HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svensk elkvalitet sämst i Europa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/07/01 :  09:40:39  Show Profile Send Figge a Private Message
Från en artikel i DN söndag den 1/7.
"Varje år förstörs elapparatet för 5 miljarder av dålig el. Att själva strömmen skulle vara av dålig kvalitet är dock okänt för de flesta. Det är också svårt att se vem som bär ansvaret." Från ingressen i artikeln

52,6 % uppger att de drabbats av förstörda elprylar pga. störningar i elnätet.
De rekomenderar att köpa transientskydd för inkommande matning i fasigheten.
"I snitt sker årligen 20 dippar, tillfälliga spänningssäkningar, i varje eluttag. De orsakar till exempel kortslutningar, jordfel och bottnar ofta i åskurladdningar".

Tyvärr hittar jag ingen länk till hela artikeln, för er som vill läsa allt så återstår bara att köpa DN.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2007/07/01 17:42:01

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/01 :  10:26:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Finns redan en tråd om detta: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61620&SearchTerms=el

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:00:40  Show Profile Send Figge a Private Message
Problemet finns kvar ändå, eller? Den artikel jag läste fanns i dagens tidning.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:09:53  Show Profile Send Anton a Private Message
Stämmer det verkligen att elkvaliteten är sämre i Sverige än i övriga europa?
Vad finns det för belägg för det påståendet?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:16:00  Show Profile Send Figge a Private Message
Källan i artikeln är Elforsk som ägs av Svenska Kraftnät och Svenska Energi, forskningen startades för 5 år sedan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:17:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Flyttar tråden till offtopic.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:27:12  Show Profile Send Anton a Private Message
Framgick det vilken elforskrapport de använde?

[edit]
Är det rapport 06:81 så är den intressant och belyser många intressanta aspekter, det är ett delikat problem.

Edited by - Anton on 2007/07/01 11:37:26
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:48:04  Show Profile Send Anton a Private Message
I rapporten står det för övrigt att kostnaderna för spänningsstörningar uppgår till ca 5 miljarder, inte att utrustning går sönder för motsvarande belopp. En viss skillnad.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:57:49  Show Profile Send mayro a Private Message

var inte det här uppe nyss någonstans? Jag är numera så tanklös och minnet ännu sämre än i vanliga fall numera . Men jag tycker mig ha sett detta tidigare...

hmm. läste inte innan jag skrev. Andra hade ju redan markerat det jag nu skrev över


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/01 14:44:03
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:33:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tror att en av anledningarna till att datorer käkar nätdelar är den ojämna elen vi har. Den dag då någon av mina hifi-prylar lämnar in pga elnätet....Ja, då blir jag inte glad(undviker kraftigare ord pga att det inte hör hemma på forumet).

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/01 :  22:38:28  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Kan det här vara något för att komma tillrätta med problemet tro
Ett transientskydd gör så vitt jag förstår inget åt spänningsfallen
dom beskriver.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012572.htm" target="_blank">http://www.elfa.se/elfa-bin/http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012572.htm


Edit: kopiera och klistra in länken i webläsaren

Edited by - DahlbergAudio on 2007/07/01 22:41:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000