HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska jag köpa "riktiga" högtalare till datorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:38:49  Show Profile Send Njord a Private Message
Mina datorhögtalare har sina brister.

Om jag skaffar ett par små kvalitetshögtalare är det någonting speciellt som jag behöver tänka på?

Högtalarna måste stå nästan kloss mot vägg. Går det trots det att använda en modell med basreflexport på baksidan? Jag sitter ju väldigt nära högtalaren så det är ju inte aktuellt att spela på höga volymer.

Urvalet blir ju större om kan bortse från väggavstånd. Jag funderar på exempelvis Totem Mite eller Dynaudio Audience 42. Andra förslag är välkomna.

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:48:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad för slags förstärkare ska du använda?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:54:21  Show Profile Send Njord a Private Message
Antingen kommer jag att uppgradera förstärkaren till mina vanliga högtalare och då kan jag använda min nuvarande Roksan Kandy eller också så köper jag en äldre begagnad.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:56:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Klipsch ?
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=629&menu=2

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:58:26  Show Profile Send Njord a Private Message
...Eller också kan jag använda samma förstärkare och skaffa en högtalarväxel. Kan det vara en bra idé?
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:00:50  Show Profile Send Njord a Private Message
Klipscharna ser läckra ut. Låter de bra?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:01:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ingen aning, tyckte bara att dom såg läckra ut :)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:09:18  Show Profile Send cofra a Private Message
Som alltid då tips ska ges så kan en tänkt budget vara bra att nämna.
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:15:13  Show Profile Send Njord a Private Message
Min budget är max 4000:- Men då köper jag helst begagnat.

Ni som läser den här tråden. Berätta gärna vad ni själva har på skrivbordet och era erfarenheter av närfältslyssning.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:27:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ino Audio piP låter som gjutna, men då blir det ju lite hemarbete för att klara budgetten. Och isåfall får du akta dig så du inte
hamnar hos DIY-träsket ordentligt som oss andra..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:37:56  Show Profile Send Njord a Private Message
Ino Audio piP har jag nog haft i tankarna många gånger. Men jag är ju inte världens händigaste person så att säga.

Risken är väl också att de låter så bra att jag fastnar vid skrivbordet och överger soffan och mina Totem Sttaf. Då blir det en ny karusell med uppgraderingar. Jag hör själv att mitt resonemang låter alldeles bakvänt. Kan man köpa för bra?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:58:27  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmm det är olika vad jag har på mitt skrivbord. Just nu kör jag ett par creative t-20 låter helt underbart för pengen ca 1000kr men dom spelar ju naturligtvis inte mkt bas. Har haft ett par audiopro focus sa-4 dessa har frontriktad port och spelar mkt bra även som närfält fördelen med dessa lådor var att dom mäktade med att spela mkt djupt i basen. I min uppställning vid datorn så hade jag -3db vid 30hz. Nackdelen är att dom högtalarna inte kan spela jättehögt. Dom kostade nya 2500kr och jämfördes mycket med stativare runt 5000kr å de skulle tydligen spela jämt skägg på många punkter. Nu har jag inte jämfört så för mig är det svårt att veta. Men det jag tyckte var att ljudet var väldigt luftigt och rent med bra botten och då drev jag dem med en technics hemmabioförstärkare som lämnade ca 2x80w 8ohm
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:28:39  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:

Ino Audio piP har jag nog haft i tankarna många gånger. Men jag är ju inte världens händigaste person så att säga.


Bjud hem några polare och ge dem några öl och en lödpenna. Det är mycket enklare än man kan tro, faktiskt inte svårare än att montera IKEA-möbler (vilket kan vara omöjligt )

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:41:49  Show Profile Send Marc a Private Message
Ett par beggade Genelec närfältsmonitorer? Då behöver du inte köpa förstärkare separat och sparar plats.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:59:43  Show Profile Send Njord a Private Message
Genelec ser spännande ut. Här var det många intressanta förslag. Dwains tips är också intressanta. Öl och lödpenna, som kaffekoppen föreslår, låter som en farlig kombination. Men, jag är ganska bra på att montera IKEA-möbler - så vem vet...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:22:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Kul tråd!För egen del så har jag/håller på att fixa till en kombinerad dator och musik anlägning för att få hyffsat ljud ifrån datorn, men också kunna sitta och slö lyssna på vanliga CD-skivor i samband med surfande i sovrummet som jag nu mera gör ganska ofta.
Så min nuvarande "dator" anlägningen består av.
Denon PMA-735R 1000kr beg.
Sony CDP-XB930 1300kr beg.
B&W DM303 1400kr beg.
Ska även köpa ett par beg burkar till som ska hängas upp på väggen bakom för att få lite mer maffigt och omslutande ljud så glöm allt med de vanliga Hifi parametrarna här utan här ska det låta mycket bara
Sedan om jag kommer att gilla slutresultatet får jag se

