HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga igen - kompensation för basregionen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/08 :  22:13:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om man nu kompenserar för baffelstöd (säg frekvenser över 500-600 Hz), kompenserar man då för golv och kavitetseffekten hos högtalarna, som kan ge ökning av 6 dB under ca 200 Hz (om basen sitter högt).

Sitter basen lägre, så får man stöd även högre upp i frekvens.

Hur brukar man kompensera för denna effekt i högtalarkonstruktioner?

Thomas

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/09 :  21:38:10  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Många högtalare, inkl mina har något höjd nivå under sisådär 300-400Hz.
Mina är lyfta med 4dB under 350Hz.
Utan denna höjning låter det inte speciellt hänförande.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/10 :  00:39:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Morello,

är det mätt i rum? Eller var kommer höjningen ifrån? Högtalaren själv?

Jag får inte riktigt ihop det, eftersom ex, golvet blir man ju inte direkt av med när man mäter, även om man mäter utomhus. Golvreflexen stöder ju i basregionen.

Thomas
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/10 :  05:04:10  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Man implementerar en krets i delningsfiltret som tillser att sänka nivån över tex 350Hz, vilket blir detsamma som att höja nivån under tex 350Hz.

Höjer man 6dB under "baffelsteget" och mäter ekofritt, så skall det bli rakt under antagande att det skulle bli rakt vid mätning i oändlig baffel, vilken per definiton saknar diffraktionseffekter. 6dB blir nog lite mycket eftersom en del av den energi som "smitit" runt högtalaren reflekteras mot bakväggen.
I mitt fall blev 4dB en rimlig balans, utan att det blev för "fett" eller tunt i bas/värme-registret.
Du är välkommen att lysssna. Vi bor ju nästan grannar va?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/10 :  09:59:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Morello,

jo en träff och lyssning vore kul. Det är ju bara några meter mellan oss.


Vad jag undrar över är att man aldrig riktigt kan mäta ekofritt eftersom man har ett golv, inte bara bakvägg. Om man mäter 1 meter från högtalaren och miken är 1.2 meter från högtalaren, får man en reflektionsväg på 2.6 meter. Skillnad 1.6 meter = tidskillnad på 4.7 ms vilket ger en undre gräns på 213 Hz. Man bör således inte mäta under 300 Hz. Stödet från golvet ger ett extra tillskott, till detta kommer bakväggen om man har högtalaren i ett rum för lyssning. Alltså får man naturligt ett stöd i basen från rummet (vägg + golv).

Så egentligen så är det "brist på baffelstöd" som man bör kompensera för, dvs en höjning av registret i området mellan rumsstödet och baffelstödet.

Jag har försökt tränga igenom Ingvar Öhmans artikel om optimal basscurves på Sonic Designs hemsida men inte riktigt förstått allt. Vilken är egentligen den "optimala" baskurvan? Bilden visar ett typiskt rums effekt på tonkurvan.



Thomas


Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/10 :  16:32:26  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej Morello, jo en träff och lyssning vore kul. Det är ju bara några meter mellan oss.


Vad jag undrar över är att man aldrig riktigt kan mäta ekofritt eftersom man har ett golv, inte bara bakvägg. Om man mäter 1 meter från högtalaren och miken är 1.2 meter från högtalaren, får man en reflektionsväg på 2.6 meter. Skillnad 1.6 meter = tidskillnad på 4.7 ms vilket ger en undre gräns på 213 Hz. Man bör således inte mäta under 300 Hz. Stödet från golvet ger ett extra tillskott, till detta kommer bakväggen om man har högtalaren i ett rum för lyssning. Alltså får man naturligt ett stöd i basen från rummet (vägg + golv).

Så egentligen så är det "brist på baffelstöd" som man bör kompensera för, dvs en höjning av registret i området mellan rumsstödet och baffelstödet.

Jag har försökt tränga igenom Ingvar Öhmans artikel om optimal basscurves på Sonic Designs hemsida men inte riktigt förstått allt. Vilken är egentligen den "optimala" baskurvan? Bilden visar ett typiskt rums effekt på tonkurvan.

Thomas





Hej Thomas (och Morello)!

Låt mig förtydliga mig. Med artikeln om optimaltonkurvorna avsåg jag inte att blanda in några effekter av rummet alls. Den handlade alltså främst om hörseln. Egentligen var det bara en redovisning av en snart 20 år gammal (tror jag) studie. Läs för säkerhets skulle dessuom alla reservationer i slutet av artikeln mycket noga...

