HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga om filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:15:10  Show Profile Send dwain a Private Message
om man vill ha ett enkelt högpass filter runt 6db eller12db med delning kring 80hz vad ska man ha för komponentvärden? Jag har sökt som en galning på internet men det står olika var man än tittar. Tanken är att knåpa ihop det själv å gärna så billigt som möjligt

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:34:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
80hz delning?

I de regionerna blir det varken bra eller billigt med passiva filter.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:44:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För 1'a ordningens filter bör inte få olika "svar" på.

2'a ordningens filter kan variera beroende på vilken "smak" man väljer. Bessel, LR, osv...

Om du skall dela passivt så långt nere så hoppas jag (för din skull) att du klarar dig med 1'a ordningens filter. Det blir en stor (och dyr) konding å så är det klart.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:18:55  Show Profile Send dwain a Private Message
jahapp då blir det med andra ord en stor konding. Grejen är den att tittar man på en hifisida som ljudias så säger dem exempelvis att en delning med konding vid 150hz 4ohm då ska man han 188uF och på en annan hemsida så ska man ha 210uF. Sen har min kompisen formel för att räkna ut å den anger något annat Jag vet varken ut eller in
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:24:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Om du har Re på 6 ohm och le på 0,5 mH (exempelväreden) måste du ha en konding på 300 µF för 6db/oktavfilter. Du får dessutom en puckel på 2 db mellan 120 och 300Hz pga "filterresonaser".

44:- för en elektrolyt från Hifikit, låter därefter, men värdet är rätt
900:- för tre parallellkopplade Audyn Cap 100 µF på Hifikit.
700:- plus moms på Elfa för 330µF
Svindyrt, jag köpte ett aktivt beggat Behringerfilter 3vägs stereo i perfekt skick för 500...och då får man lite fler inställningsmöjligheter.

Så mitt råd: köp aktivt för dessa frekvenser. Tänk på att allt ljud över 80Hz också kommer passera jättekondingen och försämras...

Edited by - PetterPersson on 2007/06/17 17:28:23
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:41:06  Show Profile Send dwain a Private Message
Jo ett aktivt filter hade varit nice. Men jag har ingen möjlighet att koppla in ett sådant i mitt system då jag bara har en integrerad förstärkare. Så det enda jag kan ha i mitt system är passivt filter. Kan för övrigt säga att högtalarna jag har är på 4ohm. Enligt polaren skulle formlen för att räkna ut kapacitansen i konding man ska använda vara Kapacitans = 1/(2 x Pi x Restistans x Frekvens)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/17 :  19:34:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Formeln är korrekt men fungerar bara om man har en ideal, rent resistiv, last vilket inte en högtalare är.
Att högtalaren är 4ohm säger egentligen inte så mycket, det som spelar roll är impedansen nära bryttfrekvensen och den kan skilja sig en hel del från den nominella.
Problemet i det här fallet är att även "normala" avvikelser från 4 ohm skiftar brytfrekvensen tiotals Hz så det är inte små avvikelser vi talar om.

Om du inte har möjlighet att mäta upp högtalaren ordentligt så är det ett svårt projekt.

Att använda passiva filter vid dessa frekvenser är, som redan nämnts, normalt ingen bra idé ens för "vanlig" elektronik och jag skulle personligen akta mig för att beta in flera hundra uF i serie med en högtalare; sannolikheten att det ska bli bra är tyvärr inte så stor.



Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:05:10  Show Profile Send dwain a Private Message
okej så det skulle ge dåligt ljud med en konding? Kan man inte lägga kondingen direkt innan filtret till basen?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8484 Posts

Posted - 2007/06/17 :  20:05:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om det är delning mellan sub och sidohögatalare du syftar till,så kanske en ide` är att inte dela av sidohögtalarna.Kan även det bli bra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/17 :  21:50:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker som Ryssen, kanske är det bäst om du kan berätta lite mer hur du tänkt dig det hela.

I din undertext står det att du använder dator som källa, du skulle kanske kunna dela med
mjukvara och använda ett separat slutsteg för att driva basarna direkt? Det är inte bara
kondingen som kostar pengar, ska du dela basarna så behövs STORA spolar som kostar mycket
de också. För de pengarna kan du kanske köpa ett beggat slutsteg för att driva bas.

Ofta blir det bra om man låter huvudhögtalarna spela fullrange och börjar möta med basstöd
där de blir för svaga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/17 :  23:18:19  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja kanske man ska skriva lite vad man tänkt.
Som sagt jag har ett par qrsn luna audiophil som är ett par stativare med 6,5tums bas.
Dessa spelar bra i basen men inte så djupt å kraftigt som jag skulle vilja.
Så till detta tänkte jag köra lenn arts baslådor dessa kommer spelas med någon form av slutsteg med aktiv delning som jag har.
I övrigt består min anläggning av en amplifix och en dator som källa.

Det jag skulle vilja är och dela qrsn lite så att dom inte tar den sista djupbasen lite som ett subsonic-filter.

Tanken var att lägga en konding i serie med qrsn och därav slippa en del av basen som dom spelar.

