HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Multi Maskin
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/06 :  11:15:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Har börjat fundera på en multispelare av bättre sort. Skall användas främst till SACD samt lite filmtittande. Har sett lite olika apparater ute. Kan tänka mig betala max 10-13 begagnat eller nytt.

Vilka spelare är okej? Gärna egna erfarenheter och tips


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:07:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Såg en Lexicon RT-10 på HifiMagasinet i går. Tar emot att tipsa om den så jag var sugen själv. Hur som helst kan den vara en multimaskin som heter duga. Vet inte om den är kvar...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:47:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Pioneer,s multispelare kan jag rekommendera.Är förmodligen inte så särskilt dyra vare sig begagnat eller nya.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:50:06  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kanske en DVD med extern DAC
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/06 :  14:18:24  Show Profile Send svejk a Private Message
Såg också Lexicon apparaten. Kollade Audiogon fanns sådana för 1000-1200$ Har nu en Pioneer 565 Att hänga på ytterligare en dac känns lite för mycket lådor Min License Teac combo stannar är väldigt förtjust i den. Har fått känslan att multispelare rasar ordentligt i pris. Chansen att hitta något vettigt verkar stor.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/06 :  14:38:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Men en DAC till en DVD-spelare verkar inte vara någon bra idé. Jag brukar bara spela DVD-A och SACD på min Pioneer. Det tar alldeles för lång tid att ladda en vanlig CD i en sådan maskin. För det har jag en speciell CD-spelare med en separat DAC. Kan man överhuvudtaget spela av en DVD-A eller en SACD, digitalt utan att använda spelarens inbyggda DAC.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/06 :  15:15:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker förövrigt att SACD är ett format som endast är en bättre cd, medans DVD Audio är det format som skiljer ut sig som klart bättre än cd.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:38:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Det där har vi hört förrut. Det är bara så att DVD-Audio lever en tynande tillvaro medans SACD säkerligen kommer att överleva. Teoretiskt så är DVD-A ett bättre format men vem hör bruset som ökar uppemot 40KHz. Faktum är också att de flesta skivorna som idag spelas in är just DSD. Vi kan träta om det hur mycket som helst men till syvende och sist så är det ändå de stora multisarna som bestämmer hur vi ska ha det. Jag för min del är ändå glad för att vi äntligen har fått ett Quadrafoniskt system som är helt okey till skillnad mot de tre som gällde på vinyl i början av 70-talet. Det värsta som möjligen kan hända nu är att man börjar släpper musikskivor som är snålkodade. Det är nu tur att både Dolby och DTS utvecklat förlustfria 5.1 system för DVD.
SACD är ett helt annat format än CD. Medans DVD-Audio är en upphotad CD eftersom skillnaden ligger i den högre samplingsfrekvensen och lite fler bitar.

Edited by - gcs on 2007/07/06 17:41:50
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:52:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Finns ju en Denon DVD till salu på forumet.. Den är riktigt fin! Har fått goda vitsord i pressen. Väldigt dynamsikt och rappt ljud i den tycker jag... Tar väl alla typer av format skulle jag tro... Kolla säljesforumet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/06 :  19:35:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Tror SACD överlever som format ialla ett tag framöver. MerOmer gamla plattor kommer ju ut. Dvd Audio verkar det värre med.

Denon, tja är säkerligen klart vettigt. Är lite löjlig med grejer vill ha någon form av känsla för grejerna jag skall leva med. Korkat yepp men så funkar jag


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:29:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Svejk -> Denon kanske inte är världens sexigaste maskin, men bra är den iaf...

Vet inte om det finns så många "roliga" multimaskiner, de flesta är ju mer eller mindre industridesign av sorten. Skulle väl vara om man ger sig in på lite mer exotiska märken, men då kanske priset drar iväg?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/07 :  23:42:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
SACD är ett helt annat format än CD. Medans DVD-Audio är en upphotad CD eftersom skillnaden ligger i den högre samplingsfrekvensen och lite fler bitar.

Är det inte i själva verket precis tvärt om?Dvs Att SACD är en 1-bits signal som man samplat upp ett stort antal gånger medans DVD Audio bygger på 24 bitarsljud vilket visar sig klart bättre. Men som sagt jag kan ju ha fel. Det är just det att ett, som jag upplever det, sämre format verkar gå bättre än ett bättre som stör mig när det gäller dessa format.

