröändringarna.

Mitt tips är att ta det lugnt med bedömningarna. Låt den sitta i och se hur du ser på det efter några veckor - minst. Det enda du kan förlora är ju lite tid då de var gratis. Har du samma syn senare kan du ju bara slänga dem.

Och du - du har väl kontakterat ordentligt? Inge kabel blir bättre än dess kontaktpunkter tillåter..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/08 :  13:29:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Jag har en fråga, jag tidigare alltid använt supra ply 3,4/s som billighets kabel till basen, nu har jag en annan men är det någon som jämfört supran och EKK i basområdet?
Det bör inte bli någon skillnad alls förutsatt att längderna håller sig någorlunda korta och du inte jämför med 4x2,5kvmm EKK (ger ju lite mindre resistans/induktans om den är flätad).

Supran är ju en smidig EKK med nära nog identiska egenskaper. Jag använder Supra Ply för jag tycker EKK är lite bökig - minst sagt. Men då får man ju betala mer än 10ggr mer för kabeln också...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/08 :  13:50:58  Show Profile Send FBK a Private Message
Du är för lustig KK.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/07/08 14:07:44
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:04:51  Show Profile Send marens a Private Message
Just kontakteringen kan vara kritiskt för EKK och andra stela kablar iom att de lätt glappar eller hoppar ur kontakterna om de skruvas fast. En annan möjlig kabelrelaterad förklaring är om du har en förstärkare som är väldigt känslig för kapacitans.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:05:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
FBK och Kaffekoppen

Återgå till att diskutera EKK, istället för varandras inlägg som är OT.

OT'n står jag för

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:24:53  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Du är för lustig KK.


§.9 Påhopp

Att skriva om en person i nedsättande ordalag tolereras
inte, oavsett om det gäller en medlem på HiFiForum.nu eller ej.
§.9.1 Påhopp - personliga
Ett publikt forum är fel ställe. Gör upp per
mail, PM eller telefon.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:34:09  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Då löser ni era bekymmer via PM nu då, så fortsätter tråden utan tråkigheter.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:51:42  Show Profile Send Marc a Private Message
Det här måste vara den flummigaste tråden hittils i år.

Väntar fortfarande på att trådskaparen ska visa något som helst intresse av att förklara syftet med tråden och varför han bara slänger ur sig något provocerande utan att förklara.

Eller är det en babbel-babbel-nu diskuterar vi nåt-tidsfördriv-tråd? Det verkar som det och det kan ju iofs också vara kul.

"EKK vilken skitkabel till Hi Fi" vilken skittråd till HiFi-forum.

Den meningen säger allt.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000