HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CAMBRIDGE 640H, Hur bra är detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/06/26 :  17:01:32  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, som rubriken antyder, gillar vi det här?

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/inspelare/CAMBRIDGE_640H_CD-braannare_Svart.htm?aID=7426&rID=7472

Frågan är ställd utifrån en positiv attityd till sådanahäringa maskiner.

Inte för min egen del, jag är helnöjd som jag är, men grabben skall så småningom lyfta från nästet, så det kan vara något för honom eventuellt?

Har som ni begriper inte själv lyssnat på denna maskin ännu, och vill ha lite intryck från er som gjort det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/06/26 :  17:35:52  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hm har för mig den inte var helt omtyckt i M3 ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/26 :  17:41:39  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag tycker den är buggig och omständig MEN.. det är en bra instegsprodukt från branchens sida.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/26 :  17:54:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Personligen tycker jag det vore smartare och mer flexibelt att använda en vanlig dator med ett
ljudkort av lite bättre sort. Fast då behövs ju å andra sidan bildskärm och tangentbord.

Jag kör själv på det sättet, har då även satellitmottagarkort i datorn och kör TV via samma burk
och en projektor i taket. Tar ingen plats och jag slipper CD, TV, DVD och satellitmottagare.
Frugan är helnöjd, hon kan inreda som hon vill.

(CD-spelare har jag iofs också fortfarande men spelar sällan på den.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/26 :  18:46:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Bernt Jansson. Så du surfar och hififorar i fåtöljen framför en projektorduk?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/06/26 :  19:08:05  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Visst Bernt, det låter flexibelt och bra på alla sätt, men det känns som om det springer iväg lite med pengarna här?
Kanske lite omständigare också.

Å andra sidan så har ju grabben både dator och TV i vilket fall.

Nå, är det någon som har praktisk erfarenhet av produkten?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/06/27 :  07:44:40  Show Profile Send overhang a Private Message
Jag personligen tror att en Squezebox + en vanlig cdspelare är en bättre och mer flexibel lösning då han ju redan har en dator.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/27 :  09:35:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En Squeezebox är inte så dumt heller.

Man får mycket för de 9000 som Cambridgen kostar. Ett Lynx L22 kort till befintlig dator t.ex. http://www.lynxstudio.com/lynxl22.html

Då får CDn vääääldigt svårt ljudmässigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/27 :  09:37:05  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Håller lite med Overhang om att en Sqeezebox kan göra jobbet i kombination med en cd till ett bra pris. Jag var inne på en sådan innan jag avfärdade idén då jag insåg att det kan bli väldigt många artister och album att bläddra bland på den displayen. Nu kör jag istället musiken i vardagsrummet från en bra mediaspelare (J.River i mitt fall) på min laptop via s/pdif till recievern. Men när det gäller finlyssning så flyttar jag in till rummet intill och kör via cd till förstärkare med nåt gott att skölja halsen till

Länk till smartson om 640h
http://www.smartson.se/test/ljud-bild/cambridge-audio-azur-640h.htm?ref=prisjakt

Som sagt så kan det nog bli mycket att bläddra i om man har väldigt mycket musik på en sån spelare eller en annan nätverksspelare med relativt få rader på displayen. Men det är bara min åsikt.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/27 :  10:03:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
håller fullständigt med overhang i detta läget. så som tekniken ser ut idag så är detta en bra lösning SB+dator. men mediaserver kommer definitivt slå igenom det är enbart en tidsfråga.

Jag skulle dock vilja tillskriva en ordentlig DAc mellan Sb och datorn då detta kan tillskrivas som en rejäl uppgradering ljudmässigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/27 :  10:29:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
DAc mellan Sb och datorn
Hur menas?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:58:02  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Om man - som jag var - är ute efter ett smidigt sätt att få in vinyl i iPod:en (för det är väl ingen som vill digitalisera sin vinyl "bara för att" ) har jag bara fyra ord: leta efter något annat.

Om man inte är massochistiskt lagd, bör denna undvikas till varje pris. Maken till buggig, användarovänlig (och högljudd) sk*tprodukt får man leta efter.

Ett litet exempel - efter en mjukvaruuppgradering överstyrs helt plötsligt allt som spelas in från vinyl (gamla tiders kassettband lät illa om man överstyrde dem - digital överstyrning låter ILLA). Svaret från Cambridge blir då "minska gain". Hur många därute har en RIAA med justerbar gain (OK då, jag har det men är ganska säkert i minoritet)?

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2007/07/17 22:00:37
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/07/18 :  00:11:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Varför inte bara använda en "gammal" (pentium III ca 1GH prosessor är tillräckligt) Laptop med ett USB ljudkort eller separat DAC med USB ingång (Stello DA100 eller DAC1 USB). Detta "koncept" har jag använt nu i flera år och fungerar bra. Har också en HTPC med 15" pekskärm, där man får en helt annan översikt än med en liten display som det är på mediaspelarna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000