Jag vet mycket väl att vi diskuterat detta flertalet gånger men det kan ju vara en del nya som kan vara intresserade... Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/07/07 23:45:09
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:51:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Har inte någon DVD-Audio har inte testat någon. Är mycket möjligt att dessa har mer potential än SACD. Tror jag hörde ett resonemang av en kunnig person när dessa format kom han förespråkade DVD-Audio. Tyvärr är det inte första gången vi konsumenter blir blåsta på mediaformat. Både Beta och i synnerhet Video 2000 var välan bättre än VHS.

Någon som testat SACD DVD-Audio och CD mot varandra i en multispelare?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/08 :  15:47:19  Show Profile Send FBK a Private Message
T+A har någon SACD modell som ska vara bra enligt tester, men det är ju inte någon DVD-spelare och det kanske är ett måste för din del Svejk?Du kanske vill ha allt i en låda, det är ju inte alltid så kul med fler lådor än nödvändigt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/08 :  16:34:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom jag testat dessa format både hemma hos en bekant som har en optimerad spelare avsedda för SACD där vi ju dock inte kunde testa mot DVD Audio. Men jag har testat med min förra spelare, en Pioneer Dv-747 A och en Bladelius Gondul M samt nu med min nuvarande Bladelius Gondul nivå 3 och detta har jag gjort flertalet gånger och även haft vänner från bl a Hififorum här där jag demonstrerat formaten mot varandra, och utfallet alltid blivit detsamma så tycker jag mig ha på fötterna i mina tyckanden om formaten.

Men dock SACD är klart bättre än cd, det är ingen match. MvhKristofer
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/07/08 :  16:37:58  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Whiskyman


Har du jämfört Gondul M och Nivå3 mot varandra något?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/08 :  17:20:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det kan jag dock inte göra mer än hur jag upplever ljudet från dem i minnet och då är de väldigt lika än så länge. Vi får se hur det låter när min Gondul 3:a är mer inspelad.

Då borde jag kunna ge ett bättre utlåtande.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/07/08 17:22:03
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/08 :  20:54:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Wiskyman skriver:
quote:
Är det inte i själva verket precis tvärt om?Dvs Att SACD är en 1-bits signal som man samplat upp ett stort antal gånger medans DVD Audio bygger på 24 bitarsljud vilket visar sig klart bättre.

Jo men visst är det så att SACD är samma sak som DSD och som är ett 1 bitars system där man samplar upp singalen till över 2MHz. DVD-Audio är samma teknik som en CD, alltså PCM. Skillnaden är att man höjer samplingsfrekvensen till 88,2KHz eller högre och med 24bitar. Någon hörbar skillnad tror jag knappast finns eftersom mellan dom olika teknikerna även om vissa vill påstå det. Tekniskt så är DVD-Audio bättre eftersom den övre gränsfrekvensen (44KHz) blir tämligen distorsionsfri och båda teknikerna medger 24bitars ordlängd. Men som sagt, vem hör något över 20KHz?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/08 :  22:46:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har i dag testat min Bladelius Gondul 3 Mk2 i DVD Audioformatet för att höra hur jag upplever skillnaden mellan denna och den Bladelius Gondul M som jag testade innan och jag tycker min låter bättre.


Detta kan ju bero på att det är en Mk2, men jag vet ej, dock borde det ju vara skillnad eftersom det skiljer ju ändå en del pengar mellan dem. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/08 :  22:53:31  Show Profile Send svejk a Private Message
Någon som testat SACD DVD-Audio och CD mot varandra i en multispelare?

Det jag undrade med denna fråga, samma platta i alla 3 format i samma maskin. Vore intressant och tämligen enkelt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/08 :  23:03:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det har jag också gjort.I annat fall så vore ju testet som jag ser det vara ganska meningslöst.Dock så visar det sig att det är svårt att hitta precis samma inspelning på alla formaten.

Men det har visat sig ha liten betydelse eftersom skillnaderna är så stora ändå som jag upplever det i varje fall.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000