Men går det att dela i datorn?
hur skulle det funka?
ska jag använda min dator som förförstärkare då?
jag har ett externt ljudkort som skulle kunna funka okej som förförstärkare men då förlorar jag möjligheten att ha fjärrkontroll.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/18 :  00:19:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lenn Arts baslådor? Då kanske Lenn Art har idéer om hur du bör göra. Måste säga att jag är
lite skeptisk till en seriekonding på dina Qrs, men som alltid är det ju en avvägning.

Jag har läst om mjukvara som gör delning men jag har tyvärr inte koll på var jag läste det.
Det är ju en fördel om man kan göra korrigeringarna i digitala domänen tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/18 :  01:30:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det vanligaste sättet att dela på datorn är att uttnyttja att de flesta ljudkort numera stödjer 5.1 surround-ljud, man använder då ex. utgången för "frontarna" till de övre registren och utgången för de bakre högtalarna till basarna.
Vilket mjukvara du behöver beror på vilket ljudkort du har.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8484 Posts

Posted - 2007/06/18 :  01:51:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=63078

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/06/18 :  09:13:41  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Det är inte säkert att du behöver dela frontarna alls.
Jag kör mina frontar fullrange och ger dom basstöd med en sub placerad i närfält, bredvid soffan.
Fungerar finfint tycker jag.

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/18 :  13:37:18  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmm det hela verkar vara lite mer avancerat än jag hoppats att det skulle vara. Det där med att dela i datorn verkar vara bra på vissa punkter förutom att jag måsste köpa nytt ljudkort då å det vill jag helst slippa Jag får nog pröva med att köra utan filter först och hoppas det funkar bra. Men annars får jag fundera lite på hur jag ska lösa det hela. Troligtvis blir det att pröva å lägga en konding i serie låter det allt för kasst så får jag nog fixa det på ett annat sätt
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/18 :  13:47:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast å andra sidan så kostar ett nytt ljudkort mindre än kondensator+spole om du vill dela vid 80 Hz...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/18 :  14:22:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mycket mindre och resultatet bli dessutom säkert bättre.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/18 :  14:22:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Å lätt-justerat!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/18 :  14:46:25  Show Profile Send marens a Private Message
Passiva filter vid låga frekvenser inte bara är dyra utan de fungerar ju inte alls som de ska. En seriekondensator dämpar tex under och ovanför högtalarens impedanspeak/peakar i basen men just kring peaken så dämpar det inget alls. Det gör att frekvensgången får en hemsk resonans vid den frekvensen. Det kommer att låta illa. Det har inte ens med kvaliteten på komponenten att göra, att den sitter där öht är illa nog.

Att en kondensator delar med 6dB/oktav elektriskt gäller bara för en helt resistiv last. Det är en förödande förenkling av verkligheten.

Tänk dig att du kör bil och vet i teorin att när vägen svänger så ska du svänga i ungefär samma grad som vägen svänger, bara det att du inte vet åt vilket hålla du ska svänga... Det var bara den "lilla detaljen" som fattades i teorin.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/18 :  15:04:13  Show Profile Send Peg a Private Message
6dB/oktav kan nog dessutom vara lite för lite för att det ska vara riktigt meningsfullt.

Jag kör aktiv delning med en biopreamp men tänker byta mot dator för att få ett
brantare filter så fort jag har skrivit färdigt programvaran.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/06/18 :  15:39:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varför inte köra en vanlig biostärkare med den inbyggda delningen satt till 80 Hz och ett extra slusteg till basarna. Optiskt från datorn till stärkeriet som sköter resten?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/18 :  21:49:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Tanken är att det ska vara så billigt som möjligt. Å jag vill allra helst inte beblanda min hemmabio med min hifi-stereo för min hemmabio-förstärkare är inte bra nog. Sen har jag ingen utgång på min hemmabio-förstärkare. Sen så har jag ju min amplifix som jag vill använda som den är med dess inbyggda slutsteg då den låter kanonbra och har en enorm kraft. Det enda jag kan göra är att koppla på extra slutsteg som jag ska använda till att driva baslådorna med. Så jag får nog skippa delningen på qrsn så länge då det inte verkar gå att göra på något annat sätt än att använda passivt filter
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/19 :  22:35:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu ska jag ställa en dum fråga tror jag hehe. Jag har ett filter som jag fick med en baslåda en gång i tiden ett väldigt påkostat filter med stora dyra spolar och fina kondingar. Detta delar ca vid 90hz å uppåt med andra ord är det ett basfilter. Kan man vända på det å få det till ett högpassfilter? eller hur funkar det? jag menar värdena är ju för att dela vid 90hz? eller hur funkar det?


Jag hoppas att frågan inte är allt för dum. Jag har tyvärr ingen större kunskap om detta med filter å tänkte att jag vill lära mig
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/20 :  01:08:26  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Varje filter är gjort för sin sak. Berätta mer vilken typ av högpass du tänkt dig...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/20 :  01:19:01  Show Profile Send dwain a Private Message
ja tanken var att det skulle vara bara en konding då den inte delar så brant. Allt jag vill egentligen är att qrsn inte ska behöva få ta den allra djupaste basen ja runt 30hz å neråt för där tåler dom ingen effekt så tanken var att dela högt upp å så inte dela brant å sen låta mina baslådor ta vid å fylla på neråt i frekvens
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000