Author |
Topic |
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 08:59:36
|
Det var ett par högtalare som hörde till en kompaktanläggning av märket Luma. Ärvdes av svärmor. De var ganska snygga med äkta trä, t.o.m. trägaller på fronten. Men de lät riktigt uselt och det var på den tiden Philips plastlockhögtalare var mina referenser... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 09:31:36
|
Jamo och 80-tal...hmmm
Måste vara samma burkar som jag har på vinden (harkel).
Modell 250R/380R eller något liknande ?
Vill minnas att man kunde skära glas med den diskanten. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 11:38:16
|
quote: För min del finns det inga dåliga högtalare, bara olika tycke och smak.
Klart det finns daliga hogtalare... Jag har byggt ett par t ex. Bestod av en SS diskant och en Seas bas. Forutom det verkar Jamos tidiga forsok ligga risigt till... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 11:59:26
|
Hmm jag kommer klart ihåg dom dära bas-högtalarna. Pappa hade fått in ett par i inbyte på sitt jobb och jag kopplade in dessa mest för att bekräfta det som skrivits i hifimusik. Och jo mkt riktigt det lät riktigt dåligt. Sen vart det ju inte bättre av att dom var specade helt åt skogen. Dom skulle tåla 150w rms. Jag körde ett slutsteg som angav effekten rms å jag kom upp i 20w sen började högtalaren krysta något enormt och jag kan säga att det var inte specielt högt. Steget har jag för mig kunde lämna 240w rms 8 ohm eller något i den stilen.
Ett par jamo har jag också haft det var bland mina tidigaste högtalare jag hade. tror jag var i 10års åldern när jag fick dem. De hade en 15 tums bas å två diskanter i aluminium tror det var någon form av horn. Sen vart där ett 2-3tums silkesdome som aggerade mellanregister. Minns att dessa lådor spelade riktigt bra men krävde en ganska rejäl förstärkare. Det som skulle kunna gjorts bättre var väll fronten som rörde sig ganska mkt lite stagning skulle nog inte ha skadat. Jag drev dom med en amrikansk reciver kommer inte ihåg namn men den lämnade 120w rms 8ohm och runt 200w i 4ohm. Kan säga att med 96dbs verkningsgrad och denna strömstarka förstärkare så kunde man spela oj oj oj Kan säga att denna låda var nog bland det roligaste jag haft. |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 13:06:52
|
Onkyo DM 80 blev jag riktigt besviken på när dessa inhandlades i slutet av 80-talet. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 13:38:07
|
JWS... man gjorde mycket dumt på gymnasiet. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 14:45:31
|
Jag köpte Amphion Argon som första-högtalare för ett antal år sedan. Detta ger vid handen att min sämsta-nivå ligger skyhögt över "plastlådevarianterna" som nämnts tidigare i tråden.
Nåväl, sämsta högtalaren som passerat min rigg är Mårten Design Monk.
Högtalar-historyn ser ut som Amphion Argon (brann upp i en tragisk slutstegsolycka) -> Mårten Design Monk -> HFLS1 -> Quad ESL57 -> Ino Audio PR18 (nuvarande)
(ovanstående implicerar _inte_ att jag tycker att Monk är en dålig högtalare) |
Ino Audio for life |
|
|
Breddan
Member
200 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 16:30:34
|
Sämsta jag har haft utan "seriösa" högtalare är förmodligen audio pro avantek one house. Fast anväde de till datorn så det räknas inte. Sämsta stereo högtalarna jag har haft är också audio pro avantek. Fast model SIX villket är en rätt bra högtalare, fast ändå mina sämsta. Efter det kommer också ett par audiopro. Fast då utav deras topserie Bravo. Och det var minsting modellen som hette FX-01. 3dje sämsta jag har haft är mina nuvarande högtalare som inte alls är dåliga. B&W 705... |
"less is MORE" "MORE is better" |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 16:52:55
|
quote: JWS... man gjorde mycket dumt på gymnasiet.
Blue, been there, done that.
Unique 5000 jisses vilka burkar. Sämre skit har jag aldrg ägt. Och vad de där vita skåpbilarna beträffar, så råkade jag ut för dem förra våren. Fast det var en vit Toyota Avensis Ångrar lite att jag inte bjöd dem en femhundring... hade varit kul att kika närmre |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 18:42:15
|
Hade ett par Sonab högtalare för massa år sedan. Enorma burkar med 4 st 10:or i varje högtalare. Ljudet var allt annat än bra. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 19:20:13
|
Mina sämsta högtalare var högtalarna som tillhöde min första stereo som var en väska från philips. Locket till väskan var delbar i två högtalare för var kanal. Den här stereoanläggningen hade jag för några år sedan, jag tror att det var 1960. Annars tycker jag att ett par OA5:or som jag hade kort under 60-talet nästan var lika dåliga. |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 20:03:50
|
Infinity RS4000 |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 21:07:08
|
Hos mig funkade inte Audiovector S6 Avantgarde. Jag trodde jag köpt drömhögtalarna för mitt liv men efter några månader var jag grymt besviken
Nu är jag desto nöjdare men det är ju en helt annan historia |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 21:47:04
|
UnBeliever: Jag har förträngt vad mina JVSare hette. Men jag minns att dom var stora, svarta, fula och bullriga.
