HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Istället för elektroniskt delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/06 :  18:29:50  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

Tänkte skaffa baselementet Augie (2 st.) till mina Silver Iris (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54780&SearchTerms=silver,iris).

Jag vill testa lite olika delningar mellan 40 och 250 hz. Har stött på bl.a. FMOD-kontakter som fungerar som filter (t.ex. http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?&WebPage_ID=3&manufacturer=265&CFID=3563935&CFTOKEN=65133648). Det här är ju väldigt smidigt (men är på 12 db/oktav så man måste kombinera för att få önskad delningshastighet (eller vad det kan heta )).

Någon som testat den här typen av filter? Och hur mycket påverkar det signalens kvalitet?

Någon som vet om det finns liknande produkter till samma pris i Sverige eller EU?

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/06/06 23:55:42

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/06/07 :  08:13:54  Show Profile Send secanbj a Private Message
Hej

Ser ju ut att kunna bli dyrt om du skall testa många olika frekvenser och då blir det ju ändå ganska grovkorningt. Jag köpte en sådan här

http://www.vidsonix.com/vx3/vx_aud4ind.html

där man kan ändra värden medans man spelar utan att koppla loss.

/Anders
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/07 :  11:09:36  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej secanbj!

Det var verkligen en smart liten apparat . Och inte heller så farligt dyr (ca 250 USD). Skall seriöst överväga den, kanske är det en sådan jag skall skaffa! Tack för tips!

Johan
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/07 :  15:01:10  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Joljl nu är du snart inte längre ensam ägeare av hawthorne audio silver iris 15". Jag sitter och väntar på att båten från usa ska anlända i sverige. Paketet är redan 2 veckor försenat :(. För min del börjar jag precis som dig, bara med coaxialen men jag har börjat kolla lite på filter för att intergrera augie. Igår när jag surfade runt lite hinnat jag BD-designs lössningar för deras OB högtalare. Det är dock ett lågpasfilter (om jag förstår rätt) men det kanske går att kombinera med ett högpass i samma konstruktion. Tyvärr är det inga komponentvärden utsatta.

http://www.bd-design.nl/index.html?lang=en-uk&target=d82.html

En liten fråga OT, har du provat med olika vinklar att tilta hötalaren bakåt? Och vad tycker du blir bäst på det avstånd du sitter och lyssnar ifrån? Jag håller på att skissa på baffel typ denna (se bild) men klurar lite på "tilt" vinkeln.


/Niklas

Edited by - niklasmagnus on 2007/06/07 15:01:43
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/07 :  16:08:29  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hallå niklasmagnus!

Tack för tipset! Kollar upp det!

Kanske skaffar jag två stycken (för att få stereo) Reckhorn F1, blir inte så farligt dyrt, ca 60 Euro sammanlagt. http://www.reckhorn.com/index.php?ln=en&prod=f1

Lägger in svar om Iris i min Iristråd! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54780&whichpage=3

Johan
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/07 :  23:04:15  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej igen secanbj!

Tittade lite extra på den "smarta" apparaten: det verkar ju vara ett perfekt filterverktyg. Men går det att använda som permanent filter tror du? Och blir inte inställningarna helt efter örat (i a f för mig som inte kan översätta elektonikvärden till hz)?

Johan
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/06/08 :  09:47:31  Show Profile Send secanbj a Private Message
Fast då blir det ju lite dyrare för då behövs det ju två. Angående ditt öra, om det låter bra, spelar det någon roll hur det mäter då?

/Anders
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/08 :  10:02:47  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Halloj secanbj!

OK, man behöver en per kanal. Hmm, ja då blir det ju lite dyrare ...

Jag litar på mitt öra, det gör jag, bara det att jag inte riktigt vet var jag skulle börja med inställningarna eftersom jag är helt "rudis" på elektronik ...

Johan

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/06/18 :  02:08:20  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej igen Jolojl,

Jag fick tips om Lc-audios aktiva delningsfilter, 2000kr för både höger och vänster kanal. Det verkar mycket intressant. Jag har fått hem mina Silver iris nu jag är nöjd men jag hoppas diskanten släpper lite med tiden och att basen får lite mer liv. Men det är väl 300 timmar bort
http://www.lcaudio.com/index.php?page=13

MVH
Niklas
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/22 :  11:38:11  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hallå niklasmagnus!

Tack för länken! Det ser intressant ut! Men kanske lite dyrt? Man måste veta vilken frekvens man vill dela vid verkar det som. Jag vill gärna kunna testa olika delningsfrekvenser. Kommer skaffa mig ett begagnat Behringer 2310. Det har alla funktioner jag behöver (framför allt dela mellan 44 och ca 900 Hz, och fasomvändare) och är inte så fasligt dyrt (ca 700-800 begagnat). Om det låter dåligt kan jag i alla fall testa var jag vill dela och sedan kanske skaffa ett bättre.

Kul med Iris! Var inte orolig, diskanten mjuknar och basen blir mer definierad ... Fick mina Augies häromdagen men har inte kopplat in dem (väntar på försteg). Fina är de, om man kan säga det om ett par element .

Johan
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/22 :  19:07:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vet man inimpedansen på sina slutsteg kan man ju trixa ihop ett lagom passivtsteg med lite kondingar och något motstånd i lagom värde.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/23 :  17:47:59  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej soundbrigade!

quote:
Vet man inimpedansen på sina slutsteg kan man ju trixa ihop ett lagom passivtsteg med lite kondingar och något motstånd i lagom värde


Kanske blir så om Behringern inte låter bra! Tack för tips!

Johan
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/12 :  10:39:35  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Jaha, då har jag testat Behringer Super-X Pro CX2310 ... Och det låter inget bra att köra allt genom delningsfiltret ...

Eftersom jag haft ett försteg med två utgångar har jag använt en utgång till huvudförstärkaren/mina koaxialer fullt ut (ned till ca 50), och basen nedanför 50 via Behringern till basförstärkare/basar, och det är helt OK ... Men det var kul att höra hur det lät att dela vid 200, det gav ett annat och fylligare ljud ...

1) Om jag vill ha valmöjligheten att dela både vid 50 som ovan och 200 som ovan men inte vill använda Behringern, hur gör jag då? Är det ett nytt aktivt filter som gäller då, eller kan man bygga ett passivt med dessa valmöjligheter?

2) Och om man vill dela signalen bara vid 50 som ovan, kan man ha ett passivt filter till det (känns lite onödigt att använda ett elektroniskt filter bara till basen ...)?

Tacksam för all möjlig input!

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/07/12 10:46:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000