HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Superenkel rörbuffert/linjesteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frez
Member

187 Posts

Posted - 2007/06/29 :  13:29:49  Show Profile Send frez a Private Message
Hej,

Tänkte knåpa ihop ett litet bygge som skall snurra på 12V och som skall vara bärbar. Däremot vill jag ju inte skippa den mysiga rörglöden. Slutsats: Bygg en rörbuffert/ingångssteg och koppla på en vanlig IC-amp. Spänning till glöd och matning gör vi switchade så blir det litet och lätt. Allt som allt borde man kunna plocka ihop en trevlig liten mobiltelefon-docka/förstärkare på under 10x10 cm.

Som ni förstår är utseende lite viktigare än den perfekta ljudkvaliten, så rören får gärna glöda mycket och vackert. Dessutom vill jag hålla nere matningsspänning och strömmar så mycket som möjligt för att kunna köra länge på batteri. Så det blir en kompromiss, jag vet, och kanske mer kul än hifi.

Men jag behöver hjälp. Har ingen aning om vilka rör som skulle kunna passa. Förslag? Någon somo har ett färdigt schema för en dylik tingest som skulle kunna funka för mig? IC-ampen fixar jag senare och den lär ha ganska så hög ingångsresistans. Över 10k i.a.f. Funderar även här på switchat.

/Frez

PS: Dyrt får det inte heller bli!

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/01 :  15:24:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det finns rör som är gjorda för lågspänning, men det är inte så ofta de rören som skrivs om här. Här är en länk till en sida som handlar om 12V-rör:
http://www.duntemann.com/12vtubes/12vtubesindex.htm
Rör behöver inte så många kringkomponenter normalt sett, kanske får du in alltihop i 10*10 cm utan att använda IC. Kan också bli lättare att lösa kretsen så, men vad vet jag... har aldrig jobbat med 12V-rör och kan inte designa för det heller. Ha kul med länksidan!


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2007/07/01 :  17:11:14  Show Profile Send frez a Private Message
Tack för svaret!

Jag behöver dock inte köra 12V direkt till rören. Även om det vore trevligt så gissar jag att det blir fler trevliga sorter att välja mellan om man kan tillåta en 150V i.a.f.

Så, Vi switchar spänning till 150V och så en switch för glöden. Men jag behöver en lämplig koppling som kan funka som ingångssteg. Någon?

/frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/02 :  22:30:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har du 12VAC kan man ju spänningsdubbla uppåt (plus) och nedåt (minus) så du har +/-24V, det är en potential på 48V - det klarar en ECC88.
Alternativt att använda en DC/DC-omvandlare.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/02 :  23:01:33  Show Profile Send time a Private Message
Eller en ECC86 ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/03 :  07:47:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
ECC86 är ju gjord för det ja.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/07/03 :  08:34:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Här skriver John Broskie lite om ECC86/6GM8

http://www.tubecad.com/2006/04/blog0059.htm

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000