HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Här ska byggas bänk! Input vore fint...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  10:42:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Efter att ha blivit stolt ägare till ett Krellsteg modell vidrigt stort och i klass A har jag kommit fram till att nuvarande bänk, Benno, från IKEA inte funkar längre.

Har inte hittat ett dugg användbart på nätet eftersom plasman ska stå högst upp och Krellsteget behöver rejält med luft runt omkring sig samt är hiskeligt stort i allmänhet, vilket betyder att det inte går in i alla möbler.

Tanken är då att bygga själv, vilket funkar med hjälp av far som är riktigt vass på att snickra. Han har i princip byggt hela sitt hus själv...

Tanken är att köpa bänkskivor i björk på Rusta för 799 kronor styck och sedan pula ihop en hylla av det. Vill inte ha metallpinnar som stag, utan vill ha träbitar.

Måtten är tänkta som följer:

Höjd över golv, ca 3-5 cm
Höjd mellan golvhyllan och första hyllan 30 cm
Höjd mellan första och andra hyllan 25 cm
Bredd på möbeln 100cm
Djup 50-60 cm

Bitarna mellan hyllorna som ska staga upp sågas till av samma bänkskiva som de vanliga hyllorna.

Frågan är dock om jag klarar mig utan stagning i mitten? Hade tänkt att sätta en fot i mitten under golvhyllan för att fördela vikten lite (är samma sak på min Benno, men där finns det stagning i mitten också.)

Plasman väger ca 40 kg och står i mitten på topphyllan.
Försteget plus CD och DVD väger in på runt 30 kg och slutsteget som får stå i ensamt majestät på botten plan väger in på runt 40-50 kg.

Pallar bänkskivan med mått på 100 cm bredd detta utan att stagas i mitten? Bänksivan är 2,6 cm tjock.

Har ni andra förslag på hur jag ska få ihop det så är jag mer än tacksam!

Har ingen lust att bygga en hylla som kollapsar efter en halv dag...

Tror dock att det kommer bli grymt snyggt när det är klart och givetvis ska bänkskivorna oljas eller liknande för att skydda samt för att få bättre djup i träet.

Har lönnträ på högtalarna och björk på resten av möblemanget i lägenheten, så björkskiva är det jag vill använda.

Priset på materialet kommer landa på runt 2800:- och det är inget att bråka om tycker jag.

Verktyg av proffsklass finns att tillgå, men frågan är om man inte ska lämna tillsågningen av bitarna till ett snickeri för att få allt spikrakt?

Hur ska man sammanfoga bitarna på bästa sätt? Träplugg och sedan limm, eller finns det bättre lösningar? Vill gärna få allt spikrakt och snyggt, vill inte ha en krokig möbel...

Vad tror ni om detta?

Är tyvärr usel på att rita i datorn, så hoppas att min beskrivning räcker för er?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/27 :  11:40:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bänkskivorna braukar ju vara stavlimmade historier på ca:30mm (som du nämner) om jag inte misstar mig. Stavlimmat på 1m av den tjockleken är ganska stabilt. Tror plasman får en bra yta att stå på. Är du tveksam så kan du installera ett stag i bakkanten på hyllan/hyllorna vid senare tillfälle.

Inte helt dumt att kanske ha en mittpinne som extrastöd under Krellen (om du inte tror att staget i bakkant kan räcka) om den är tänkt att stå i botten. Jag kan anta att värmen och tyngden kan flexa hyllan lite med tiden - så gör så för säkerhets skull.

Benen kan du göra av av limma samman två bitar skiva så den blir nästan 5x5cm. Iaf i botten för att ge ett bättre intryck och stabilitet. Eller så sågar du remsor i 5cm bredd och limmar samt skruvar fast på utsidan hyllorna (två skruv per ben och hyllplan). Så att den fulla bredden kan användas på hyllan. Ett ben tar ju lite yta därifrån annars.

Om du väljer att ha benen "inne" på hyllarean så kolla om du inte kan ha en genomgående gängad stav genom benen/hyllorna hela vägen upp för att få en bättre stabilitet. Plugg och trälim i all ära, men man vill ju ändå att inte ekipaget skall tilta och ge plasman en tidig död. En rejäl och snygg mutter med bricka på toppen och en i botten (och om man tänker till lite så kan man gör benen justerbara) så är det bara att klämma ihop benen och hyllorna sedan. Efterdra imellan åt.

Björk brukar "röda" sig lite vid oljning och gå lite åt rött som det mörknar. Olja bägge sidor av bänkskivan! Prova på en liten bit först så du ser hur det blir.

Tänk också på att limrester framhävs av olja! Ta alltså bort alla limrester.


