HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ESR = resistans i PSUD2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:57:20  Show Profile Send marran a Private Message
Efter tips i annan tråd laddade jag ner duncans psud 2, grymt roligt program!
Jag har märkt att både kapacitansen men även resistansen hos kondensatorerna spelar väldigt stor roll. Var hittar man resistansen i tillverkarens datablad, är det samma som esr?
Ibland anges läckström istället, det är ju lätt att räkna om till en resistans givet en spänning, kan det användas?

Om man parallellkopplar 2 st kondensatorer, då får de dubbel kapacitans och halverad resistans, eller hur?

En annan sak, hur mycket rippel kan man tolerera som tumregel? Ingenting är ju givetvis det bästa, men hur lite är "lagom lite"?

Do never underestimate the power of a large number of morons!

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/06/28 :  13:15:39  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Den här tycker jag är bra:
http://www.evox-rifa.com/electrolytic_cat/electrolytic_appguide.pdf

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/06/30 :  17:33:23  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hur mycket ripple tål man.
En fråga som inte ens vissa i branchen förstår :-)
Börja bakifrån. Hur mycket tål du ut på utgången. Om man vet känsligheten på högtalarna så kan du räkna ut hur mycket rippel det får komma ut där för att inte höras. Sedan får du lägga till supply dämpningen (PSRR) som förstärkarsteget har för de frekvenser det gäller (vanligtvis 100Hz). Då har du hur lite ditt supply får rippla för att inte höras.


Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000