HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förmodligen en redan beprövad metod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/07/02 :  22:39:13  Show Profile Send garmen a Private Message
satt och kikade här på sidan och såg att akkelis säljer kabellyftare från xindak, vid närmare kikande så tyckte jag dom var väldigt lika ett par gummimellanlägg som jag använde på min gamla toyota corolla, (man stoppade in dom i fjädringen så ett det skulle styva upp lite) en gång i tiden när den levde och frodades.

Kan det vara så att dessa gummimellanläggen fungerar lika bra om inte ännu bättre par från xindak ? förhoppningsvis så smakar det bättre med 29 kr plus frakt istället för 20 x så mycket.

det får nog bli så att jag beställer hem 6 st. det är ju inte så dom kostar skjortan. jag kommer ju får bort en del damm när jag får upp kablarna en liten bit ovanför golvet.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/03 :  00:06:27  Show Profile Send OcA a Private Message
En stilla undran från en som inte läst vare sig fysik eller annat på högre nivå en lekskolan:

-Varför skulle ljudet bli bättre om man lyfter upp kabeln från golvet och dämpar med gummikloss?

Kanske inte garmen har svar på, men nån annan kanske har koll?

Som sagt, billiga tweaks är jag alltid vän av, så jag köper gärna gummiklossar om det skulle ge ett lyft (sic!)

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/07/03 :  07:34:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag har visserligen läst fysik på gymnasienivå men jag fattar heller inte vad kabellyftare skulle tänkas göra för nytta. Möjligen kan dom förenkla städningen om dom är tillräckligt höga så dammsugarmunstycket kommer under kablarna. För detta ändamål kan man använda toapappersbobiner, skitbilligt tweak;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/03 :  07:44:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är visst skillnad mellan dem som lyssnar på musik och dom som lyssnar på kablar...


Interestingly, the New Scientists recently commented on the London Heathrow Hi Fi Show (2004), saying that among the cables selling for up to £30,000 for 6 metres, they found Quad demonstrating their latest speakers to great enthusiasm. The orange cable to the speakers looked oddly familiar. When asked about it, Tony Faulkner, the recording engineer demonstrating them (who'd used the speakers as monitors while recording Saint-Saen's complete works for piano & orchestra, Gramophone's Record of the Year), said of the cables:

"Yes, they would look familiar if you have a garden. Before the show opened we went over the road to the DIY superstore and bought one of those £20 extension leads that Black & Decker sells for electric hedge-cutters. They are made from good, thick copper wire, look nice and sound good to me. The show's been running for three days and no one in the audience has noticed..." - New Scientist Magazine

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/07/03 :  09:53:02  Show Profile Send garmen a Private Message
läst det någonstans att det kunde elektromagnetiska störningar och att man skulle slippa det ifall man fick upp kablen från golvet. jag har inte den blekast, men som sagt för 29 spänn för 6 st så är jag faktist villig att pröva.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/03 :  10:18:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har haft sk kabelhållare en gång i forntiden, verkan är marginell om ens existerande. Tycker man det ser fräckt ut ska man väl prova för då tycker man nog det låter bättre. Jag säger varken bu eller bä, tycker gott man kan prova, exprimentlusta är bra för hifiintresset.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/03 :  10:44:05  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Har aldrig provat så om det låter bättre eller inte har jag ingen aning om,
men allt som underlättar städningen är ju positivt .
Eventuell ljudförbättring får väl ses som en välkommen bonus
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/07/03 :  11:00:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kabellyftare till rätt pris, vilket bra tips. Perfekt för dammsugning och sen ser det ju fräckt ut och fångar besökarens uppmärksamhet så man får många partyhistorier att dra
Kan kompletteras med en gummisnodd för extra dämpande upphängning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/03 :  11:14:29  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag noterade också ett par liknande gummimellanlägg på biltema sist jag var där
6st 29.90:-

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=76436

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2007/07/03 11:16:57
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/07/03 :  11:14:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skulle väll vara att det samlas mindre damm kring kablarna och det blir lättare att städa.

Kablar har väll en tendens att skapa statisk elektisitet och attrahera damm.. Om det även medför ljudmässiga skillnader vetifan.

Vilket golv är isåfall mest illa för kabeln att ligga på borde vara en avgörande faktor i resonemanget?
Heltäckningsmatta? gummimatta? sten- eller trägolv?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/03 :  12:23:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Stig Carlsson använde på sin tid någon form av mellanlägg för högtalarkablarna. Det uppdagades så småningom att orsaken var att lyfta kablarna så att en golfboll kunde passera under dem, och på så sätt öka ytan på vilken Stig kunde träna puttar...








Gick ni på den?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/08 :  17:49:07  Show Profile Send Stingray a Private Message
Det är för att undvika att golvet blir dielektrikum. Skillnaden borde bli störst på kablar med tunn isolering. Jag har provat på mina kablar, men märkte ingen skillnad. Dom som inte är hi- fi intresserade blir i alla fall nyfikna på vad det är för något.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000