HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 lägga till vikt på element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/06/30 :  10:58:37  Show Profile Send kvistarn a Private Message
sitter och kollar på en lagom låda till en sub med peerless 831727 och ser att man kan testa addera vikt i programmet, lägger jag till 20g så får jag till -3db vid ca 35hz, mot 50hz utan extra vikt, nu undrar jag vilka nackdelar det finns med att addera vikt på en bas? fick öka volymen något för att få en rak kurva....
nu var det en sluten låda jag kollade på...

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/30 :  11:22:27  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Känsligheten går ner. Det krävs mer effekt för ett givet ljudtryck.

Men nu undrar jag om programmet kan adera rumsstöd också...

-3db vid 50hz vilket ger -6db vid 25hz låter inte alls fel utan rumsstöd förutsatt att man vill ha en följsam basåtergivning.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/30 :  11:35:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vill du ha smutta lådor så titta på två isobariksubbar på 60L ståendes på IKEA köksben i aluminium , Captita, 11cm. Baselementen monterade under lådan, det som är utanför riktat in i lådan. Det som sitter i är således riktat ut. Ett 75mm basreflexrör på ca 43cm (kan kortas av lite ev för justering av avstämningsfrekvensen) låter du också mynna ut under lådan. Bör ge ett f3 runt 28-29hz och kan passa bra om rummet käkar lite bas.

Nu har jag satt griller nog i ditt huvud :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/01 :  10:35:25  Show Profile Send kvistarn a Private Message
så har byggt 2 slutna nu på 45l, har placerat dem bredvid fronthögtalarna ungefär, dock så blev det ingen extra bas alls i lyssningsposition, i ett hörn i rummet är det dock öronbedövande bas.... idéer om hur man ska placera basarna för bättre resultat?
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:07:19  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej!
Det brukar fungera att placera basen i lyssningspositionen och sen krypa runt i rummet och höra var basen kommer fram bra, och sen placera basen där..
Men det kanske blir svårt med dubbla basar och beroende var delningen mot frontarna ligger ?
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:42:41  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jo den tekniken vet jag om, har provat några gånger men tycker inte den funkat så bra, det är ingen delning mellan frontar och subbar nu, jag har ett aktivt filter för bilbruk egentligen men bara jag får vettig bas så kan jag justera in nivåerna lagom med det...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:29:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
E det inte ARL/JORDAN som har eller har haft en högtalare där man kunde justera vikten på slavbasen?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/01 :  15:29:30  Show Profile Send kvistarn a Private Message
peerless xls hade väl också justerbar vikt på sina slavar? iallafall vet jag att folk limmat på vikt på dem... men nu verkar det som att jag bottnar basarna utan att få ut så mycket ur dom...vet inte vad som händer med mera vikt då?
har placerat dem vid väggen mitt emot frontarna, nu så blev det mycket bättre, dock tycker jag inte de spelar högt alls innan de bottnar? mer dämpull?
jag vill minnas jag läste om att de hade ganska ok slaglängd dessa basar? de ser inte ut att röra sig såå våldsamt mycket...

Edited by - kvistarn on 2007/07/01 15:31:11
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/02 :  16:52:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är väl typ 9mm slaglängd på dem. Frågan är om det är subbas eller discobas du vill ha...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/02 :  19:07:13  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jag vill ha tight bas, de går tillräckligt djupt som dom gör, provade med starwars i dvd.n och det var bra med bas i dom....
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/02 :  19:38:20  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Då är det väl bara att göra två stycken till ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:18:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Händer det nått mer här eller?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/12 :  09:53:24  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jodå... har ytbehandlat dom, och tror jag nöjer mig med 2 st moduler, det låter nu som jag vill, har lyssnat igenom nästan all musik jag har och allt är mycket roligare att lyssna på nu:)
återstår att testa lite mer dämpning i lådorna samt ev lite mer vikt, men tror inte det behövs... hur mycket dämpmaterial brukar man ha i slutna lådor?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:09:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Man kan variera dämpmaterialet i slutna lådor för att få den responsen man vill. Kul att det blev bra.


ps.. två lådor till kan verkligen göra underverk med rumsintegrationen ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000