HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Intressant produkt: RGC-24 Ground Conditioner.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:52:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vi kommer hamna snett här. Det får räcka med att jag är tveksam grunder hämtade ur ellära/signallära
och att jag inte förstår det som jag anser bryter mot vetenskapliga grunder.

Det är en akilleshäl jag som tekniker bär med mig och det är jag medveten om. Därför vill jag inte testa
produkten själv om jag inte kan göra det på ett adekvat sätt där min förförståelse inte kan spela ett spratt.

Hoppas det räcker så.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:57:29  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Jag har inte en tillräckligt väl fungerande anläggning nu för att kunna göra produkten rättvisa.

Så är det nog för de flesta av oss, vi har anläggningar som har defekter som maskerar de förbättringar som en produkt kan åstadkomma. Sen finns ju motsatsen också, att anläggningen är så bra att den inte "svarar" på produkten. (En tredje variant är att produkten är en bluff, ganska sällsynt enligt min uppfattning, det finns nog oftast en och annan anläggning som svarar positivt på en produkt, t.ex. denna.)

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  21:02:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det jag menade är ju att en produkt skall testas där det finns möjlighet att märka påverkan. Jag har nog i dagsläget hififorums minst lämpasde omgivning att
göra slutsatser i :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/06 :  21:08:54  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Det jag menade är ju att en produkt skall testas där det finns möjlighet att märka påverkan.

Japp, helt rätt. Min point är att resultatet ofta inte är tillämpbart i egna anläggningen då förutsättningarna är annorlunda där. Är det en rimligt billig produkt så är det till att chansa och testa och eventuellt sälja vidare med viss förlust, är den dyrare så är det idé att försöka få låna eller handla på öppet köp, som gardering om egna anläggningen inte "svarar" på önskat sätt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2007/07/06 :  21:37:14  Show Profile Send kme a Private Message
Det handlar om hur nyfiken man är och om man vill ha ett avgörande svar. Då är svaret, undersök om någon på forumet har produkten samt fråga om man får göra ett hembesök, sen är det frågan, hur stor är tröskeln och hur man övervinner den? Sammanfattningsvis är det ens personliga inställning som avgör om man vill och hur vetgirig man är och ett öppet sinne som spelar en avgörande roll, om inte, så kanske man har drabbas av permafrost och då har man stagnerat!

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2007/07/06 22:08:18
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/07/06 :  21:58:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag ser i min fysiklära att detta är något som kanske kan vara något som fungerar och är nyfiken nog att testa i min anläggning.
Jag har en bra och ren jord, men detta kan vara något som kanske ger en ännu renare jord. Ett sätt att få bästa möjliga jord hade varit med ett jordspett, men det fungerar inte så bra här där jag bor. Jag testade detta med ett kortslutningstest, men jag nådde inte längre än att få 5,5 Ampere med fasen mot jordspettet och då är det inte tillräckligt för att ersätta befintlig inkommande jord.
Detta pga. av att min gräsmatta är omgiven av granit som är en dålig ledare.
Men det kanske kan ge en del i välljludet med denna grunka???
Detta skall testas!!!

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2007/07/06 :  22:14:20  Show Profile Send kme a Private Message
Jorma, du har helt rätt intällning, riktigt trevligt att du dök upp!

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2007/07/06 22:19:06
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/06 :  22:23:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Är också nyfiken på hur denna apparat fungerar, och vad den gör..

Ser fram mot både tester och enskilda erfarenheter...

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/06 :  22:48:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Kul grej. Hoppas den funkar även om den inte håller vad som utlovas är det okej. Framåtskridande och utveckling är att gå utanför de vanliga banorna , var skulle denna hobby befinna sig då? Rullbandare?. Eftersom jag är oerhört obegåvad när det gäller det tekniska vet jag inte om det är nytänk eller ej.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/10 :  10:27:15  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag tillhör den grupp inom hifi´n som inte gillar att tro saker. inte heller att läsa vad andra tekniskt sett tror sig veta. Samt mest grundat på endast en reklamtext eller liknande.


Så efter "tro-tanke-ordbyten" jag sett så sändes ett PM iväg.. Och.. jag har i stället bett att få låna en sådan här "mojäng" efter ha sett "diskutioner" där i alla fall jag blev MYCKET nyfiken... Är det skräp eller är det????

Ja det är frågan det..Jag har nu fått den samt kopplat in den. Och jag kan inte säga direkt "allt" nu eftersom jag inte gjort några grundliga lyssningar.

men nog verkar denna mojäng göra "något" allt.. Och det första intrycket är nog att detta "något" är klart hörbart..

NÅGOT sker utan minsta tvekan HÄR i alla fall..

men men. Jag återkommer med mer i en egen tråd här på forumet..Samt lite bilder samtidigt vilket var ett tag sedan jag hade här i en egen tråd. Så jag hoppas nivån kommer hållas på en bra diskutionsnivå eftersom jag har noll att stå för. men jag skall ändå försöka ge en bild av vad hos mig händer med den rätt "dåliga ström" jag har här i mitt gamla hus med gamla ledningar och eländes elände då denna grej kopplas in....Dessutom ojordat överallt..


Det var rätt spännande detta kan erkännas då jag har stora tveksamheter inom mig mot "konstiga saker" man fattar noll av..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/10 10:42:42
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:49:53  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
mayro: Jag väntar spänt på att få höra vad du kommer fram till. Men det verkar ju onekligen lovande att den i varje fall gör nånting! Och utan jordade uttag och med gammla sladdar i väggarna så har du ju bästa möjliga förutsättningar att kunna se om ett jordfilter fungerar.