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 21:57:31
|
köpte en gång ett pyramid diy kit på ullared när jag var runt 12, de var dåliga:D |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 22:05:21
|
Min sämsta högtalare är nog Audio pro Ego 515 i tuff konkurrens med Monitor Audio B2. |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/06/25 : 22:05:23
|
Ett par som jag hade byggt själv med en 10" bas och en perless diskant, lät burkigt och skrikigt. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 11:02:07
|
Om man borträknar dom tidigare angivna Jamo med hjul o galler och nån spridningslins osv som för mig är mitt störtsa skämigaste misstag Så finns nu efter nogsam eftertanke ett märke som är det sämsta. Men inte direkt för det märket är dåligt i sig utan för det i MINA öron och ideal inte kunde egentligen göra något rätt mer än en stor fin ingress till mitt senare ljudideal samt dipolintresse troligen..
Det är Stig Carlson burkarna jag hade då jag var 16 bast.. Hade två par. En mindre samt en större med mer bas i men ändå bedrövligt kassa egentligen i mitt tycke o smak. Dom klarade inte av helt enkelt att rocka med ett dugg.. Allt rockade bättre rock mot dom snusfagra Carlsonburkarnas försök att bli stora tuffa "rockenrollare"..Men dom var kort o gott för fjolliga och mesiga för att bli rockburkar..
Edit. Lite bidrar nog att min dåvarande ljudmentor hade superfeta JBL burkar med dubbla slutsteg och ett eget studiobygge på G.. Så efter lyssnat hos honom så var ALLT rätt blekt.. JBL tyngden satte sina spår där.. Slut edit.
Så som sagt. Calrsonburkarna ÄR inte dåliga kanske.. men då i mina öron var dom rent bedrövligt fel. men det är över 30 bast sedan nu och vid noga överväganden får nog ändå dessa Stig C burkar äntra min tron som det sämsta jag haft egentligen inom mer seriösa saker. men då PGA att dom var helt fel burk för mig. Andra njuter dom än idag och kan säkert inte förstå mina ord ens..
kanske idag då man ÄR mer vuxen än vid 16 så gillar man dom bättre. men tvivlar eftersom mitt ideal inte direkt ändrats genom åren..
men man skall aldrig säga aldrig som sagt. Så en liten dörr är på glänt att ev få bli omvänd nån gång.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/06/26 11:18:37 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 11:40:30
|
Mina sämsta var ett par Jamo och sedan ett par Sonab med 4 st basar i. Milsvid skillnad mot mina väldigt bra ljudande Ego 515 |
Min fotosida på flickr
|
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 12:34:04
|
Mina sämsta var första generationens audio pro black diamond (tidigt 90-tal?). Trodde jag uppgraderade när jag bytte från ett par Heybrook HB1, men ikke. OBS, säger inte att audio pro talarna var dåliga!
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 19:31:49
|
Hittade en gammal Cerwin Vega i trappen på midsommarafton, den ohmmättes å befanns vara funtionsduglig. Tänkte testa den som center men den befanns låta så illa att den åkte ut till samma ställe där jag hittat den. |
nyfiken skeptiker |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 20:07:21
|
Min egna första modell för ca 9 år sedan var riktigt dålig.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ill bill
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 21:47:23
|
jag trodde att jag köpt en riktigt bra högtalare i audio pro bravo fx10 för nästan 20 000:-. läste en hel del positivt i hifi&musik och andra hifiblaskor och köpte lite "grisen i säcken" oj vilken dålig högtalare för de pengarna!! bara bas och riktigt tunn diskant. fick hålla för öronen när jag lyssnade på sofie zelmani. Så de såldes efter någon månad. Man har lärt sig en sak och det är att aldrig köpa högtalare som man inte själv lyssnat på! |
Primare I21, Primare dvd26, System Audio SA1750 Harmonic Tech kablage |
|
|
donald
Member
147 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 20:30:34
|
Focal 1007be är det sämsta jag har haft.Kostar 30000kr och låter som en stenkross.Som tur var fick jag dom sålda efter en vecka till en stackare som var tvungen att stå ut med dom.Har nu en högtalare som kostar 3 gånger mindre men låter 3 gånger bättre. |
donald |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 00:40:48
|
PIP näst intill totalt oduglig om man inte har ett rum likt en madrasserad bunker.
Näst sämst JM-lab Antea, Överanalytisk med absolut noll 3d-information vilket gör den till att man lyssnar på högtalare och inte till musik och det till ett pris på 48000:-
Sen har man väl någon egen konstruktion som har haft en hel del att önska |
|
|
Topic |
|