Det där var lite info huller om buller. Hoppas något gick att förstå.

/M

Edited by - rannagarden on 2007/06/27 11:41:02
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/06/27 :  12:43:05  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Du har inte nån IKEA i närheten?
Dom har tjockare skivor (38mm) till hyfsat pris: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40091673

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  12:51:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen!

Ska kolla upp allt närmare när det är dags för byggstart. Har fyra veckors semester på mig att fixa det hela...

Bänkskivorna på IKEA verkar lovande! 120x60 cm färdiga är ju helt klart bättre än att yxa med såg och vattenpass. Blir hyllan lite bredare, men det gör inte så mycket... Men med den bredden måste nog mitten stagas upp på något vänster...

Fram med måttband och skruvdragaren med andra ord!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/06/27 12:53:07
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/27 :  12:55:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bra inlägg Rannagarden, jag har bara ett par tillägg.

Olja båda sidorna av bänkskivan samtidigt! Annars slår den sig
pga att träet expanderar på den oljade sidan.

För att det ska bli vridstyvt i sidled, så inte allt
vilker sig bara, vill jag att du har en tvärgående
bräda i bakkant. Kan inte lägga in en bild, förstår
du inte får jag förtydliga. Tänk dig ett hörn i ett
rum. Golvet utgör hyllplan. Högra väggen utgör en
sida. Väggen framför dig utgör stag, som du måste
ha. Ca 20-25 cm högt kan vara lagom, om det är hål i
spelar ingen roll, bara stagen har kontakt med båda
sidorna och golvet.

Lycka till och bildtråd vill vi ha...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  13:03:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, har funderat på att staga upp rejält i bakkant för att slippa ha avdelningar i själva hyllan vilket jag ogillar.

Hur pass feta bräder pratar vi om? Förstod jag helt fel om jag uppfattade det som att stagen även ska ha kontakt med golvet, dvs ligga an mot golvet precis som fötterna gör, eller räcker det med att staga mellan hyllplanen?

Bildtråd utlovas!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/27 :  13:13:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Staget i bakkant ska sitta ovanför det nedersta hyllplanet och
innskjuten i lådan (baksidan ska vara plan)

Det blir jättebra, och snyggast om du använder samma bänkskiva som
till resten av bygget, alltså ungefär 20-25cm * "bredd på hyllan
minus yttersidorna"

Ett så högt stag räcker.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  13:44:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipset!

Går ju åt lite stagning om inte hela skiten ska bli helt ranglig. Benno-bänken jag har idag saknar stagning och den kan man få i rätt bra självsvängning om man inte passar sig, vilket kan få tråkiga följder.

Tror det kommer bli riktigt bra det här om jag bara får tummen ur...

Den kommer dock bli lite högre än bänken jag har idag, men det bekymrar mig inte så mycket.

Skippar man höga fötter och istället kör på längs och tvärgående lister undertill så sparar man ju ett par cm på höjden och får en stabilare botten med större anläggningsyta mot golvet. Kanske t.o.m. dämpa upp listerna undertill med något bra självhäftande gummi?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/27 :  13:48:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Gummitätningslist (tjock E-profil) man har till dörrar och fönster fungerar utmärkt att dra under alla sidor som vätter mot golvet.
Kostar ca 50:- på Clas...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  13:54:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Great! Slipper man förhoppningsvis fula märken efter hyllan när/om man flyttar sen...

Kanske får en positiv inverkan på ljudet med om man tar fram guldöronen!

Ska prata med byggmästaren när han kommer hem från Mallis och sedan sätta igång med projektet!

Vad är det bästa att förankra sidorna med? Skruvat är ju det mest stabila, men jag vill inte ha några synliga skallar. Hur ska man bära sig åt för att slippa det? Undertill gör det ju inget, men ovanpå är det inte snyggt. Sedan ska ju sidorna fästas i mellanhyllan på ett bra sätt också, hur löser man det smidigast?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/27 :  14:17:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det går utmärkt med träplugg och trälim. En plugg tål mer
än vad man tror. Man måste ju ha av den på tvären så att
säga... Ca 50 mm mellan varje plugg per kortsida är nog
lagom.

Du kan låta hyllplanen vara ca 2 cm kortare än sidorna
( -> en cm på framsidan och en cm på baksidan, eller vad
du anse estetiskt). Då kommer hyllplanen vara insjuknka
och det kommer inte synas om de är 9,5 eller 10,5 mm ut
till sidans kant. På så sätt skaffar man sig felmarginal
utan att det syns. Få hyllplan och sida perfekt kant i
kant kan bli mycket slipande och svärande. Det blir alltid
någon mm fel...