Den lilla artikeln därefter handlade om inverkan av rummet, som ju har stor betydelse för hur vi uppfattar högtalaren. Rummets påverkan är alltså vad som visas i kurvorna.
. Du Thomas är mycket skarpsinnig och har helt rätt när du skriver "Så egentligen så är det "brist på baffelstöd" som man bör kompensera för, dvs en höjning av registret i området mellan rumsstödet och baffelstödet." Precis så är det!
. Man kan dock diskutera hur man lättast spaltar upp problemet - alla element är ju inte naturligt raka, i själva verket är nästan inga högtalarelement naturligt raka! Jag tycker därför att det är klokast att betrakta kompensationerna för element och den förefintliga baffeln som den ena delen av problemet, och sedan se rummets inverkan som den andra delen.

Alla rum är inte identiska, dessutom skulle man kunna beskylla kurvorna från artikeln för att inte innehålla bakväggsreflexen (och några andra högre ordningens "halvviktiga" reflexvägar). Min tanke var dock inte att skriva en manual till högtalarkonstruktörer, utan bara att ge läsarna en liten överblick över problemen.
. I praktiken skall baffelkorrektionen (höjning under typ 400 Hz eller så, för att kompensera att baffelstöd saknas) oftast sträcka sig lite längre ned i frekvens än 200 Hz, även om högtalarens baselementet sitter ganska lågt, inte sällan är 80 - 100 Hz den pragmatiskt funna gränsen för hur långt ned högtalaren är förhållandevis ostödd av rummet. Även om golvet börjar stödja redan vid några hunda Hz är andra reflexvägar fortfarande destruktiva. Exakt vilka nivåer som amplituden skall skifta beror på massor av saker. Korrektioner mellan 1 och 15 dB kan vara lämpliga i olika förekommande miljöer. Fast extremfallen är förstås tämligen ovanliga.

Mäta ekofritt kan man göra utmärkt lätt. Jag brukar använda den branta taknocken på huset. Mäter man i längdriktningen slipper man ifrån praktiskt taget alla reflexer från taket. Man kan även mäta utomhus lagom upphöjt för att markreflexen skall vara så försvagad att den kan antingen kan försummas eller att den kan räknas bort i efterhand. Lyfter man högtalaren så att basen (och mätmikrofonen) är 2,5 meter över marken och har ett avstånd till märmikrofonen på en meter blir reflexen från marken fördröjd 12 ms och dämpad ungefär 15 dB (jag förutsätter då över 90% reflektion från marken). Det ger ett rippel om +/- 2 dB med 83 Hz repetition.
. Jag brukar använda den sistnämnda lösningen vid omarbetningar på förefintliga produkter (av bekvämlighetsskäl) och den förstnämnda för supernoggranna mätningar av alla nya produkter.

Viktigast av mätningar är dock självklart att mäta i "rumsrelevanta miljöer". Jag använder en helt ekofri miljö med rejäla reflexytor (mer än 50 m2 stora) i de riktningar som hörseln inte kan särskilja från direktljudet från högtalarna, närmare bestämt golv och väggen bakom högtalarna. Det är även i den miljön som jag gör de allra flesta lyssningarna på högtalarna. Både direkt och medelst mätmikrofon (spela in och jämföra med originalet).

Hoppas det klargör vad som stod i originalartiklarna.

Eller i varje fall gör motsatsen - indikerar att verkligheten är enormt komplicerad i vad dessa frågor anbelangar. Våra psykoakustiska egenskaper gör ju att det finns fog för att påstå att "optimaltonkurvorna" är sanna bara i utomhusmiljö om man mäer tonkurvan med en rumdtagande mätmikrofon. I ett normalt lyssningsrum skall faktskt tonkruvan inte alls vara rak. Inte skall den vara likadan på olika ställen i rummet heller, Men det är en annan historia.

Vh, Ing. Öhman

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/10 16:45:1
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/10 :  19:33:06  Show Profile Send celef a Private Message
"I ett normalt lyssningsrum skall faktskt tonkruvan inte alls vara rak. Inte skall den vara likadan på olika ställen i rummet heller, Men det är en annan historia."