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:30:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Eftersom du sitter nära högtalarna så "bör" du väl egentligen köpa ett par högtalare som är gjorda för närfältslyssning, dvs. ett par monitorer. Dessa är väl(?) också oftast gjorda för att stå nära bakre vägg. JBL, Dynaudio och PMC är exempel på hifi företag som också tillverkar passiva monitorer (och när det gäller JBL och PMC så är det väl så att de främst tillverkar monitorer och PA, hif delen är väl sidoverksamheter).

Vanliga hifi-högtalare är inte gjorde för detta ändamål. fast det innebär självklart inte att det inte kan bli bra ändå
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:37:53  Show Profile Send Marc a Private Message
Här kan du hitta begagnade monitorer:

www.vendolin.se
www.musikmarknaden.se

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:46:14  Show Profile Send Njord a Private Message
Här rasar det in fina tips.

Tack Marc, f95toli, FBK!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:20:48  Show Profile Send Njord a Private Message
Kan någon berätta mer exakt vad som skiljer en monitor gjord för närfältslyssning mot en vanlig hifi-högtalare?

Får man samma upplevelse av bredd djup höjd etc med en monitor som med en hifi-högtalare?
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/06/14 :  12:40:21  Show Profile Send Tomas a Private Message
monitorer låter väldigt olika, men: to monitor är att syna och granska precis som med en monitor i en filmstudio. Tanken är att att använda monitor som verktyg snarare än att lyssna till, så oftast är de mer analytiska och uthuggna i ljudet och oftast inte så trevligt att "finlyssna" på.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/14 :  13:26:29  Show Profile Send Marc a Private Message
Lyssnade på en hel del aktiva monitorer för ett par år sedan. Tyckte de generellt drog åt det analytiska hållet, men därmed inte sagt att de inte lät bra. Lyssnade framför allt på lite större monitorer från bland annat Genelec, Dynaudio, Adam och ATC och de hade alla lite olika karaktär, samtidigt som de också hade en hel del likheter. Som datorhögtalare tror jag de kan vara riktigt bra.

En generell egenskap är också att de ofta kan spela mycket högt med bibehållen klarhet.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/06/14 13:26:58
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/06/15 :  14:41:45  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Jag har ett par aktiva studiomonitorer i budgetklass på mitt skrivbord. Ett par KRK Rokit5 för 4000.-



KRK i sig är ett stort namn i studiovärlden, men detta är deras billiga serie som är tillverkad i Asien.
De funkar superbt till musiklyssning, bättre än att mixa tycker jag. Den har basreflexen på framsidan så man kan ha den nära väggen utan nämnvärda fenomen.
Vill man ha extra skjuts i basen finns det sub i samma billiga serie.
Nästa gång det ska köpas lyssning till att skruva ljud, blir det KRKs smått fantastiska V4 ist ..

Genelec är i mina öron väldigt analytiska, lite för mycket, dock har jag inte hört deras senaste serie, som många gillar.

Jag rekommenderar att du glider in i en musikaffär då de brukar ha alla monitorer inkopplade, och det finns en hel del i prisklassen runt 4000.-
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/15 :  16:21:41  Show Profile Send Marc a Private Message
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=38253

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/15 :  17:14:29  Show Profile Send Njord a Private Message
Vad intressant. Det här gav lite mer att tänka på. Jag ska följa ditt råd bluemindboy och glida in i en musikaffär. Såg ett par beggade KRK5 på Vendolin för 2700:-

Det var kul att läsa på länken som du gav Marc. Kul citat här:

quote:
lyssnade på dem i affären och kände att allt lät dåligt i dem vilket är positivt och ett tecken på ofärgat detaljerat ljud
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/06/15 :  20:18:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Finns ett par paradigm atom på repsam för 1000:-, har för mig att det är en liten trevlig högtalare.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000