HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Metallrör till stereobänksbygge ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/26 :  22:17:06  Show Profile Send huzze a Private Message
För tiotalet år sedan fanns det stereobänkar att köpa som enkelt kopplades ihop, då de bestod av rör med inbyggd gängstav i ena änden och motsvarande hona i den andra. Så de skruvades ihop, rör - hylla - rör - hylla etc och så avslutades det med en liten ändbit i toppen och eventuellt spikes i botten.

Var inne på Bauhaus idag och frågade men de hade minsann inget sådant (de ska ju ha allt enligt reklamen ).

Förstår ni vad jag menar och är det någon som vet var de går att köpa? Naturligtvis helst i olika längder...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/06/26 22:17:38

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/27 :  00:32:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message
En här på forumet fixade till sina egna rör vill jag minnas. Borrade stänger och hade helgående gängstav om jag minns korrekt? Köpa färdigt tror jag kan bli svårt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/27 :  06:51:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Kommer ihåg bildreportaget som Knutte(?) gjorde.
Att göra rören från scratch är inte aktuellt då jag inte har tillgång till sådan utrustning. Isåfall blir det en vanlig flexibänk med gängstav.
Annars om ni ser någon bänk byggd på det sättet, så hojta till, hyllplan kan man alltid byta ut.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/27 :  07:39:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message










/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/27 :  08:14:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Mycket läckert, EuphoniC men det är inte köpeprylar? Ser alldeles för rejält ut för det, har du svarvat själv?

Får väl lägga en beställning hos någon som kan...

Edited by - huzze on 2007/06/27 08:16:10
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/27 :  08:21:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har fått hjälp med att få stålstavarna borrade samt knoppar/spikar svarvade, de är 25 mm i diameter och borrade för M12 gängstång

Trevligt med flexibiliteten och jag är jättenöjd med resultatet. Är värt de kronor som det kan tänkas kosta att få jobbet gjort!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2007/06/27 :  14:29:50  Show Profile Send HJ a Private Message
jag har tittat på en lösning från Hettich som heter Multipractico, se länk
http://www.hettich.com/images/media_hg/g9_28-65_en.pdf

Blir dock inte särskilt billigt om du har många hyllplan, då rören ligger på 150 - 200 kr/st beroende på längd och diameter

Optimera är en av deras återförsäljare.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/27 :  19:23:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Now were talking

Det är klart att det blir några kronor för rören, men hyllplan är som tur är nästan gratis...

Får spana in Optimera.

Edited by - huzze on 2007/06/27 19:33:40
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/28 :  05:42:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ett annat trick skulle väl vara om man hittade snygga rör med rätt dimensioner som man trär gängstav genom. Jag tror inte att innerdiamtern på hålet i rören skulle vara jätteavgörande för slutresultatet. Då borde du väl kunna komma åtminstone hyfsat nära??

J. Ullberg
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/06/28 :  07:21:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det går ju fräsa ned rörets diameter i hyllplanet på ovan och undersida och sedan borra för gängstaven så styrs allt på plats ändå Går ju också sandfylla för att få den extra tyngden i konstruktionen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/28 :  07:58:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Många goda idéer pojkar
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:26:26  Show Profile Send knutte a Private Message
hm, något som säkert ni redan tänkt på är att rostfritt kanske är att föredra, då det inte är magnetiskt.

Jag vet inte nåt om elektronik, men det känns fel att kanske ställa ett monsterslutsteg 3cm bredvid 10kg massiv järnstång...

Hur ligger det till med det? (lessen om jag snor lite av tråden)

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:42:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Sno på du knutte

Nu ska väl apparaternas chassin fungera som skärm, men jag håller med dig, antingen rostfritt, eller aluminium av korrosionsskäl, samtidigt som det väl bör vara bättre för apparaterna.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/06/28 :  12:48:59  Show Profile Send knutte a Private Message
Vad hade du tänkt för dimension på benen då?

Jag tänkte om det kanske kunde finnas något standard rör som man kunde svetsa i en mutter i ena ändan och skruv i andra, polera på lite och vara glad(:D)

Massiv rostfri stång i kanske 25mm diameter (plus svarvning och ev polering) skulle jag nog välja bort, så länge inte Visa kortet håller på att explodera av kontoinnehåll....

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/06/28 :  16:58:29  Show Profile Send HNK a Private Message
Gör en vanlig bänk med gängstavar och sätt bara rör mellan hyllorna, de hälls fast när du skruvar ihop allt, du kan också borra ett hål med samma diameter som röret (inte ända igenom) så kommer inte rörskarven synas.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/29 :  08:36:50  Show Profile Send huzze a Private Message
HNK: Vettig idé, även EuphoniC är inne på det spåret

knutte: Har inte möjligheten att svetsa etc. tänkte mest om ni visste var det finns att köpa. Ø40mm är väl tanken så småningom.

quote:
Visa kortet håller på att explodera av kontoinnehåll....
Går det?

Edited by - huzze on 2007/06/29 10:20:59
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:16:33  Show Profile Send knutte a Private Message
Jo, jag förstår hur du menade, men det lär bli billigare för dej att be någon firma svetsa åt dej än att köpa massiv...

Jag har inte kg pris i huvudet, men kan aldrig tänka mej att stången är billigare än 500kr/metern, sen om den ska vara blank kostar det också en slant

Hur vida visa kortet mår med mycket på kontot har jag aldrig kunnat testa, HIFI intresserad du vet

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:23:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Då lutar det åt aluminiumrör på Bauhaus, 250-300 kr för 2m Ø30-40 tror jag att jag såg. M12-stav och mutter. Problemet blir då "bara" toppen och botten... får klura vidare eller se om jag kan få dem gjorda hos en avlägsen bekant...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000