Det skulle vara mkt intressant att få ta del (en bit iaf) av detta, det kanske skulle kunna förklara varför jag alltid misslyckas i mina försök.
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/10 :  20:36:34  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

"I ett normalt lyssningsrum skall faktskt tonkurvan inte alls vara rak. Inte skall den vara likadan på olika ställen i rummet heller! Men det är en annan historia.
/Ing. Öhman"

Det skulle vara mkt intressant att få ta del (en bit iaf) av detta, det kanske skulle kunna förklara varför jag alltid misslyckas i mina försök.
/Celef




Låt mig då säga något mycket kort:

Öronen uppfattar inte alls verkligheten på samma sätt som en mätmikrofon, bland annat i det att en mätmikrofon inte kan skilja på olka infallsritningar, vilket hörseln gör med utmärkt precision.

Det är förresten detta som är orsaken till att apparater som gör anspråk på att åstadkomma "room correction" fungerar så erbarmeligt dåligt. Vissa blir imponerade en kort stund, men sen hör man, att vad systemt gör är att lägga till nya, precis lika stora, fel som fanns från början i rummet (anländande från olika riktningar) men från fel håll (nämligen från högtalarna). Problem med störande reflexer och efterklang åtgärdar man bäst med akustiska åtgärder, inte med manipulation av musiksignalen!

Kontentan av det hela är, att den tonkurva man bör mäta upp på lyssningsplats (korrektion: den tonkurva man brukar mäta upp på lyssningsplats i alla välljudande rum) är kombinationen av ett helt frekvensgångsrakt direktljud från högtalarna, färgat av alla de reflekterande ytor som finns i lyssnarens närhet (tak, sidoväggar, bakväggen).

Dessa ytor förväntar sig hörseln att höra reflexer ifrån. Finns dom inte så låter det därför onaturligt. Det låter inte som om musikerna är verkliga "där framme i ljudbilden".

Detta är ett ständigt återkommande dilemma; om man inte förstår de systematiska bristerna i olika mätmetorder och mätsystem är det bättre att inte mäta alls. Öronen ljuger aldrig, ehuru de kan luras lite ibland. Audiofilöron värre än vanliga människors tro jag bestämt... Men om man tycker att något låter dåligt så kan man alltid vara säker på att något ÄR dåligt! Oavsett om någon kludderjocke med mätapparaturer säger att allt är bra. Däremot är det långt ifrån säkert att man gissar rätt när man bestämmer sig för vad orsaken ligger till att man tycker det låter dåligt...

Nåväl - den resulterande tonkurvan på lyssningsplats i en välljudande (välåtergivande) kombination rum/anläggning, kan faktiskt se ut nästan hur som helst!

Men nästan aldrig är det generellt basfattigt. Snarare är det helt normalt med en begynnande bashöjning nedåt 100 eller 50 Hz som kan växa till att bli åtskillig nedåt 20 Hz (om man använder högtalare med sådant register skall tilläggas).

I registret 20 - 300 Hz kan dock tonkurvan vara påfallande ojämn utan att lyssnaren tycker att det låter fel. Bara den är ojämn av "rätt orsaker". Den får inte vara oljämn på grund av oljämn tonkurva från högtalarna och deras näromgivning. Om orsaken är rätt är omöjligt att mäta med normal mätutrustning, man man kan förstås bygga sig mera lämpad utrustning. Bäst är dock att räkna, och förstås att lyssna sig fram till en lämplig högtalarplacering. Mäta kan man nästan glömma.

En mätmikrofon säger att reflexer i närheten av lyssnaren är lika allvarliga som de i närheten av högtalarna.

Varje musikälskare med erfarenhet av musikåtergivning i hemmet, vet emellertid (även om få reflekterat över det) att små förändringar i högtalarplacering är mångfaldigt mera utslagsgivande än de som uppstår när högtalarplaceringen är optimal och man flyttar sig lite som lyssnare.


Vh, Ing. Öhman

PS. Dessa saker har avhandlats i mycket mera detalj i ett antal artiklar i MoLt under åren 1991 - 1994. Jag tror den första var i nummer 4 -91 och jag tror namnet på artikelserien var "om stereofoni".
DS.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:39:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Till Celef:

Är det inte den kurvan som Markku har presenterat då och då? Alltså en att kurvan i rum vid lyssningsposition faller i genomsnitt med någon dB per oktav (alltså basen är något högre i rum), trots att högtalaren mäter rakt i fri fält eller ekofritt rum. I undre grafen nedan (med dämpning bakom högtalaren som dämpar över 1000 Hz), så ser man hur ökningen blir mot lägre frekvenser i mitt rum. Mätt vid lyssningsposition nära vägg och högtalaren ca 30 cm från bakvägg. I genomsnitt ca 4-5 dB högre nivå under 300 Hz. Betyder ju att rummet börjar verka vid 200-300 Hz och mer så under 100 Hz med stående vågor. (Stående vågorna syns vid 47 och 90 Hz.) Dock mäter högtalaren rakt i basen i ekofritt rum men fortfarande nära vägg (miken är väl stående långt från vägg antar jag). Dvs så tror jag att stöded i mitt rum är större än vad som är idealt för konstruktionen (pga att jag sitter nära vägg och lyssnar också). En lösning är dämpning av väggen bakom högtalaren ner till 100 Hz, och justera i det aktiva filtret under 80 Hz.

