HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begagnade CD tips, tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  18:02:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Min gode vän vill ha tillbaka sin NAD S500i som tjänstgjort med den äran under ett år hemma hos mig.

Jag behöver alltså leta en CD spelare och det mest logiska vore väl att hitta en S500i att ersätta den med, men som vanligt vill man ju vidga vyerna och kanske byta upp sig ett par hack!

Därför söker jag med ljus och lykta efter en beg. CD för max 10k spänn som har ett dynamiskt och rappt ljud med solid botten och krispig diskant!

Vad ska jag sikta på? Hur gammal CD törs man köpa över huvud taget och vad får man för sina 5-10k i dagsläget?

Har lyssnat en del på äldre Meridian CD och gillat ljudet, men de är svåra och hitta och jag har noll koll på priser eller prestanda på dem.

Hur långt tillbaka i tiden kan man gå utan att man tappar ljudkvalitet? Ska man kanske t.o.m satsa på en ny maskin för samma pengar och få samma prestanda? Nu har ju CD spelarna stagnerat i utveckling de senaste åren, så det mest kritiska är hur de gamla high-end spelarna står sig idag? Typ en äldre Krell, Meridian osv...

Kom med förslag, allt beaktas!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/06 :  18:05:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Begagnad Cayin CDT-17A, oerhört mkt ljud för pengarna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  18:08:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Har sneglat åt Kina ett par gånger och den spelaren du nämner verkar vara ruskigt komptetent! Snygg dessutom! Brukar väl inte direkt drälla med dem på annonsmarknaden dock?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/06 :  19:18:51  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Den Cayinen är väldigt trevlig. Jag föredrog dock Opera 2.2 i min dåvarande uppsättning.
Om du kan sträcka lite på budget så tycker jag att du ska lyssna på Audionet ART v2.
Eller varför inte en enklare spelare och en Benchmark Dac1?

Lycka till med jakten!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:38:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Eller någon av Sony`s modeeller, CDP-XA 5 ES, CDP-XA 50 ES, CDP-XA30ES, eller XA 555 ES och en bra separat DAC som DAC1, Stello DA100 eller Harmony design DA9. De flesta av dessa kombinationer har jag testat med lyckat resultat. Kör för tillfället själv med Sony CDP-XA 5 ES och Stello DA100.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

wulfman77
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:57:58  Show Profile Send wulfman77 a Private Message
Varför inte krell nu när du är inne på det spåret.
samma stil på grejorna är ju inte helt fel det heller.
mvh magnus

Tänk på alla som är fast i hifi-träsket...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:24:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen! Ja, separat DAC är ett hett alternativ och då gärna Harmonys DAC som jag sneglat på. Finns ju möjlighet att skräddarsy ljudet på ett helt annat sätt då.

Transport modell pansarvagn lär ju inte vara så svårt att hitta. TEAC VRDS av nån sort har man ju sneglat på ett par ggr och även Sonys och Pioneers tungviktare. Men sen blir ju den lösningen antagligen mer än 10k när man räknar in vettig digitalkabel också.

Wulfman77 -> Några tips på vettiga Krell-CD som inte kostar as och som låter bra?

Klart snyggt med samma design på prylarna! Ska försöka hitta ett Krell försteg vad det lider också från samma serie som slutsteget, men de växer inte på träd utanför balkongen direkt..

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2007/07/07 :  15:52:01  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Om du är intresserad kan du få prova min Wadia 830 från 2000, själv är jag mycket förtjust i Wadia och funderar för tillfället på att uppgradera till en större modell.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/07 :  17:07:34  Show Profile Send OcA a Private Message
mmx 2 -> Finns var och pris? PM'a med lite info!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

nussse
Starting Member

2 Posts

Posted - 2007/07/07 :  17:39:22  Show Profile  Visit nussse's Homepage Send nussse a Private Message
Tror knappast jag kvalar mig in bland er superHiFi-nördar (:D) men en sony scd xb940 är inte helt fel. Klarar dessutom sacd om än bara i sterio. Ända nackdelen är att dem behöver chippas för att spela brända skivor. Inget stort problem dock om man är trogen kund hos skivhandlaren. Billig är den dessutom.

Arbetslivet är skrämmande. Efter åratals gymnasiestudier och universitetsstudier plus arbetslivserfarenhet blir du placerad vid ett skrivbord framför en sådan där liten maskin som är smartare än du.
P. Munroe
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/14 :  00:03:08  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Jag letar också efter en cd-spelare. I mitt fall skall den användas som transport till min Benchmark.
De som känns mest intressanta är Sony och Teac. Vill ha ett stabilt verk med bra användarergonomi. Är trött på min pioneer-dvd.
Vad bör en Teac T1 kosta? Finns det några kända problem med dem?

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/14 :  06:18:24  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Den T1:an som ligger ute har ett rätt bra pris.

Förövrigt kvalar jag också in i topicen. Men en bra transport är inte plättlätt att hitta.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/07/14 :  11:33:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Begagnad Primare D30.2, jag är nöjd.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/07/14 :  13:44:05  Show Profile Send Jimmy a Private Message
jag vill ge ett varnings ord till audio net v2!!

den är känslig på brända skivor..
har haft en som lät jätte bra men ej tog brända skivor vilket gjorde att jag sålde den..

bra luft 3d bra bas snabb tight djup ja precis allt var nästan bra..
bra utplacringar av instrument..

ångrar mig lite.. fast opera audio consolance tar alla skivor utom cd-rw. ljudet är helt okej.
rör cd med lite värme.




tips bladius cd fix måste klara av dina krav

mhv
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/07/14 :  21:35:35  Show Profile Send pak a Private Message
gå för wadian!
köpte själv en 850 för ett par månader sen,och jag trodde inte mina öron!
trodde i min enfald att min hd-moddade matantz va bra nog i min anläggning,men där fick jag så jag teg minsann.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000