Author |
Topic |
|
Jolojl
Member
835 Posts |
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 08:13:54
|
Hej
Ser ju ut att kunna bli dyrt om du skall testa många olika frekvenser och då blir det ju ändå ganska grovkorningt. Jag köpte en sådan här
http://www.vidsonix.com/vx3/vx_aud4ind.html
där man kan ändra värden medans man spelar utan att koppla loss.
/Anders |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 11:09:36
|
Hej secanbj!
Det var verkligen en smart liten apparat . Och inte heller så farligt dyr (ca 250 USD). Skall seriöst överväga den, kanske är det en sådan jag skall skaffa! Tack för tips!
Johan |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 15:01:10
|
Joljl nu är du snart inte längre ensam ägeare av hawthorne audio silver iris 15". Jag sitter och väntar på att båten från usa ska anlända i sverige. Paketet är redan 2 veckor försenat :(. För min del börjar jag precis som dig, bara med coaxialen men jag har börjat kolla lite på filter för att intergrera augie. Igår när jag surfade runt lite hinnat jag BD-designs lössningar för deras OB högtalare. Det är dock ett lågpasfilter (om jag förstår rätt) men det kanske går att kombinera med ett högpass i samma konstruktion. Tyvärr är det inga komponentvärden utsatta.
http://www.bd-design.nl/index.html?lang=en-uk&target=d82.html
En liten fråga OT, har du provat med olika vinklar att tilta hötalaren bakåt? Och vad tycker du blir bäst på det avstånd du sitter och lyssnar ifrån? Jag håller på att skissa på baffel typ denna (se bild) men klurar lite på "tilt" vinkeln.
/Niklas |
Edited by - niklasmagnus on 2007/06/07 15:01:43 |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 23:04:15
|
Hej igen secanbj!
Tittade lite extra på den "smarta" apparaten: det verkar ju vara ett perfekt filterverktyg. Men går det att använda som permanent filter tror du? Och blir inte inställningarna helt efter örat (i a f för mig som inte kan översätta elektonikvärden till hz)?
Johan |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 09:47:31
|
Fast då blir det ju lite dyrare för då behövs det ju två. Angående ditt öra, om det låter bra, spelar det någon roll hur det mäter då?
/Anders |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 10:02:47
|
Halloj secanbj!
OK, man behöver en per kanal. Hmm, ja då blir det ju lite dyrare ...
Jag litar på mitt öra, det gör jag, bara det att jag inte riktigt vet var jag skulle börja med inställningarna eftersom jag är helt "rudis" på elektronik ...
Johan
|
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 02:08:20
|
Hej igen Jolojl,
Jag fick tips om Lc-audios aktiva delningsfilter, 2000kr för både höger och vänster kanal. Det verkar mycket intressant. Jag har fått hem mina Silver iris nu jag är nöjd men jag hoppas diskanten släpper lite med tiden och att basen får lite mer liv. Men det är väl 300 timmar bort http://www.lcaudio.com/index.php?page=13
MVH Niklas |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/06/22 : 11:38:11
|
Hallå niklasmagnus!
Tack för länken! Det ser intressant ut! Men kanske lite dyrt? Man måste veta vilken frekvens man vill dela vid verkar det som. Jag vill gärna kunna testa olika delningsfrekvenser. Kommer skaffa mig ett begagnat Behringer 2310. Det har alla funktioner jag behöver (framför allt dela mellan 44 och ca 900 Hz, och fasomvändare) och är inte så fasligt dyrt (ca 700-800 begagnat). Om det låter dåligt kan jag i alla fall testa var jag vill dela och sedan kanske skaffa ett bättre.
Kul med Iris! Var inte orolig, diskanten mjuknar och basen blir mer definierad ... Fick mina Augies häromdagen men har inte kopplat in dem (väntar på försteg). Fina är de, om man kan säga det om ett par element .
Johan |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/06/22 : 19:07:00
|
Vet man inimpedansen på sina slutsteg kan man ju trixa ihop ett lagom passivtsteg med lite kondingar och något motstånd i lagom värde. |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/06/23 : 17:47:59
|
Hej soundbrigade!
quote: Vet man inimpedansen på sina slutsteg kan man ju trixa ihop ett lagom passivtsteg med lite kondingar och något motstånd i lagom värde
Kanske blir så om Behringern inte låter bra! Tack för tips!
Johan |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/07/12 : 10:39:35
|
Jaha, då har jag testat Behringer Super-X Pro CX2310 ... Och det låter inget bra att köra allt genom delningsfiltret ...
Eftersom jag haft ett försteg med två utgångar har jag använt en utgång till huvudförstärkaren/mina koaxialer fullt ut (ned till ca 50), och basen nedanför 50 via Behringern till basförstärkare/basar, och det är helt OK ... Men det var kul att höra hur det lät att dela vid 200, det gav ett annat och fylligare ljud ...
1) Om jag vill ha valmöjligheten att dela både vid 50 som ovan och 200 som ovan men inte vill använda Behringern, hur gör jag då? Är det ett nytt aktivt filter som gäller då, eller kan man bygga ett passivt med dessa valmöjligheter?
2) Och om man vill dela signalen bara vid 50 som ovan, kan man ha ett passivt filter till det (känns lite onödigt att använda ett elektroniskt filter bara till basen ...)?
Tacksam för all möjlig input!
Johan |
Edited by - Jolojl on 2007/07/12 10:46:35 |
|
|
|
Topic |
|