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Grafer.JPG

(tryck return efter klickat på adressen; passagen funkar inte annars)

Förmodligen förväntar sig sinnena några dB mer bas i rum, men inte för mycket kanske. Vet faktiskt inte vad som är idealt. Rakt eller en något förhöjd bas? Olika skolor kanske. Tror dock att de flesta installationer i hem har för mycket bas. Det hade åtminstone jag innan jag installerade de aktiva filtret.




Till Ingvar:

Tackar för förklaringen. En fråga till (): menar du med att ha en 20-25% lägre fh, att avstämningen skall vara 20-25% lägre än den ideala? Som det står "som din preferens" längre ner i artikeln.





Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/11 :  09:19:48  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Till Ingvar:

Tackar för förklaringen. En fråga till (): menar du med att ha en 20-25% lägre fh, att avstämningen skall vara 20-25% lägre än den ideala? Som det står "som din preferens" längre ner i artikeln.

Thomas A



Har ingen aning om vad du pratar om. Vilken artikel?

i
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/11 :  10:13:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Den artikeln som finns på Sonic Designs hemsida om optimal basscurves. Citat:



"Firstly, I would like to say that this part of the report has left the objective scientific world. This is about my own personal tastes now. The following alignments are definitely audible. You can still try to balance the faults in order to find the best possible alignment, even for a less than ideal response curve, if the circumstances preclude a design according to the optimum curves. My personal experience is that a semi-optimised vented box sounds best if you start with a 4th-order Butterworth alignment, and lower the fh frequency by 20-25%."

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/11 :  10:49:51  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Till Ingvar:

Tackar för förklaringen. En fråga till (): menar du med att ha en 20-25% lägre fh, att avstämningen skall vara 20-25% lägre än den ideala? Som det står "som din preferens" längre ner i artikeln.

Thomas A

-----

Har ingen aning om vad du pratar om. Vilken artikel?



-----

Den artikeln som finns på Sonic Designs hemsida om optimal basscurves. Citat:

"Firstly, I would like to say that this part of the report has left the objective scientific world. This is about my own personal tastes now. The following alignments are definitely audible. You can still try to balance the faults in order to find the best possible alignment, even for a less than ideal response curve, if the circumstances preclude a design according to the optimum curves. My personal experience is that a semi-optimised vented box sounds best if you start with a 4th-order Butterworth alignment, and lower the fh frequency by 20-25%."




Jaha, då förstår jag! Men jag förstår inte riktigt din fråga (...menar du med att ha en 20-25% lägre fh, att avstämningen skall vara 20-25% lägre än den ideala? Som det står "som din preferens" längre ner i artikeln.) "Den ideala" är ju inget fysikaliskt begrepp.

Jag tycker hur som helst att svaret står i artikeln. Jag kan översätta den aktuella frasen:

...startar med en fjärde ordningens butterworth-dimensionering och sedan sänker avstämningsfrekvensen med 20-25%.

Jag vet inte om du definierar en 4:e ordningens avstämning som "den ideala", var det det du menade?

Vh, Ing. Öhman

i
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/11 :  12:28:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Allt är klart nu. Jag, som du vet, är inte bevandrad med alla de tekniska facktermerna. Det var lite oklart för mig vad fh stod för.

Thomas
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:53:05  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Allt är klart nu. Jag, som du vet, är inte bevandrad med alla de tekniska facktermerna. Det var lite oklart för mig vad fh stod för.

Thomas





Det är nog jag som är lite terminologiskt fartblind.

Reflekterade inte ens över att fh kunde vara otydligt, och ändå funderade jag länge på saken - undrade vad som kunde uppfattas som oklart. Kom till sist på att det måste vara butterworthdimensioneringen du hängt upp dig på. Så fel man kan ha!