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/10 :  21:29:15  Show Profile Send mayro a Private Message

Du bör i alla fall inte ta bort denna grej ännu från hyllorna som du lovade.. Och jag tror inte du behöver ändra detta senare heller..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/11 :  23:40:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har också ojordade uttag och trodde därför, oteknisk som jag är, att då kan man inte ha några jordproblem och därför inte heller bli hjälpt av en sådan makapär? Är det inte så?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:45:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jordslingor och jordbrum går alldeles utmärkt att få även utan jordat uttag. Beror lite grann på hur makapärerna du har i anläggningen är konstruerade och sitter samman.

/M
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/12 :  23:50:08  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok det visste jag inte men det var ju nyttigt att få reda på. Då skulle det ju finnas en mening med att testa en sån där iallafall.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/07/12 :  23:58:36  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Får jag bara fråga vad "svärta" innebär?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/13 :  09:50:46  Show Profile Send mayro a Private Message


Tystare mellan dom toner som skall finnas där brukar i hifisamanhang kallas "svärta" enligt min erfarenhet..




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/07/14 :  18:36:16  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Marc: Om det ändå vore så enkelt. Visst kan man ha problem med störningar på jorden även om dina produkter är ojordade eller du inte har jordade uttag. När du kopplar ihop en CD-spelare med ett försteg och ett slutsteg så kommer signalkablarnas jordledare att koppla ihop dina produkters olika jordpunkter. Du har då skapat en egen jordpotensial i din anläggning som är flytande dvs den ligger inte still på en fast punkt jämfört med marken utanför ditt fönster. Detta kan ju vara bra (möjligen) eftersom du då inte heller kan få in nya störningar via jordkabeln. Men luftburna störningar som radiovågor och annat kommer att skapa spänningar hos din anläggning eftersom den flyter. Och om det sitter filter på inkommande nätspänningar så kommer de störningarna att delvis sändas till jorden utan möjlighet för dem att dräneras via jorden.

Jag får inte rekomendera detta (då det troligen inte är tillåtet) men jag vet många hifi-intresserade som jordar hela sin anläggning i ett vattenburet element med gott resultat.

En RGC-24 kan säkerligen hjälpa dig och din anläggning då den "suger upp" störningar på höga frekvenser som samlas i din anläggnings jord.

Jag har en liknelse till hur en RGC-24 fungerar, tror jag: Tänk att störningar är som vågor i en vattenyta. Om vattnet är i en begränsad yta med hårda kanter så studsar en våg alltid mot en kant och vänder tillbaka, men minskar inte i styrka. Detta är en anläggning helt utan jord.

Att koppla in en RGC-24 så blir liknelsen som att sätta dit en filt på insidan av kanten. Detta dämpar och suger upp små snabba vågor som slår emot filten. Delar av energin omvandlas då istället till värme.


www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Edited by - Transient Design on 2007/07/15 16:29:27
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2007/07/14 :  18:45:14  Show Profile Send kme a Private Message
Det tycker jag var en utmärkt förklaring, lätt att förstå.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2007/07/14 18:46:04
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:35:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Klart intressant! Ser framemot lite utlåtanden....

Artphotography
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/16 :  19:20:05  Show Profile Send Marc a Private Message
Låter ju vettigt. Om jag förstår rätt innebär det alltså att utan jordat uttag kan man inte få in jordburna störningar, men å andra sidan inte heller få ut luftburna. Så har man luftburna störningar kan denna manick hjälpa till att minska dessa. (?)

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/16 :  19:25:48  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hög resistans brukar vara det sämsta sättet att bli av med störningar. För mig känns det som om den riskerar att agera antenn...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/16 :  20:03:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Borde räknat ut att det finns inga enkla genvägar inom HiFi

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:17:04  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Marc: Jodå, det låter rätt vad du säger. Och om man har jordat system så hjälper den med att även ta bort inkommande jordbundna störningar. Och såvida man inte bor i ett hus inkapslat i kopparplåt så har alla problem med luftburna störningar, mer eller mindre. Och även om ubåtar använder mycket låga frekvenser så är det mesta av dessa störningar på mycket höga frekvenser. Mobiler är ju uppe på GHz (mikovågor) numera. Och där går signalerna nästan bara på ytan av en ledare varför man ofta använder sk vågledare i mobilsändar-master. Fast fördelen (och nackdelen för mobil-täckningen) är att de är ganska lätta att bromsa, de uppför sig nästan som ljus eller röntgen som de är nära släkt med. Att hifi inte är så enkelt är vad som gör det en så intressant utmaning! Jag har haft hifi som mitt stora intresse de senaste 12 åren men anser inte att jag vet allt än.

Kaffekoppen: Hög resistans? Vad menar du då? Vad jag förstår så har den mycket låg resistans på höga frekvenser? Risken att den agerar antenn är mycket liten då (jord-) sladden som förbinder den är skärmad. Men ett annat sätt att se funktionen hos den är att tänka sig en inkapslad och skärmad antenn som sänder störningarna ut i ett mellanliggande medium (mineral och saltblandningen) som omvandlar signalerna till värmeenergi. Har du läst antenn och transmissionsteori? Jag gick bara en militär kurs i 20 veckor på flygvapenskolorna på F14 år 93/94 och minns tyvärr inte allt längre.

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:44:51  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har utprovat denna nu på 4 personer ink mig själv.. samt på två skilda platser. Och att den "fungerar" på något sätt står utan tvivel klart..testning fortsätter...man vill ju ha breda underlag innan man säjer bestämt saker..

Så finns något nära mig boende som jag kan besöka och prova/utvärdera hos/med så skicka ett Pm .. Jag bor straxt utanför Olofström ..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000