HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 T&P 8"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/12 :  01:46:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Ursäkt!, kanske ville A förtränga att han knappt lyssnat på sina fina R1:or ;(, de låter bra fast
annorlunda än C12( får återkomma ;) och känsligheten på 95dB ska helst inte resisteras bort
så Thiel element är bara att glömma, om man inte har multipla T&P i de register som dessa spelar i.

Jo, A finner Seas M-diskanten vara lika bra som C12( kanske bättre?), mjuk och detaljerad,-härlig mao.


Mvh A
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/07/12 :  08:55:04  Show Profile Send markih a Private Message
Zalytron och orca design verkar ha en del välgjorda designer med dessa element (Seas, Thiel/Accuton, Raven, Focal mfl). De skulle jag satsa på om jag skulle bygga.

Mvh

marki
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/12 :  09:15:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja!

Jag skrev att MD slog igenom vid demo på ljudmakarn, det beror
på rummets dåliga skustiska egenskaper vid 30 - 35hz.

T&P skall därmed onte lastas för detta missöde, inte heller MD,
utan rummet i sig.

Klart man ska testa bygga T&P om man har råd med det.
Fast roligare vet jag inte om det blir, speciellt inte
när man kommer till konstruktion av delningfilter som
är det svåraste i all högtalarkontruktion.


quote:

Hej!

Ooohh mähh, lägg ägg nu NN, "T&P=1st mkt bra ideé!!"( 10 år gammal man,-är A).

Att Mårten-D använder dem är bara 1st trevlig mikrodetalj i sammanhanget och att inte fler h-tillverkare än de som använder dem använder dem beror nog allra mest på 1st enda liten detalj,-de är väääldigt dyra.

Om membran-materialet verkligen, inte spelade någon roll så skulle ju därmed alla , alla element alltid ha varit och fortfarande bara vara gjorda i papper, enbart.


( "De e de vite i T&P som gör e").



Mvh A.



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:12:32  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Zalytron och orca design verkar ha en del välgjorda designer med dessa element (Seas, Thiel/Accuton, Raven, Focal mfl). De skulle jag satsa på om jag skulle bygga.

Mvh

markih



Hej!
Jo, helt klart är Zalytrons kit intressanta. Men Orca verkar ju inte orka() att lägga upp någonting på sin site!
Särskilt Seas+Raven känns intressanta! (Fast behöver jag så hög känslighet....)
Jaja, det får funderas ett tag till.....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:12:49  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hej!

Ursäkt!, kanske ville A förtränga att han knappt lyssnat på sina fina R1:or ;(, de låter bra fast
annorlunda än C12( får återkomma ;) och känsligheten på 95dB ska helst inte resisteras bort
så Thiel element är bara att glömma, om man inte har multipla T&P i de register som dessa spelar i.

Jo, A finner Seas M-diskanten vara lika bra som C12( kanske bättre?), mjuk och detaljerad,-härlig mao.


Mvh A.



Hej!

Nej, Raven verkar ju vara populär i MTM-konstruktioner. Focal har ju(på pappret) ganska hög känslighet, så det kan ju vara bra att para med..... Fast snart(?) borde väl Orcadesigns planer dyka upp på deras hemsida, och då kan man ju få lite tips därifrån.
Alternativ banddiskant är ju Eton, som dessutom är lite billigare.....

Seas verkar ju också intressant! (Fast det blir ju "snyggare" symmetri med c44+c12 än c44+Seas Millenium.......)


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'


Edited by - matson on 2002/07/12 10:17:2
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:30:55  Show Profile Send n00b a Private Message
Nu tänkte jag skulle svamla lite till.
Alltså Newform Research R45 och 2st T&P C220 tycker jag verkar ganska roligt (ja jag tycker att "pinnarna" ser bra ut) kanske man kan få hjälp av goldenage med filter och sådant. Sen så råkar jag känna en möbelsnickare som har egen firma. Synd att jag själv har båda tummarna mitt i händerna

IOFS verkar det vara ganska mycket pengar men fan nåt ska man ju köpa så man inte dricker pivo för alla stålar

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/12 10:31:2
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:44:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

klockrent!! har man råd att testa att nyttja newform så
go fot it!!


quote:

Nu tänkte jag skulle svamla lite till.
Alltså Newform Research R45 och 2st T&P C220 tycker jag verkar ganska roligt (ja jag tycker att "pinnarna" ser bra ut) kanske man kan få hjälp av goldenage med filter och sådant. Sen så råkar jag känna en möbelsnickare som har egen firma. Synd att jag själv har båda tummarna mitt i händerna

IOFS verkar det vara ganska mycket pengar men fan nåt ska man ju köpa så man inte dricker pivo för alla stålar

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/12 10:31:25



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  10:58:55  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Nu tänkte jag skulle svamla lite till.
Alltså Newform Research R45 och 2st T&P C220 tycker jag verkar ganska roligt (ja jag tycker att "pinnarna" ser bra ut) kanske man kan få hjälp av goldenage med filter och sådant. Sen så råkar jag känna en möbelsnickare som har egen firma. Synd att jag själv har båda tummarna mitt i händerna

IOFS verkar det vara ganska mycket pengar men fan nåt ska man ju köpa så man inte dricker pivo för alla stålar

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/12 10:31:25



Varför använda 2st C220?
Vilken är det av Newform modellerna du menar, R30 eller R45?
Golden Age har ju ett kit med varje, som säkert är bra(har inte hört). Varför inte satsa på något av dom?

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:02:10  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

quote:

Nu tänkte jag skulle svamla lite till.
Alltså Newform Research R45 och 2st T&P C220 tycker jag verkar ganska roligt (ja jag tycker att "pinnarna" ser bra ut) kanske man kan få hjälp av goldenage med filter och sådant. Sen så råkar jag känna en möbelsnickare som har egen firma. Synd att jag själv har båda tummarna mitt i händerna

IOFS verkar det vara ganska mycket pengar men fan nåt ska man ju köpa så man inte dricker pivo för alla stålar

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/12 10:31:25



Varför använda 2st C220?
Vilken är det av Newform modellerna du menar, R30 eller R45?
Golden Age har ju ett kit med varje, som säkert är bra(har inte hört). Varför inte satsa på något av dom?

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'




R45 (tror det står) :P

Alltså jag vill använda 220

IOFS så hade jag tänkt fråga dom om dom tror det funkar. Vad vet jag ?

//jonas


"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:07:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Tja det låter ju som ett intressant projekt! Borde gå att få ihop dom elementen!

Dock skulle nog Raven R3 vara minst lika trevlig tillsammans med C220. R45'an har, har jag för mig, lite låg känslighet - inte sant?



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:14:10  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Hejsan!

Tja det låter ju som ett intressant projekt! Borde gå att få ihop dom elementen!

Dock skulle nog Raven R3 vara minst lika trevlig tillsammans med C220. R45'an har, har jag för mig, lite låg känslighet - inte sant?



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu



¨

hmm 91db på R45:an och 90db på 220.

Men det kanske är lågt du kan det där bättre än jag tror jag

/jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:16:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ja se där...vad man glömmer på två år (sedan jag senast läste om dom). Läste väll om R15 eller nått sånt, för jag hade ca 87dB i 'hövvet' och 87 tillsammans med dubbla C220 på 90 var...det hade blivit fel.

;-)



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/12 :  11:59:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Sen finns ju denna: men då dess känslighet är på 100/101dB så måste man därav ha än mer stegrad multipelitet på de övriga h-elementen eller motstånd iofs.
Denna verkar också hög-intressant: som låg-mellan/hög-bas eller bas/mellan. Det som är mkt viktigt och som man aldrig får lov att glömma är att: T&P alltid alltid måste utgöra mellanregistret/en i en högtalare men bortsett ifrån det så kan man ju fritt exprimentera med både diskant o låg-mellan/hög-bas samt bas.


Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/12 15:38:0
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  12:07:53  Show Profile Send matson a Private Message
Mer bandelement:




Känslighet på 90dB och ett pris kring 4500 kronor för ett par!
Skall dock delas minst med 2:a ordnigen vid 3kHz!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/12 :  12:33:29  Show Profile Send n00b a Private Message
Vad väldans mycket det blev helt plötsligt

Alltså jag tycker nog att Newform verkar roligast.

Ska nog försöka åka ner och lyssna på den kanske för de kunde man väl göra. Dom har ju en liknade med dubbla 6½".

Vad väldans roligt det är och planera bygget tycker jag. Det kommer sluta med att jag sabbar alltihopa

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/07/12 12:33:4
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000