F står för frekvens, h står för helmholtz. Helmholtz är snubben som kom på att man kunde resonera mellan en luftmassa och en luftfjäder. Jag tror att många högtalarkonstruktörer kallar fh för fb istället. Kanske är det till och med den korrekta beteckningen (T/S-mässigt), men jag är ju fysiker och tycker att det är fjantigt med specialbeteckningar för högtalare. Det är ju vanlig fysik bara.

Jag har förresten hittat på en egen frekvens som ingen nånsin talar om i högtalarsmmanhang, men som faktiskt är viktigare än de flesta tänker på, speciellt om högtalaren skall fungera tillsammans med vissa rörförstärkare. Jag kallar den ff (fladderfrekvens), och det är resonansfrekvensen mellan elementets fjädring (k) och all rörlig lågfrekvensmassa (Mm + Mp-trans, där Mp-trans är Mp * (Sd/Sp)^2) sett ur elementperspektiv. Denna frekvens syns som den lågfrekventaste impedanstoppen hos ett basreflexsystem. Den kan, illa dimensionerad, ställa till med ett elände för i övrigt väl fungerande rörfrstärkare.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:11:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
JA, att välja nya ord för nått det redan finns ord för är populärt. Ta en titt på båtar:

golv - durk
fram - för
bak - akter
höger - styrbord
vänster - barbord

Kom å tänka på Golf åxå
Väska - bääääg


Nåja...Off topic, men jag har pratat med Moderatorn för DIY och han sa "OK" för denna gången, men att jag skulle ha ögonen på mig framöver!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:39:43  Show Profile Send celef a Private Message
Jag vill gärna tro på mätningar, det är för mkt flumm redan som det är! Det vore trevligt att hitta mönster på vad som låter gott och hur de mäter ekofritt - det blir lite enklare då.
Linkwitz nämner nåt på sin hemsida att man kan bedömma en högtalare från ett angränsande rum till det rum där högtalaren spelar. Det verkar fungera rätt OK, iaf för mig. Dock blir den resulterande tonkurvan långt ifrån +/-1dB (ekofritt). Vilket betyder fel spår igen!!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/11 :  16:58:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Celef: Mäter du utomhus eller inomhus?

±1 eller ±1.5 dB ekofritt är nog svårt att uppnå även om det går. Trägen vinner!

Dock undrar jag lite över diskant + baffelstöd. Borde det inte bli ett förstärkt direktljud i det lägre diskantregistret då diskanten är bredspridande och stöds av baffeln mer än i högre register då ljudet är mer riktat? Skall man inte kompensera för detta? Eller är effekten så pass liten vid dessa våglängder att det inte spelar någon roll?

Börjar fundera på under vilka omständigheter som elementen mäts när de mäts på lab hos högtalartillverkarna. Sitter de monterade på en vägg eller vad?

Thomas
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/11 :  17:32:36  Show Profile Send celef a Private Message
Jag mäter inomhus (bor i Sthlm stad, alla fönster måste därmed vara stängda - även vid imp mätningar!) med tidsfönster (MLS).

Normalt (med en "normalstor" baffel) så inträffar baffelstödet vid en frekvens som ligger under diskantens verksamma område, därmed är hela diskantens fr.omr. påverkad av baffelstödet. Annat är det nog med diskanter som är placerade på en mindre baffel, tex i en fristående enhet ovanpå högtalaren.

Element brukar mätas monterade i en IEC baffel med måtten 165*135cm (har jag för mig), men en "oändligt" stor baffel används nog också.
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/11 :  17:44:57  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...Dock undrar jag lite över diskant + baffelstöd. Borde det inte bli ett förstärkt direktljud i det lägre diskantregistret då diskanten är bredspridande och stöds av baffeln mer än i högre register då ljudet är mer riktat? Skall man inte kompensera för detta? Eller är effekten så pass liten vid dessa våglängder att det inte spelar någon roll?

Börjar fundera på under vilka omständigheter som elementen mäts när de mäts på lab hos högtalartillverkarna. Sitter de monterade på en vägg eller vad?

Thomas




Hej igen Thomas!

Diskanter (liksom alla andra element) mäts nästan undantagslöst i oändlig baffel, hos seriösa tillverkare. Baffeln i alla normala högtalare är tillräckligt stor för att stödja diskanten perfekt över 2-4 kHz. Därunder ger den fortfarande stöd, men inte sällan desstom ett visst rippel.

Å andra sidan kan man titta lite extra på diskantelementets arbetssituation.

