HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Böcker för högtalarbyggen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/06/26 :  09:59:04  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har surfat runt lite för att hitta någon bra bok om högtalarbyggnation. Det finns en uppsjö av dem, men jag vet inte vilka som är bra.

Så min fråga blir vilka böcker NI rekommenderar.

Jag är ute efter böcker som beskriver olika tekniker, för/nackdelar och varför det blir som det blir. Alltså lite bakgrundsfakta och inte bara gör så här utan att det står varför.

Finns det någon sådan bok?

comfortably numb

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/06/26 :  12:02:22  Show Profile Send hobbes a Private Message
Vance Dickason's The loudspeaker Design Cookbook är väl ganska komplett..

Sen har jag "bygg för hi-fi-ljud" av H.H Klinger från -71 där man känner igen väldigt mycket som diskuteras på forumen idag.. :)
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/26 :  12:33:14  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har inget boktipps men däremot en länk: http://www.drkrupp.se/hifi/

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/06/26 :  13:09:34  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Härhttp://www.coster.se/speaker.aspx finns en nerladdningsbar "bok" som är gratis, på svenska och ganska bra.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/27 :  00:51:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Dickason har ju förutom "kokboken" även skrivit en "receptbok", bok 1 av en tänkt serie om 4, men det var länge sedan den publicerades första gången, där finns en del allmängiltig info också, och sedan finns ju "Measuring loudspeakers" av Joseph D'Appolito. Håller just nu på med Joe's bok.

Andra böcker man hör nämnas är den av Murphy.

De tre första böckerna tror jag alla tre kan köpas från Old Colony Soundlab, de har till och med, eller hade förut ett paketpris så man tjänade 15 dollar.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:37:58  Show Profile Send Magoo a Private Message
Tackar för tipsen, det lutar åt att det blir Dickason's bok till att börja med. Det kan tänkas att det blir till att köpa en bok om mätning också men det är lite större uppförsbacke till att börja mäta, ska skaffas mikrifoner och dator utrustning med "rätt" ljudkort och liknande. Dock finns det ett intresse från min sida att göra det. men som sagt det ligger på framtidens att göra lista.
Men det är inte dumt med lite länktips också. Nu är ju jag lite gammalmodig så jag föredrar att läsa böcker än på en skärm, men en skärm kan vara bra som komplement.


comfortably numb
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2007/06/30 :  10:22:07  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
har en Vance Dickason's The loudspeaker Design Cookbook i bra skick till salu ifall du kan tänka di en begagnad.

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000