HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hur viktig är wattstyrkan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:35:27  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hej Martin,

Dämpningsfaktorn är i mitt tycket inte spec. viktig så länge den inte är orimligt låg. Med det så menar jag att det inte finns någon större fördel med en dämpfaktor på 1000, jämfört med 50. Utimpedansen är ändå försumbart låg jämfört med de impedanser den är kopplad till. Dämpaktorn variar också som funktion av frekvens. En hög dämpfaktor är dock ett tecken på att förstärkaren använder mycket återkoppling och återkoppling gillar jag
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/04 :  18:50:40  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Hej Martin,

Dämpningsfaktorn är i mitt tycket inte spec. viktig så länge den inte är orimligt låg. Med det så menar jag att det inte finns någon större fördel med en dämpfaktor på 1000, jämfört med 50. Utimpedansen är ändå försumbart låg jämfört med de impedanser den är kopplad till. Dämpaktorn variar också som funktion av frekvens. En hög dämpfaktor är dock ett tecken på att förstärkaren använder mycket återkoppling och återkoppling gillar jag



Du har förstås rätt. Dämpfaktorn ska vara lagom stor för högtalaren annars får man för tunn alternativt för bumlig bas. Däremot så upplevs en förstärkare med högre dämpfaktor som stramare om man jämför, det är en balansgång, beror på vad man gillar. Däremot så håller jag inte med om att den är försumbar, visst den är liten i förhållande till högtalarimpedansen, men den kan påverka balansen hos en högtalare som är balanserad för en viss utimpedans. Utimpedansen hos en rörförstärkare jämfört med en transistor t.ex. kan påverka basavstämningen rejält och högre upp i frekvens kan den beroende på impedanskurvan vrida frekvensgången flera dB. Det är viktigt att matchningen är rätt i sådana fall.

Återkoppling är inte dåligt i sig om den används rätt. Kan mindska livligheten i ljudet i positiv bemärkelse, dvs mindre ljudpåverkan.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:53:19  Show Profile Send Rebo a Private Message
marens: Jag håller med dig i det mesta. Men fortfarande inte vad det gäller utimpedansen. Jo, jag håller med om att i fallet med rör så har du så låg dämpfaktor att den kanske inte blir försumbar i alla lägen. Men jag syftade på transistorsteg. Låt säga att du har en utimpedans på 0.01 (fall 1) eller 0.1 ohm. (fall 2) vid 80 hz. dvs en dämpfaktor på 800 (fall 1) eller 80 (fall 2). Om högtalaren, dvs alla impedaser som slutsteget driver, har en tot impedans på 8 ohm så innebär det att vi i fall 1 tappar 0.01/8.01 dvs ca 0.1% av spänningen över utgångsimpedansen. I fall 2 tappar vi ca 1%. Båda är så pass små att någon hörbar skillnad inte borde uppstå. Hurvida basen upplevs som bumlig eller stram i dessa 2 fall beror nog på andra saker än utimpedansen.

Så vitt jag vet så är det väldigt få, men jag har hört talas om iaf ett fall, högtalare som anpassas till något spec. utimpedans. Men du kanske känner till några fler?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:15:12  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Hurvida basen upplevs som bumlig eller stram i dessa 2 fall beror nog på andra saker än utimpedansen.

Så vitt jag vet så är det väldigt få, men jag har hört talas om iaf ett fall, högtalare som anpassas till något spec. utimpedans. Men du kanske känner till några fler?


Om man bara räknar på en resistiv last så blir skillnaden försumbar ja. Men om man ser det ur ett impedanskurva-perspektiv med allt vad det innebär i form av ren spänningsdelning men också effekterna det får på de elektriska parametrarna som i sin tur påverkar de mekaniska egenskaperna i basen så blir det genast mer komplext. Qes ändras med utgångsimpedansen vilket gör att Qts också ökar och med det så ändras förutsättningarna för att fjädern i lådan blir rätt.

Alla högtalare är mer eller mindre anpassade för olika utimpedans i och med att de en gång designats och provats ut med en fysisk förstärkare, men vissa är mer känsliga för variationer än andra. Hursomhelst i praktiken så är det precis som du säger inte särskillt stor skillnad mellan olika utimpedanser på typiska hifi transistorförstärkare vilket är lite av min poäng faktiskt...