Edited by - PetterPersson on 2007/06/27 14:18:09
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  14:30:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Är ju bara tänkt att det ska vara två sidor så att säga. Inga delar i mitten. Hade även tänkt att göra dem lite insjunkna eller vad man ska kalla det för att få det lite snyggare och mer lättanpassat. Sågning är ju ingen exakt vetenskap tyvärr...

Kommer nog bli kanon! Träplugg är det som gäller tror jag. Blir både enklast och snyggast. Med stag på baksidan kommer det nog vara stabilt så det räcker även för mina krav.

Kör jag dessutom på IKEA's bänkskiva som är tjockare än Rustas pallar den nog vikten utan några som helst problem och dessutom är den i rätt mått från början, vilket innebär minimal insats med sågen. Det är bara sidostyckena som behöver sågas till.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/27 :  14:38:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jepp...blir nog bra det där!

Ett extra stag under TV:n är nog ingen dum idé...det är nog rakt
första halvåret, men med tiden kommer den börja bukta om det är
ca 30 kg på mitten av en 120 cm bred skiva...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  14:44:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Inga problem med stag mellan topphylla och andra hylla.

Däremot är det mer problem med stag i mitten på bottenplanet då Krellen ska stå i mitten och stagen kommer vara i vägen för högtalarterminaler och nätuttaget... Men det går ju att staga vid sidan av steget, bredvid kylflänsarna om man är lite aktsam på att det ska komma in ordentligt med luft.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/27 :  14:48:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Krellen ska ju stå i botten, så lägg in en kloss med rätt höjd mitt
under hyllplanet, bara. Den kommer ta upp all vikt och förhindra
skivan från att bukta. Hyllan är ju så låg, så klossen kommer inte
att synas. Så det är inget problem
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/27 :  15:08:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Precis min tanke! Hade tänkt köra med heltäckande list runtom sedan för att slippa se klossarna, men får utvärdera om det är aktuellt iom att hyllan blir ganska låg mot golvet. Siktar på ett par cm, men med större yta på klossarna för att fördela vikten...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/06/27 :  21:58:11  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Angående Ikeas skivor: dom är oljade (rejält) när man köper dom!!
Jag vet inte hur det blir om man ska limma o så.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/06/27 :  22:22:13  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag byggde en hylla åt en butik här i stan med hjälp av en bänkskiva från k-rauta. 38mm
stavlimmad obehandlad ek som dom hade på kampanj för 1600kr 302x61x3,8cm.
Kanske kan vara något.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:00:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Riktigt läcker Dahlberg! Gav iaf mig lite extra inspiration till bygget! Mycket snyggt med smal stagning både på sidor och bakstycke! Ger ett väldigt luftigt intryck och bättre ventilation.
Hur har du fäst stagen? Är det lim, skruvar, plugg eller en kombination?
Vet du om de har björkskiva på K-Rauta också? Har bara hittat på Rusta och IKEA än så länge...

Angående limningen så är det nog inga problem om skivan är oljad. På själva stagningen blir ju ytan sågad, dvs obehandlad och det är inga problem att limma där. På skivan kanske man får gå på med lite sandpapper och avlägsna lite grann för att få en bra yta för limmet och sedan olja upp den igen. Borde funka om IKEA inte har dränkt skivan i olja, då räcker det knappast med sandpapper och skivan kommer svikta rejält om man måste gräva djupt i träet.

Alla sätt är bra utom de dåliga och rent prismässigt är det helt egalt vilken skiva man köper, de kostar ungefär samma oavsett vart man köper. Fördelen med IKEAS skiva är att den är i rätt mått från början och jag slipper såga och kapa så mycket.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:23:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tänk bara på att om du skall slipa på ställen som kommer "synas", så slipa gärna längs med fibrerna i träet. Slipar du på tvärsan så framhävs det som "repor" när du får olja på. Och skall du ta bort limrester som kryper fram ur fogen vid pressning, så vänta tills limmet torkat så är det en baggis att skära bort det sedan med ett vasst stämjärn.

/M
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:45:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra tips rannagarden! Ska jag tänka på!

Ser fram emot att få dra igång projektet och visa snickargenen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/06/28 :  11:43:31  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag skulle nog rekomendera den obehandlade skivan till projektet just för limningens
skull ändå. Jag satte ihop hyllan med vanligt trälim och 8mm plugg. Limytan på varje
stag om vi kallar dom för det är iofs 38x200mm så pluggen är nästan lite överflödig.
Hädanefter så använder jag "kex", fick maskinen igår
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/28 :  12:24:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, ska tänka på det!

Kexning utan rätt maskiner är inget jag ger mig in på iaf... Limm får räcka!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000