Då blir man varse att det, om det uppvisar perfekt kolvformig membranrörelse, kommer att ha en fallande energikurva över ungefär 4,5 kHz! Det beror på membranstorleken, som på alla element dikterar hur högt upp i frevens de kan arbeta frekvensoberoende utstrålningsmässigt.

Gränsen går ungefär vid f = 12 000/d där d är (aktiva) membrandiametern mätt i cm. Det blir alltså 12 000/13 = 923 Hz för ett normalt 6,5" element.

För att få ett mera bredbandigt användbart element måste man alltså tillföra minst en förstärkande resonans. Det finns det gott om i nästan alla element (dock inte metallkoner, deras resonanser ligger alldeles för högt upp i frekvens, och har dessutom på tok för höga Q-värden).

En diskant med mjukdome brukar ha en kraftig resonans i själva domen, ju mer exponerad domen är, desto mer beroende av resonansen är elementet. En metalldome har nästan undantagslöst en kompressionsring (eller bricka) framför membranet som ger en resonant förstärknng i registret över 4 kHz. Diskantdomar kan också ha membranet lagom försänkt i frontplattan för att få en liten kvartsvågsresonans i toppoktaven.

Alla dessa trick för att få ett alldeles för stort membran att bli användbart ett par oktaver över sin naturliga övre gränsfrekvens påverkar både spridningsegenskaperna och verkningsgraden, på frekvensberoende sätt.

Att på teoretiska grunder fundera över vilken frekvenskompensation man skall göra p g a diskantbaffeln känns därför som slöseri på tid. Sådana teoretiseranden runt bara en bråkdel av sanningen är meningslösa. Det är vettigare att titta på den pragmatiska verkligheten och tillse så att man får ett slutreslutat man blir nöjd med!

I detta specifika fall kan man dock anmärka att resonemanget har en liten brist, nämligen att effekten av baffeln inte går att "räkna bort" när diskantens riktverkan tilltar mot högre frekvenser. Tvärtom kan man säga att riktverkan på grund av membranstorleken exakt motsvarar att ett virituellt horn bildas, som verkar kraftigare diskanthöjande än baffeln hade gjort. Man kan mycket riktigt enkelt visa att man, om an kopplar ett horn till ett domediskantelement, inte får någon väsentlig verkningsgradshöjning i det frekvensregister där elementet är naturligt riktat.

Glöm inte att ett horn är ett extremfall av en plan baffel, eller tvärtom, en baffel är ett specialfall av ett horn, nämligen ett 180-graders constant directivity-horn.

Vh, Ing. Öhman

PS. Som vanligt har allt detta avhandlats i MoLt för länge, länge sedan.

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/12 12:40:3
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/11 :  17:56:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det blir fler beställningar av andra årgångar av MoLT för min egen del märker jag. Och lite fler biblioteksbesök.

Tack för att du tar dig tid att svara.


Thomas
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/12 :  13:44:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

I detta specifika fall kan man dock anmärka att resonemanget har en liten brist, nämligen att effekten av baffeln inte går att "räkna bort" när diskantens riktverkan tilltar mot högre frekvenser.


Det är sant och är en liten försvårande effekt som gör simuleringar mindre exakta. Det hade varit trevligt om man kunde få mätkurvor för även 90 grader för elementen (förutom 0, 30 och 60 grader) och även en graf om den akustiska fasen. Det hade underlättat. Det bästa är nog om man kunde få tillgång till mätfilerna direkt. Det hade varit riktigt bra.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/12 :  13:50:30  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

I detta specifika fall kan man dock anmärka att resonemanget har en liten brist, nämligen att effekten av baffeln inte går att "räkna bort" när diskantens riktverkan tilltar mot högre frekvenser.


Det är sant och är en liten försvårande effekt som gör simuleringar mindre exakta. Det hade varit trevligt om man kunde få mätkurvor för även 90 grader för elementen (förutom 0, 30 och 60 grader) och även en graf om den akustiska fasen. Det hade underlättat. Det bästa är nog om man kunde få tillgång till mätfilerna direkt. Det hade varit riktigt bra.

The world is my oyster...




Hello!

Det finns tvenne tyska tidningar, Klang+ton samt hobbyhifi.

Desa testar element och redogör för bla följande:

1. Frekvenssvar vi några olika vinklar
2. Dist vid 80dB samt 90 dB (2:a och 3:e ordningen)
3. Akustisk fas.
4. "vattenfallsmätning"
5. Stegsvar
6. Impedans (magnitud och fas)
7. med mera


mvh\Joe Morello junior

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000