HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nuvistor RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/04 :  14:44:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har lekt med en variant på 2-nuvistor RIAA med IEC-basavskärning. Fick inte min uträknade kurva att stämma. Istället körde jag "trial-and-error" i Spice. Blir inte klok på detta, börjar misstänka mitt Spice-program:



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/07/04 :  23:07:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Dina strömgeneratorer, hur är de funtade? Vilken impedans drivs RIAA nätet med? 220 k + vaddå?

BTW: Min hemstad är Eskilstuna, Långbergsgatan

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/07/04 23:09:03
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/04 :  23:39:19  Show Profile Send time a Private Message
Ja, hur ser strömgeneratorerna ut ? Jag valde att lägga 1,2V cellen direkt på katoden eftersom den då får laddning, din 10k pot kommer raskt tömma den på ström ? Jag har sett att kurvorna ser illa ut men det låter bra, har sett en liknande lösning på en Counterpoint RIAA en gång i MJ.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/04 :  23:40:56  Show Profile Send time a Private Message
Hur ser kurvorna ut vid de nivåer vi rör oss i egentligen ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2007/07/05 :  01:06:50  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Bygg IRL å se vart du hamnar. Nuvvissar är inte lika känsliga som trisser. Om du är "hemma" på teorin så är det bara att sänka spänningarna å labba.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/05 :  08:42:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
Yo Imperial, vad är IRL? In Real Life? Inte intressant att bygga då jag tycker att det är helt fel med stora serieresistanser i signalvägen. Har byggt andra av denna typ förr.

Dessutom som en parafras på det en del säger till kvinnfolk: Tänk först och tala sen!
För DIY:ers: Konstruera först och bygg sen,!

Bara en idé för mod av Bosses RIAA (nu är jag där igen och tafsar på auktoriteter) med tanke på Time som har fel arbetspunkter i sin pga NiCd på katoden. Bygger nu LCR, IRL i en annan tråd.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/05 09:25:23
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/05 :  08:57:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
Per Anders: Har räknat lite mer och inser att teori och praktik stämmer. CCS av Fet-typ med 4V fall. Det finns läge för "Haj-Faj Get Together" i E-tuna snart.

Time: Använd i så fall ett större batteri av något slag , 10k och 1,2V är 0,12mA. Här slipper man skicka signalen genom batteriet(är ett sådant helt linjärt?)!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/05 09:26:57
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/05 :  11:36:18  Show Profile Send time a Private Message
De har iaf låg serieresistans men linjära vet jag inte... det låter bra men det kanske blir ännu bättre med rätt arbetspunkt.
Här gäller det att komma på bra idéer, för mig blev Bosses RIAA en öronöppnare och den är verkligt kul att lyssna på, vi har gjort små modifieringar för att få bättre bas.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:02:43  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Irl åsså friskt kopplat hälften brunnet

Det är sant. Det är bra att ha en vettig lösning att utgå ifrån.

I slutändan ska man ju ändå lyssna via det man byggt.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/05 :  22:11:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har oxå tafsat på auktoriteter
Men jag tycker att batteriet direkt på katoden låter utmärkt.
Sen har jag mindre koll på teorier och arbetspunkter.
En annan höjdpunkt var när vi testade fullständig batteridrift med 20st 9 voltsamt en 12v till glöden,då var det tyst i bakgrunden vill jag lova

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/06 :  00:13:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Edit i hela texten pga av att jag gjorde några små misstag igår:

Tråkigt nog verkar 6CW4 vara av variabel u/gm-typ. Inte det mest optimala för audio. Jag vet också att arbetspunkterna i Bosses RIAA tagits i stort sett rakt av från Ampexs mikrofonsteg.

Gör så här så här:

Förutsätter 180V matningsspänning.

Behåll NiCdn och ersätt anodmotståndet på utgångsröret med en CCS på från 5mA(från 1,5mA). Då händer följande:

Max ut ökar från 34V till strax under 50V.

Distorsionen minskar från över 0,2% vid 1V(nominell utnivå) ut till en bit under 0,1% beroende på större symmetri vid klippning.

Denna lilla förändring innebär att RIAAn blir mindre känslig för last samt att det kommer att bli lite mer fart pga högre branthet.

En sänkning av anodspänningen till 175V ger dessutom bättre klippning, men 180V ligger nog inom spridningen bland 6CW4:orna som inte är särskilt jämna.

Om vi istället nöjer oss med 34V ut så ligger den optimala arbetspunkten med 5mA CCS vid -0,75V bias och 130V matning med ytterligare en halvering av förvrängningen och i stort sett helt symmetrisk klippning .

Om maximalt utsving(50V) och symmetrisk klippning önskas ligger det med 5mA CCS på 1,25V bias och förvrängningen blir strax över 0,1% vid 1V, även detta är troligtvis inom spridningen för 6CW4.

Mao är 1,2V NiCd vettigt med bef. B+ och 5mA CCS.

Tog nu på morgonen fram den optimala arbetspunkten med 180V B+, NiCd, och CCS: CCS 6mA ger 48Vrms vid symmetrisk klippning och minimal dist..

En katodföljare bör också hängas på så att steget blir last-okänsligt! I annat fall måste arbetspunkten justeras med utgångspunkt från efterföljande stegs inimpedans!!

Om det låter bättre får ett blindtest med original resp. ombyggd visa!

Detta framtaget med Ua/Ia-digrammet för 6CW4 och min www.revintage.se/triodecalc.xls.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/06 08:25:09
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/06 :  07:55:27  Show Profile Send time a Private Message
Har tänkt på det men har dåliga erfarenheter av CCs, det låter inte riktigt som man vill, det blir lite transistorljud ...
Jag har inte provat i just Nuvistorsteget, kanske skulle göra det...
Nu kanske det är skillnad på olika ccs också ? vad har du tänkt på för modell ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/06 :  08:19:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Machmats enkla är helt OK.

Att inte CCS låtit bra kan bero på att du glömt att justera så att du får samma arbetspunkt som innan: Den hamnar inte alls på samma ställe som med anodmotstånd om man bara byter rakt av!

Återigen måste man konsultera UaIa-krvorna. Med CCS blir AC-loadline en horisontell linje vid vald ström. Den kommer sen att få en lutning som enbart beror på efterföljande stegs inimpedans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/06 08:27:19
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/06 :  13:52:19  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har ett rör med DN 2540 så det kanske är läge att klura på hur jag ställer dom på 5ma
I mitt försteg har jag DN 2540 på 417 röret och dom har Bernt justerat in så dom var bara att löda in

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/06 :  14:35:01  Show Profile Send time a Private Message
Letade hos Machmat men hittade den inte ?
Jag har inte glömt justera arbetspunkterna men det är olika med olika rör. Har aldrig gjort någon jätteresearch av saken utan det är bara något som jag tycker går igen. Allt givetvis enligt ett personligt tyckande..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/06 :  15:27:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
Maila ett schema på DN2540-kopplingen så ska jag ge dig anvisningar.
Machmat CCS döljer sig under "sales" knappen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/06 :  23:28:43  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Machmat ccs
http://www.machmat.com/sales/kits/index.htm
Trevlig kille som jag handlat lite av.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000