Jag vet inga andra parametrar som innan klipp direkt påverkar baskvaliten/kontrollen på ljudet hos en bra förstärkare förutom ren psykologi (vilket verkar vara ett tabu-ämne här). Snabbheten i stigtiden hos transienter bestäms ju direkt av bandbredden/slewraten och då handlar det ju om översta delen av frekvensspektrat och inte basen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:59:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by jesper

quote:
Originally posted by Nagra

Inte så viktigt enligt mig, kolla på trådet med västkustgrabbarna, dom körde ett slutsteg med 30W.
Med tanke på att deras värsting modell (Accuphase)"bara" har 50W.....
Många rör konstruktioner har inte heller många watt,men orkar dra bra mycket last.





Men VR-8 har ju 96dB/W i känslighet. De har dock 4 Ohm, så strömkuben behöver se OK ut, men det brukar de väl göra på Accuphase-prylar?



Dom större stegen fördubblar hela vägen. Men dom "billigare" modellerna har inga speciella kuber. Vad jag kommer ihåg så är dom "billigare" modellrna inte nått vidare bra med att hysta ström heller.

P-260 steget har inga speciella data det heller. Som jag skrev i början. Höga nuffror o mätresultat betyder inte kvalite.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2002/12/05 :  02:32:00  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Bosco: Vart hittar man RB-991s effektkub på nätet(tagen ifrån Hifi&Musik, antar jag)?
Finns den i större bild, så att man kan läsa vilka effekter som ges vid respektive impedans?

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/05 :  09:48:16  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:

Om man bara räknar på en resistiv last så blir skillnaden försumbar ja. Men om man ser det ur ett impedanskurva-perspektiv med allt vad det innebär i form av ren spänningsdelning men också effekterna det får på de elektriska parametrarna som i sin tur påverkar de mekaniska egenskaperna i basen så blir det genast mer komplext. Qes ändras med utgångsimpedansen vilket gör att Qts också ökar och med det så ändras förutsättningarna för att fjädern i lådan blir rätt.


Vet du någon teknisk artikel där de har undersökt detta? Även om impedansen sjunker till 2 ohm så är den ju fortfarande stor jämfört med 0.1. (och 0.1 är ovanligt högt för ett transistorsteg). Många konstruktioner använder mer återkoppling av låga frekvenser, jämfört med högre, för att få goda stabilitetsmarginaler.

quote:


Jag vet inga andra parametrar som innan klipp direkt påverkar baskvaliten/kontrollen på ljudet hos en bra förstärkare förutom ren psykologi (vilket verkar vara ett tabu-ämne här). Snabbheten i stigtiden hos transienter bestäms ju direkt av bandbredden/slewraten och då handlar det ju om översta delen av frekvensspektrat och inte basen.


Andra egenskaper som kan tänkas påverka baskvalitet, förutom hur kraftig steget är om man vill spela högt, är om det är AC eller DC kopplat och hur distorsionen ser ut vid lägre frekvenser.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:26:16  Show Profile Send dole a Private Message
Är det inte lite intressant hur länge man kan få ut så många ampere.
200 Amp i en sekund vore ju manligt, eller varför inte en minut.
Här talas det bara om någon fjuttig millisekund.
Vilket inte säger ett dyft om hur duktig förstärkaren är.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2002/12/05 11:27:06
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:30:41  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tack för alla svar! Att min enkla fråga har lästs av nära 600 personer, och fått ett 30-tal att svara - och allt inom loppet av 24 timmar - överträffade mina vildaste förväntningar. Inte visste jag att en enkel "wattfråga" engagerade så många. Intressant att se hur diskussionen far iväg. I ärlighetens namn är ju inte alla svar direkt relaterade till urspungsfrågan, men ändå! Lustigt att ingen "huggit" påatt kommentera Primare. Tycker själv det är kul att ett svenskt märke fått så positiv respons i det självutnämnda mästarlandet Storbritannien (framförallt förstärkaren A30.1.
Men som sagt - stort tack alla kunniga entusiaster - jag lär mig mer för varje svar!
Gabe
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:59:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Är det inte lite intressant hur länge man kan få ut så många ampere.
200 Amp i en sekund vore ju manligt, eller varför inte en minut.
Här talas det bara om någon fjuttig millisekund.
Vilket inte säger ett dyft om hur duktig förstärkaren är.


