Author |
Topic |
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 09:59:04
|
Jag har surfat runt lite för att hitta någon bra bok om högtalarbyggnation. Det finns en uppsjö av dem, men jag vet inte vilka som är bra.
Så min fråga blir vilka böcker NI rekommenderar.
Jag är ute efter böcker som beskriver olika tekniker, för/nackdelar och varför det blir som det blir. Alltså lite bakgrundsfakta och inte bara gör så här utan att det står varför.
Finns det någon sådan bok? |
comfortably numb |
|
hobbes
Member
364 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 12:02:22
|
Vance Dickason's The loudspeaker Design Cookbook är väl ganska komplett..
Sen har jag "bygg för hi-fi-ljud" av H.H Klinger från -71 där man känner igen väldigt mycket som diskuteras på forumen idag.. :) |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
jonny99
Member
432 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 00:51:27
|
Dickason har ju förutom "kokboken" även skrivit en "receptbok", bok 1 av en tänkt serie om 4, men det var länge sedan den publicerades första gången, där finns en del allmängiltig info också, och sedan finns ju "Measuring loudspeakers" av Joseph D'Appolito. Håller just nu på med Joe's bok.
Andra böcker man hör nämnas är den av Murphy.
De tre första böckerna tror jag alla tre kan köpas från Old Colony Soundlab, de har till och med, eller hade förut ett paketpris så man tjänade 15 dollar. |
J. Ullberg |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 10:37:58
|
Tackar för tipsen, det lutar åt att det blir Dickason's bok till att börja med. Det kan tänkas att det blir till att köpa en bok om mätning också men det är lite större uppförsbacke till att börja mäta, ska skaffas mikrifoner och dator utrustning med "rätt" ljudkort och liknande. Dock finns det ett intresse från min sida att göra det. men som sagt det ligger på framtidens att göra lista. Men det är inte dumt med lite länktips också. Nu är ju jag lite gammalmodig så jag föredrar att läsa böcker än på en skärm, men en skärm kan vara bra som komplement.
|
comfortably numb |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 10:22:07
|
har en Vance Dickason's The loudspeaker Design Cookbook i bra skick till salu ifall du kan tänka di en begagnad.
b |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
|
Topic |
|