Håller med om att ett amperevärde på ett papper faktiskt inte säger så mycket som man kan tro.
Av de slutsteg jag ägt så är det det slutsteg som på papperet lämnat mest ström som också låtit klart sämst. Det lät ansträngt och pressat,
tvärtemot vad man kunde tro när man läste om strömkapaciteten.
Uthålligheten är tydligen också viktig.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:10:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej G!

( 1st hugg kan väl bidragas!

30.1 är mkt bra( till sitt pris, ed ) o bäst i sansad midend är
1st begagnad 301* som brukar gå till AbsurdLöjliga, 7-8kkr.



* Skillnaderna mot 30.1 är: avsaknad av fjärr/balanskontroll/pre-out samt att
301:an är, lite snyggare.



Mvh A*.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:44:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Hej Martin,

Dämpningsfaktorn är i mitt tycket inte spec. viktig så länge den inte är orimligt låg. Med det så menar jag att det inte finns någon större fördel med en dämpfaktor på 1000, jämfört med 50. Utimpedansen är ändå försumbart låg jämfört med de impedanser den är kopplad till. Dämpaktorn variar också som funktion av frekvens. En hög dämpfaktor är dock ett tecken på att förstärkaren använder mycket återkoppling och återkoppling gillar jag



Du är du förmodligen ganska ensam om det.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/05 :  12:54:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Gabe

Tack för alla svar! Att min enkla fråga har lästs av nära 600 personer, och fått ett 30-tal att svara - och allt inom loppet av 24 timmar - överträffade mina vildaste förväntningar. Inte visste jag att en enkel "wattfråga" engagerade så många. Intressant att se hur diskussionen far iväg. I ärlighetens namn är ju inte alla svar direkt relaterade till urspungsfrågan, men ändå! Lustigt att ingen "huggit" påatt kommentera Primare. Tycker själv det är kul att ett svenskt märke fått så positiv respons i det självutnämnda mästarlandet Storbritannien (framförallt förstärkaren A30.1.
Men som sagt - stort tack alla kunniga entusiaster - jag lär mig mer för varje svar!
Gabe



Ja , en mycket trevlig sak är ju att A30.1 har blivit vald tillbästa förstärkare under 30 000:- under 5 års tid. Har haft en själv tidigare, men bytt nu. MvhKristofer
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:08:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
Kristofer: Nej jag är långt från ensam. Många kända förstärkarkonstruktörer håller med mig och jag har inte sett någon konstruktör som påståt annorlunda. Dämpningsfaktor var nått som var mycket viktiigare under rör epoken. Nu, med transistorer så är den låg nog och är mest en siffra som används i marknadsföringssyfte.

Jag tycker dock att det är bra att den anges. För som jag nämnde tidigare så antyder en hög dämpningsfaktor en hög återkopplingsfaktor.

Edited by - Rebo on 2002/12/05 15:16:34
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/05 :  16:01:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Kristofer: Nej jag är långt från ensam. Många kända förstärkarkonstruktörer håller med mig och jag har inte sett någon konstruktör som påståt annorlunda. Dämpningsfaktor var nått som var mycket viktiigare under rör epoken. Nu, med transistorer så är den låg nog och är mest en siffra som används i marknadsföringssyfte.

Jag tycker dock att det är bra att den anges. För som jag nämnde tidigare så antyder en hög dämpningsfaktor en hög återkopplingsfaktor.



Okej, bra det förstår jag hur du menar. MvhKristofer
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/05 :  21:38:34  Show Profile Send JM a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

tycker ändå det är skumt att dom inte mäter kontinuerligt det är ju det intressanta måttet?



He ! Det vore ju ganska manligt med ett slutsteg som lämmnar 200A konternuerligt..! Men inga välkonstruerade högtalare behöver så mycket ström "konternuerligt", så det räcker gott med att stärkaren kan lämmna dessa strömmar i några hundradelar av en sekund för att "styra upp" ordentligt...

Men å andra sidan så tycker jag det vore väldigt intressant att få veta vad en förstärkare kan prestera för strömmar i kanske 1/1000 , 1/100 , 1/10 och en hel sekund.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/05 :  21:41:40  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Inte så viktigt enligt mig, kolla på trådet med västkustgrabbarna, dom körde ett slutsteg med 30W.
Med tanke på att deras värsting modell (Accuphase)"bara" har 50W.....
Många rör konstruktioner har inte heller många watt,men orkar dra bra mycket last.





Håller fullständigt med angånde watten.

//O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000